2008-07-23, 16:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Det här med tuggummi
Vill börja med att påpeka att jag kommit tillrätta med mina matproblem rätt bra, så kommentarer om det är ganska överflödigt
Jag är en riktig storkonsument av tuggummi. Inte sockerfria. VÄLDIGT mycket tuggar jag per dag. Jag har hört att man får i sig kcal av tuggummi - men jag vet inte om jag riktigt tror på det. Jag menar, man sväljer dem ju inte. Man tuggar ju. Och då borde jag ju vara stor som en elefant?
Vad tror ni?
|
|
|
2008-07-23, 16:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Även om du tuggar tuggummi som ger kalorier, förbrukar själva tugganden så mycket kalorier och ökar ämnesomsättnigen så mycket att du kommer att gå +-0 eller minus kalorimässigt.
Dåligt för tänderna att tugga sockertuggummi hela dagarna måste det däremot vara.
|
|
|
2008-07-23, 17:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Även om du tuggar tuggummi som ger kalorier, förbrukar själva tugganden så mycket kalorier och ökar ämnesomsättnigen så mycket att du kommer att gå +-0 eller minus kalorimässigt.
Dåligt för tänderna att tugga sockertuggummi hela dagarna måste det däremot vara.
|
Jo det måste ju nästan vara så, med tanke på att jag ändå är så smal som jag faktiskt är.. och när jag snackar mycket tuggummi menar jag mycket , lösgodiset här kostar 5,90 hektot och jag plockar på mig tuggummi för ca 35 kr per gång. Undrar vilka hälsoeffekter det kommer ge framöver...
|
|
|
2008-07-23, 17:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av iingenalls
Undrar vilka hälsoeffekter det kommer ge framöver...
|
Dra ner på det eller låt bli då, om du oroar dig. Det är väl ingen annan som proppar in tuggummi i munnen på dig dagarna i ända.
|
|
|
2008-07-23, 17:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Dra ner på det eller låt bli då, om du oroar dig. Det är väl ingen annan som proppar in tuggummi i munnen på dig dagarna i ända.
|
Nej, jag är inte orolig. Mest fundersam.
Men det är intressant för mig att veta om det ger plus på kalorisidan, för om det gör det och jag ändå fortsätter neråt i vikt måste det ju vara så att jag äter på tok för lite mat.
|
|
|
2008-07-23, 17:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Om du äter för lite mat eller inte bör du väl kunna räkna ut utan att kalkylera tuggummituggandets effekt på kroppsvikten.
|
|
|
2008-07-23, 17:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Om du äter för lite mat eller inte bör du väl kunna räkna ut utan att kalkylera tuggummituggandets effekt på kroppsvikten.
|
Det kanske jag kan, men jag vill inte börja räkna kalorier med risk för att fastna i ett knasigt beteende.
|
|
|
2008-07-23, 17:18
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Det kanske jag kan, men jag vill inte börja räkna kalorier med risk för att fastna i ett knasigt beteende.
|
Väg dig någon gång emellanåt och se om vikten förändras uppåt eller nedåt? Notera om du känner dig hungrig eller mätt och nöjd?
|
|
|
2008-07-23, 17:19
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
No offence, men det som verkar lite knasigt är kopiöst tuggummituggande och funderingarna över viktpåverkan av detta, och att använda det som grund för födointagets storlek.
Inte skall man behöva räkna kalorier, för att kunna avgöra om man äter för lite mat, som Tolkia säger.
|
|
|
2008-07-23, 17:53
|
|
Registered User
|
Citat:
No offence, men det som verkar lite knasigt är kopiöst tuggummituggande och funderingarna över viktpåverkan av detta, och att använda det som grund för födointagets storlek.
Inte skall man behöva räkna kalorier, för att kunna avgöra om man äter för lite mat, som Tolkia säger.
|
Jag ställer mig inte på vågen, och jag ser inte mig själv med korrekta ögon. Jag tror ni missförstått mig på något vis, vet bara inte riktigt hur.
|
|
|
2008-07-24, 08:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Jag tror ni missförstått mig på något vis, vet bara inte riktigt hur.
|
Vi kan inte få någon annan bild av dig än den du själv ger oss...
|
2008-07-24, 10:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Jag har hört att tuggummituggande lurar magen att tro att mat är på väg ner i magsäcken och den då börjar bilda magsyra. Men eftersom ingen mat kommer ner så fräter det istället på magsäcken. Om det stämmer så är det ju inte så hälsosamt.. Kanske något att ha i åtanke, förutom det ifall det påverkar vikten eller inte.
|
|
|
2008-07-24, 10:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av frokenbarr
Jag har hört att tuggummituggande lurar magen att tro att mat är på väg ner i magsäcken och den då börjar bilda magsyra. Men eftersom ingen mat kommer ner så fräter det istället på magsäcken. Om det stämmer så är det ju inte så hälsosamt.. Kanske något att ha i åtanke, förutom det ifall det påverkar vikten eller inte.
|
Korrekt. En överdriven konsumtion av tuggummi ökar risken för magproblematik så som magsår etc.
Sedan förstår jag inte riktigt, du köper tuggummi i lösvikt? Med andra ord är det "godistuggummi"?
Om du nu sedan är orolig för att du får i dig för lite kcal, ja, då ere bara o kolla sig själv i spegeln alt. väga sig själv...
|
|
|
2008-07-24, 11:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Korrekt. En överdriven konsumtion av tuggummi ökar risken för magproblematik så som magsår etc.
Sedan förstår jag inte riktigt, du köper tuggummi i lösvikt? Med andra ord är det "godistuggummi"?
Om du nu sedan är orolig för att du får i dig för lite kcal, ja, då ere bara o kolla sig själv i spegeln alt. väga sig själv...
|
Var har du fått reda på att tuggummi skulle orsaka magproblem? Det är sant att överdriven konsumtion kan ge laxrande effekt men användandet av tuggumi har visat sig vara effektiv vid bl.a. halsbränna.
|
|
|
2008-07-24, 11:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Överdriven koncentration ger bara laxerande effekt av vissa sötningsmedel/lakrits.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.
|

|