2008-06-04, 14:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Blodsockerreglering vid 24 timmars fasta hos friska.
Det diskuteras ju friskt om blodsockerreglering hit och dit här på Kolo, antal måltider om dagen o.s.v. Här är en studie från Karolinska institutet ( med bl.a. Claude Marcus i forskarteamet) där 16 stycken friska individer, varav hälften med påstådda upplevelser av blodsockerfall vid låg måltidsfrekvens och hälften utan dessa symptom, fått fasta i 24 timmar samtidigt som man berättat om sina upplevelser av eventuellt blodsockerfall i förhållande till den faktiska blodsockerkurvan.
Citat:
Background and Objectives: Among otherwise healthy adults, there is a subgroup of individuals who develop symptoms of hypoglycemia during episodes of food restriction. The aim of the present study was to investigate whether such individuals develop hypoglycemia or react abnormally in other metabolic aspects during a 24-hour fast.
Subjects and Methods: Ninety medical students were asked if they wanted to participate. Sixteen were selected; none dropped out. A 24-hour fast was performed at a hospital ward. Blood samples and questionnaires were taken at eight specific times.
Result: During the fast, the sensitive group reported significantly higher scores on 'irritation' and 'shakiness'. However, no hypoglycemia occurred and the lowest detected blood glucose concentration was 3.7 mmol/l. There were no differences between the groups in plasma glucose, cortisol, growth hormone (GH), insulin, -hydroxybutyrate (-OH) and lactate levels. The blood pressures and heart rates were also similar.
Conclusions: Adults, despite subjective signs of hypoglycemia, can fast without any metabolic or endocrine derangement.
|
http://www.nature.com/ejcn/journal/v.../1602785a.html
Effect of fasting on young adults who have symptoms of hypoglycemia in the absence of frequent meals. European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 721–726;
Intressant tycker jag själv. Många påstår sig ju få blodsockerfall så fort man inte äter med ett visst antal timmars mellanrum och den här studien antyder ju att det inte är tal om lågt blodsocker på riktigt utan snarare att man upplever det på det viset. Inget som i sig betyder att man måste ändra sina vanor förstås men det kan ju ändå vara intressant att veta kanske.
Såhär löd kriterierna för de två olika grupperna:
Citat:
To be included in the ‘resistant’ group (n¼8), the following
criteria had to be fulfilled; no subjective symptoms of
hypoglycemia that is headache, cold sweat, weakness,
shakiness, dizziness and/or irritation when leaving out food.
They were also questioned whether they had experienced
longer periods of fasting before, and whether they had any
subjective changes in mood during such episodes. Those
eight individuals assured that they had no such problems.
[...]
To be included in the other group (n ¼ 8), the subjects had
to have experienced subjective emotions associated with
hypoglycemia if they did not have meals regularly throughout
the day. They were asked if they were used to skipping
meals and what happened if they did. The eight persons
included claimed that they could not miss a meal without
experiencing specific symptoms connected with hypoglycemia,
as mentioned above. They were always watchful not to miss
a serving of food and felt like they were ‘falling in blood
glucose’ if they did. This ‘sensitive’ group had never tried to
fast for a longer period of time since they truly believed that
they could never sustain such a test without a subsequent fall
in glucose. All participants were healthy otherwise and did
not use any medication that could affect the investigation.
|
Det fetstilta känns ju definitivt igen från vad som nämns i flera trådar när detta har diskuterats.
|
|
|
2008-06-04, 14:53
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Ptja, jag är inte förvånad iallafall. Den här småätartrenden är helt värdelös i viktkontrollssyfte, så det vore bara bra om tankegångarna ändrades.
|
|
2008-06-04, 14:57
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Vad är det isf som sker när man är skakig och virrig? Studien visar ju inget annat än att det inte rör sig om ett blodsockerfall.
|
|
|
2008-06-04, 14:59
|
|
Klädsamt knubbig
|
Det kan ha med blodtryck att göra, och det är, vad jag har förstått av min litteratur, faktiskt den främsta anledningen till att diabetiker ska äta ofta och lite, och inte p.g.a blodsockret.
|
|
2008-06-04, 15:05
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Det är ju i så fall inte det första exemplet på att vad tröskeln för när något framkallar obehag är en annan (och varierar mycket mer) än tröskeln för när något är farligt, dåligt eller o-optimalt.
|
|
|
2008-06-04, 16:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Det kan ha med blodtryck att göra, och det är, vad jag har förstått av min litteratur, faktiskt den främsta anledningen till att diabetiker ska äta ofta och lite, och inte p.g.a blodsockret.
|
Mjaa, inte om man ska tro studien.
Citat:
The blood pressures and heart rates were also similar.
|
|
|
|
2008-06-04, 16:35
|
|
Registered User
|
Jag tror det oftast är psykiskt...
Körde själv efter "3-timmars-regeln" och fick för mig att jag inte kunde vara utan mat mer än 3 timmar, vilket var extremt jobbigt. Min övertygelse om hur fel det var att låta tiden överskrida "gränsen" gjorde mig orolig, vilket i sin tur skapade irritation, skakningar osv, osv...
Fattar inte att folk stod ut med mig
När jag väl fick veta (här på Kolo såklart) att det bara var en myt och hur det hela egentligen hängde ihop och verkligen gav mig f*n på att våga prova, upptäckte jag att jag visst klarade mig utan mat flera timmar, och utan taskigt humör eller skakningar...
Nu vet jag hur det hänger ihop och med den kunskapen kom också ett otroligt skönt lugn
|
2008-06-04, 16:48
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endura
Jag tror det oftast är psykiskt...
Körde själv efter "3-timmars-regeln" och fick för mig att jag inte kunde vara utan mat mer än 3 timmar, vilket var extremt jobbigt. Min övertygelse om hur fel det var att låta tiden överskrida "gränsen" gjorde mig orolig, vilket i sin tur skapade irritation, skakningar osv, osv...
Fattar inte att folk stod ut med mig
När jag väl fick veta (här på Kolo såklart) att det bara var en myt och hur det hela egentligen hängde ihop och verkligen gav mig f*n på att våga prova, upptäckte jag att jag visst klarade mig utan mat flera timmar, och utan taskigt humör eller skakningar...
Nu vet jag hur det hänger ihop och med den kunskapen kom också ett otroligt skönt lugn 
|
Känner igen det där  Har varit precis likadan.
Fasligt tur att man har kolo
|
|
|
2008-06-04, 16:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
synes det er topp at det viser seg at man ikke må spise etter klokka for å føle seg i form. utifra diverse uttalelser fra mange eksperter skulle man tro at man trengte respirator hvis man ikke spise hver tredje, fjerde time. selv spiser jeg maks 3, som oftes bare 2 ganger om dagen, og føler meg mye mer opplagt.
|
|
|
2008-06-04, 17:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Vad är det isf som sker när man är skakig och virrig? Studien visar ju inget annat än att det inte rör sig om ett blodsockerfall.
|
Antagligen så att folk reagerar olika på hungern helt enkelt. Det måste ju inte vara p.g.a. en metabol påverkan. För det var inte bara blodsockret som mättes:
Citat:
...plasma glucose, cortisol, growth hormone (GH), insulin, -hydroxybutyrate (-OH) and lactate levels. The blood pressures and heart rates were also similar..
|
Här är tabellen med alla siffror på uppmätta värden under dygnets gång:
http://www.nature.com/ejcn/journal/v...l#figure-title
Här är en diskuterad orsak till varför man kan tänkas uppleva det som man gör:
Citat:
There is no doubt that some individuals may experience a reduced energy intake to be more stressful than others, but as long as no other metabolic disease is present, the ability to maintain blood glucose in the normal range does not seem to be affected. However, otherwise healthy individuals do not infrequently claim that they experience hypoglycemic symptoms during their ordinary daily life.
It may be speculated that even a minor decrease in plasma glucose may cause a distinct neurohormonal response, which will be unpleasant for some individuals. The decrease in plasma glucose may not reach hypoglycemic levels, but still give an uncomfortable feeling. It has been shown that minute variations in glucose concentrations can influence feelings of hunger and satiety (Chapman et al., 1998; Gielkens et al., 1998). However, we were not able to detect any increased variability in the peripheral glucose levels measured in subcutaneous adipose tissue in the sensitive subjects. Thus, the difference between the groups is probably explained by an increased sensitivity rather than differences in glucose regulation. An alternative explanation could be that differences in neuro- and gastrointestinal hormonal response to fasting can affect the experience of hunger and satiety (Williams et al., 2004; Levin et al., 2006).
|
|
|
|
2008-06-04, 18:12
|
|
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
Reg.datum: Mar 2005
|
Intressant detta. Jag är nog en av dem som upplever det jobbigt att vara utan mat allt för länge. Hatar hungerskänslorna helt enkelt.
Resultatet från studien var kanske inte speciellt överraskande, men nu vet man
|
|
|
2008-06-04, 18:31
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Det är ju allmänt känt att en sänkning i blodglukosnivån orsakar adrenalininsöndring (för att frisätta glukos från levern), vilket kan leda till just irritation och skakighet. Det är detta man vanligtvis i folkmun brukar kalla blodsockerfall.
Att det inte är fråga om några farligt låga nivåer hos friska icke-diabetiker vet man också, men det betyder inte att det inte kan vara obehagligt för den enskilda individen.
|
|
2008-06-04, 18:35
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ptja, jag är inte förvånad iallafall. Den här småätartrenden är helt värdelös i viktkontrollssyfte, så det vore bara bra om tankegångarna ändrades.
|
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=57145&d=469&l=sv
|
|
2008-06-04, 18:45
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
|
Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
Jag har aldrig förespråkat att äta oregelbundet; man kan fortfarande äta regelbundet 3 gånger om dagen, istället för 6.
|
|
2008-06-04, 18:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
Jag har aldrig förespråkat att äta oregelbundet; man kan fortfarande äta regelbundet 3 gånger om dagen, istället för 6.
|
enig
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.
|

|