Citat:
Ursprungligen postat av 3.1415926535
Jag älskar det faktum att du vänder dig till Kost & närnings-delen på ett träningsforum när du har problem med dina husdjur. Vad sägs som att fråga en veterinär?
|
Vad sägs om att läsa första inlägget igen? Det handlar inte om ett "problem med mina husdjur", utan om en hypotetisk fråga gällande råttor - vilket är ett vanligt förekommande djur i kost och närings-studier.
Om någon här skulle vara mer insatt i någon av studierna skulle jag gärna vilja höra deras spekulationer och åsikter.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Kastrering av råttor är riskfyllt? Det visst vi inte nrä vi kastrera vår ena råtta. Tur vi hade då, det gick finfint. Om man bortser från de första 12 timmarna efter kastreringen, stackars stackars Attila
|
Själva ingreppet är inte särskilt stort, det är narkosen som är riskfylld. Det är inte helt säkert att så små djur vaknar upp efter en nedsövning..
Citat:
Jag tänkte inte på kastrering, jag är djurrättare och tycker kastrering är rätt hemskt. Jag tänkte mer att veterinärer nog vet mer om råttors beteende än folk på kolozzeum.
|
Återigen, det handlar inte om råttornas beteende, utan om det är troligt att det vore praktiskt möjligt att påverka testosteronnivåerna hos dem på det sättet. T.ex. för att kunna undvika kastrering.
Hur stor chans tror du att det är att min veterinär läst lakrits-studien?
Citat:
Nä, men jag tycker bara det är roligt att han postar det i Kost & näring och inte i Allmänt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av AJO
Varför skulle han inte få posta här bara för att det handlar om en råttas kost? Råttor är också människor!
|
Hon for god's sake!
Eftersom frågan gällde vetenskapliga studier inom kost och näring tänkte jag att den passade bäst här.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Mina kunskaper om råttor är på ett annat plan
OT !
1. Blandar vi inte ihop arv och miljö här ? Vad säger att höga testosteronnivåer ger ett aggresivt beteende ?
Arg katt får rivet skinn och beteendet borde missgynna ett socialt djur som råtta.
2. Får vi en alfahanne i en flock med bara hannar ? Finns det mat, vatten, värme och utrymme så finns heller inget behov av en alfahanne. Vad som händer när vi släpper in en hona till hannarna är en annan sak.
|
Sverker, jag som ville höra dina ingående kunskaper om lakrits, lakritsrot och lakritsextrakt!
1. Jag är väl inte alltför insatt i ämnet, men tydligen kan förhöjda halter av testosteron bidra till att råttor blir dominanta och/eller aggressiva. Hur bra skötsel de än får visar sig beteendet ofta från 6 månader, när de kommer in i "puberteten". Sedan försvinner det ofta om de blir kastrerade, vilket kanske visar att det borde hänga ihop med hormoner. Givetvis kan de bli aggressiva av andra faktorer som sjukdom, skador eller tumörer också..
2. Ja, iallafall som jag vet, finns det en ledare i alla råttflockar - oavsett storlek. Dock ska ju ledaren inte vara aggressiv på något vis.
Trots att tamråttor lever med obegränsad mat, vatten, utrymme och boplatser försvinner ju inte deras instinkter. T.ex. om mina bara får
en nöt är det plötsligt väldigt viktigt att flockledaren ska få den, och om en av mina katter spatserar utanför buren måste ledaren se till att flocken söker upp skydd.
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
åk på finlandskryssning, köp en burk pingvinlakrits och testa!
|
Ja, det var ungefär något sådant jag hade tänkt mig, men jag vill läsa mig in lite i ämnet innan.