Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-11, 23:20   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Hur separerar man?

Jag har en kompis, vars kompis har en kompis som ska separera...

Hur ska jag råda denne till o göra med allt lösegöre?
Bestik, glas, stekpannor, mat i kyl/frys osv? Sådant de har köpt in till ett värde av säkert 10 papp? Ska man splitta allt rakt av? Eller den ene lämnar rubbet till den andre o köper nytt (och får utlösen för X kr)?

Vilket råd ska jag ge .. ermm. min polare?

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 23:26   #2
Einar
Registered User

Einars avatar

Reg.datum: Jun 2004
Vad tycker de själva är smidigast? Själv tycker jag det hade varit bäst att splitta rubbet så slipper den ena köpa på sig en väldans massa grejer.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 23:30   #3
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det är väl bara till att splitta som det passar. Har man bestiksett om 6 (t.ex.) så delar man ju inte på det såklart. Bara drygt..

Men så länge ingen är tjurskallig och båda är sammabetsvilliga så ska det väl inte vara några problem? Det handlar ju inte om några stora värden precis.. men visst, är en av parterna småsint så lär det väl bli stök /=
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 23:33   #4
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Einar Visa inlägg
Vad tycker de själva är smidigast? Själv tycker jag det hade varit bäst att splitta rubbet så slipper den ena köpa på sig en väldans massa grejer.
Det smidigaste för den ene är ju att behålla allt man redan har i boendet vad gäller just sådana småsaker och att den andre köper nytt, å så betalar man lite för det. Fast då får ju den ene sitta på massa gammalt rat o den andra på nya prylar

Journalen
Gammal 2008-07-11, 23:35   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Det är väl bara till att splitta som det passar. Har man bestiksett om 6 (t.ex.) så delar man ju inte på det såklart. Bara drygt..

Men så länge ingen är tjurskallig och båda är sammabetsvilliga så ska det väl inte vara några problem? Det handlar ju inte om några stora värden precis.. men visst, är en av parterna småsint så lär det väl bli stök /=
om man tänker så, så är det ju lika bra att den ene behåller allt då.. 6 bestick, 6 glas, potatisskalare, 6 kastruller osv...

... men börjar man räkna så har ju allt kostat 500:- hit och 1500:- dit o du är uppe i 10 papp på nolltid... så om den ene ska behålla allt så må väl man göra upp om någon slags ersättning? å hur räknar man ut den? höfta till om tusing sådär?

Journalen
Gammal 2008-07-11, 23:37   #6
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Osså kanske någon har betalat mer till hushållet. Jobbigt det där.

Den som får sitta med det gamla får ju betala, för att behålla gammalt skitt.
Den som får inget måste ju köpa nytt och får lägga endel pengar emellan. Denna person hade jag dock helst varit.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 23:39   #7
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
om man tänker så, så är det ju lika bra att den ene behåller allt då.. 6 bestick, 6 glas, potatisskalare, 6 kastruller osv...

... men börjar man räkna så har ju allt kostat 500:- hit och 1500:- dit o du är uppe i 10 papp på nolltid... så om den ene ska behålla allt så må väl man göra upp om någon slags ersättning? å hur räknar man ut den? höfta till om tusing sådär?
Ja, om personerna tycker det är smidigast så är det ju inget fel i det.
Eller så kan en ta alla bestick, den andre alla glas o.s.v.

Angående ersättning så är det ju upp till er själv att avgöra vad värdet är. Men som sagt, det handlar om begagnat porslin i den lägre prisklassen. Inget man behöver skrika sig hes och må dåligt över, väl?

När det gäller möbler kan det kanske bli lite större värden (beroende på vad ni har för några möbler såklart). Men det handlar ju bara om att komam fram till en lösning ingen mår extra dåligt av. Gillar den ena soffan och den andra soffbordet så tar man det man gillar. Gillar man samma möbler får man väl dela upp dem. Välj varannan möbel, lotta om det... ja, vad som.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 23:41   #8
Einar
Registered User

Einars avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det är lite dummt att splitta på porslin och bestickset och sådant som man behöver ett visst antal av för att kunna hålla bjudningar etc. Men annat skraffs som kastruller, slevar, vispar etc. är bara att splitta.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 09:49   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Man kan kanske splitta i lite större skala, typ en får bestickseten, en får tallrikar, en får glas osv., istället för att en får tre gafflar och en får tre. För att inte den ena skall behöva betala miljarrrrder för begagnat (sedan skall man nog inte kräva ut nypris för begagnade varor heller, lite beroende på vad det är).

Ett annat alternativ är att göra som man ibland gör vid arv; dela upp allt i två lotter och sedan dra lott. Vissa undantag får antagligen göras för saker av väldigt stort värde, saker som har stort affektionsvärde för den ene men inte för den andre, barns saker som följer med barnen, djurs saker som följer med djuret osv., men principen fungerar.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 11:46   #10
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Eftersom jag själv sitter mitt i den här livade situationen så kan jag ju berätta hur vi gör/kommer göra.

Enligt sambolagen så har man ju rätt att splitta allt rakt av även om det är den ena personen som köpt det, om det är saker som man köpt för att använda tillsammans typ en soffa. Vi kommer dock mest köra att den som betalat för saken får den. Sen finns det vissa saker som vi bara delat rakt av, tex. lakan. Vi hade typ fem dubbelset med påslakan som mitt ex betalat för, men vafan ska han med 10 jävla påslakan till liksom, så jag fick två av seten men han fick välja först så han tog de finaste.

Sen har vi tex. en sekretär som han betalat inköpspriset för (500) men jag har betalat färg för den och gjort allt jobbet med att slipa, tvätta, måla tio lager på den+att jag tycker mycket mer om den, så den får jag.

Mat och såna saker är svårt. Jag tänker ta sånt som jag vet jag köpt eller som jag vet att jag använder mest (proteinpulver, sånt han inte gillar osv) och resten får vi väl försöka dela rakt av bara. Känns jäkligt taskigt att ta maten ifrån honom (jag flyttar ut först) men samtidigt så har jag fan inte råd att handla ALLT på nytt och han ska ändå flytta hem till sina föräldrar till han hittat nåt nytt.

Sen har han erbjudit mig att ta en del möbler(antingen för gott eller så länge) eftersom han ska ställa in alla sina möbler på 6 kvm och sen bo i ett litet hus på sina föräldrars gård ett tag. Jag ska flytta till en rätt stor tvåa så jag kommer kanske ta några av hans grejer.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 12:02   #11
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Fed up: Köpte inte ni ett hus nyligen?
Gammal 2008-07-12, 12:24   #12
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Det enda vi köpt gemensamt är sängen, så skulle vi separera i dagsläget skulle den som köpte prylen i fråga från början få den. Jag skulle aldrig komma och kräva hälften av allt om jag inte ägde hälften från början.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 12:26   #13
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Eftersom jag själv sitter mitt i den här livade situationen så kan jag ju berätta hur vi gör/kommer göra.

Enligt sambolagen så har man ju rätt att splitta allt rakt av även om det är den ena personen som köpt det, om det är saker som man köpt för att använda tillsammans typ en soffa. Vi kommer dock mest köra att den som betalat för saken får den. Sen finns det vissa saker som vi bara delat rakt av, tex. lakan. Vi hade typ fem dubbelset med påslakan som mitt ex betalat för, men vafan ska han med 10 jävla påslakan till liksom, så jag fick två av seten men han fick välja först så han tog de finaste.

Sen har vi tex. en sekretär som han betalat inköpspriset för (500) men jag har betalat färg för den och gjort allt jobbet med att slipa, tvätta, måla tio lager på den+att jag tycker mycket mer om den, så den får jag.

Mat och såna saker är svårt. Jag tänker ta sånt som jag vet jag köpt eller som jag vet att jag använder mest (proteinpulver, sånt han inte gillar osv) och resten får vi väl försöka dela rakt av bara. Känns jäkligt taskigt att ta maten ifrån honom (jag flyttar ut först) men samtidigt så har jag fan inte råd att handla ALLT på nytt och han ska ändå flytta hem till sina föräldrar till han hittat nåt nytt.

Sen har han erbjudit mig att ta en del möbler(antingen för gott eller så länge) eftersom han ska ställa in alla sina möbler på 6 kvm och sen bo i ett litet hus på sina föräldrars gård ett tag. Jag ska flytta till en rätt stor tvåa så jag kommer kanske ta några av hans grejer.
Ta med sig mat om man separerar är inte det att gå till överdrift?
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 12:31   #14
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grisen Visa inlägg
I vår kyl o frys iaf är det mat för minst 3000 kr om inte mer, helt klart kännbart att bara lämna det rakt av.

Journalen
Gammal 2008-07-12, 12:34   #15
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen Visa inlägg
Vad menar du är alternativet t.ex. om båda flyttar? Kasta all mat för att det verkar överdrivet att ta den med sig verkar kanske också lite ... överdrivet?

Ang. detta med att "kräva hälften", huruvida man skall dela upp överhuvudtaget etc. så måste det ju vara väldigt beroende av hur länge man bott tillsammans och hur ens liv sett ut. Har man haft uppdelningen att en (oftast den med den högre lönen) betalat stora saker som möbler och TV, medan den andra betalat löpande utgifter (mat etc.) verkar det inte helt schysst att rakt av tillämpa "den som betalat äger".
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.