2008-05-30, 22:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Soja/tofu
Haj haj! Nu på senaste tiden har jag upptäckt ett otrligt litet livsmedel TOFU, fast det finns ett ont tecken i de också.
På senaste tiden har ja läst att tofu är skit bra för kroppen och hälsan bara för att det är gjort på soja och inehåller massa näring, vitaminer och protein. Men de finns negativa faktorer med det, ifall man käkar för mycket av det så får man in en stor mäng phytoestrogener (de kvinnliga könshormonet östrogen) och det blir som en nedsättning på de manliga hormonet.
Är det värt och käka tofu ifall man vill offra och få mindre av de manliga hormonet?
Skulle inte detta bli som en dålig grej när man styrketränar också?
Du får även större penis av marklyft.
|
|
|
|
2008-05-30, 22:49
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
....Är det så att det verkligen frisätter en massa östrogen och sänker ens testosteron så skulle det vara fruktansvärt dåligt. Jag vet att det finns en del åsikter som går isär hur det verkligen är med detta i verkligheten. Bland annat har testosterone kört en hel serie artiklar om detta, varav senast en av Berardi som jag har för mej tog en mer ballanserad ställning till det...
Jag äter själv inte tofu så har ingen egen erfarenhet av detta men lite små anekdotiskt så har mamma haft fruktansvärd framgång med ett naturläkemedel mot sina klimakteriebesvär, mycket bättre än de läkemedel som hon fått innan och tydligen skulle just soja vara en av de stora ingredienserna av det...
Min egen inställning är att det är nog inte superfarligt men å andra sidan finns det ju knappast någon anledning att basera sin kosthålning på detta heller, ät en varierad kost och så kommer knappast lite soja att göra jätteskada.
Dessutom spelar ju placebo effekten in också, frågan är ju hur dina resultat i gymet påverkas av att du regelbundet äter något som du -tror- höjer ditt östrogen och sänker ditt testo...?
|
|
|
2008-05-30, 23:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
hur mycket kostar tofu och vart kan man köpa det?
längd: 189 cm
|
|
|
2008-05-31, 00:00
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det går att köpa överallt och är rätt dyrt.
|
|
2008-05-31, 04:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av DjiinZ
Men de finns negativa faktorer med det, ifall man käkar för mycket av det så får man in en stor mäng phytoestrogener (de kvinnliga könshormonet östrogen) och det blir som en nedsättning på de manliga hormonet.
|
Det var värst vad säkert du uttalade dig. Vad får dig att vara så övertygad om att mängden är STOR och att det faktiskt sänker testosteronet?
Fytoestrogener existerar i sojabönorna. Men vart har du läst om mängder? Och vart har du läst om omfattningen av testosteronminskning?
För vad jag vet är det inte så glasklart som du påstår.
|
|
|
2008-05-31, 05:55
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Det är bara till att söka om isoflavoner. Finns säkert hundra trådar om soja och isoflavoner.
Min uppfattningen är att isoflavonerna verkligen binder till östrogenreceptorerna i kroppen. Antingen så aktiverar de receptorn och vi får en östrogen effekt...eller så blockerar de receptorn och vi får en minskad östrogen effekt i kroppen
Saningen ligger säkert någonstans i mitten.
|
|
|
2008-05-31, 08:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mega_man1000
hur mycket kostar tofu och vart kan man köpa det? 
|
Tofu 300 gram på coop för 20 kr
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Det var värst vad säkert du uttalade dig. Vad får dig att vara så övertygad om att mängden är STOR och att det faktiskt sänker testosteronet?
Fytoestrogener existerar i sojabönorna. Men vart har du läst om mängder? Och vart har du läst om omfattningen av testosteronminskning?
För vad jag vet är det inte så glasklart som du påstår.
|
Har varit inne på olika sidor och forum och läst om tofu, alla svarade samma sak att de kan bli en negativ påverkan hos oss killar ifall de käkas för mkt.
Ja tänkte bara käka de 3 gånger i vecka men hur vet ja då att ja inte överkonsumerar livsmedlet då?
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Det är bara till att söka om isoflavoner. Finns säkert hundra trådar om soja och isoflavoner.
Min uppfattningen är att isoflavonerna verkligen binder till östrogenreceptorerna i kroppen. Antingen så aktiverar de receptorn och vi får en östrogen effekt...eller så blockerar de receptorn och vi får en minskad östrogen effekt i kroppen 
|
Dessa svar hittade ja också massvis av.
|
|
|
|
2008-05-31, 08:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Har varit inne på olika sidor och forum och läst om tofu, alla svarade samma sak att de kan bli en negativ påverkan hos oss killar ifall de käkas för mkt.
|
Du får ta och jobba lite på din källkritik. Du verkar ha oerhört lätt för att få för dig att saker och ting är bra/dåliga hit och dit.
|
|
|
2008-05-31, 08:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Du får ta och jobba lite på din källkritik. Du verkar ha oerhört lätt för att få för dig att saker och ting är bra/dåliga hit och dit.
|
Nej nu tar du mig fel. Ja har varit inne på minst på 15 - 20 sido och alla säger nästan samma sak, svenska som engleska.
Herregud ja tror ju inte på något så fort ja hör de
|
|
|
|
2008-05-31, 08:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej nu tar du mig fel. Ja har varit inne på minst på 15 - 20 sido och alla säger nästan samma sak, svenska som engleska.
|
Ja va bra, då vet du ju att det inte är så självklart som du skrev i första inlägget. Jag har inte motsagt att det kan påverka men ifrågasätter bara din övertygelse om omfattningen som jag tror är överdriven/övertolkad.
|
|
|
2008-05-31, 08:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ja va bra, då vet du ju att det inte är så självklart som du skrev i första inlägget. Jag har inte motsagt att det kan påverka men ifrågasätter bara din övertygelse om omfattningen som jag tror är överdriven/övertolkad.
|
jaha, de kankse lät ganska övertygat. Jag var också intresserad hur och vad ni andra på kollo skulle säga ifall jag skrev det så, för att skrivs så förbaskat mycket om att tofu har negativ påverkan...
|
|
|
|
2008-05-31, 13:17
|
|
Registered User
|
äår det någon som vet hur mycket tofu man kan äta under en vecka eller på en dag?
|
|
|
|
2008-05-31, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
tofu är gott. Stekt tofu till grönsaker, rotfrukter eller i hembakat pitabröd är så jävlagott. Sushi med tofu är ocså redigt gott
|
|
|
2008-06-01, 01:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av krellik
Min egen inställning är att det är nog inte superfarligt men å andra sidan finns det ju knappast någon anledning att basera sin kosthålning på detta heller, ät en varierad kost och så kommer knappast lite soja att göra jätteskada.
|
Instämmer. Nackdelar och fördelar med allt. Tofu en gång i veckan så kan du t.ex. sänka lite av kött och mjölkprodukter som har andra typer av negativa effekter associerade med sig. Eller använda ovanpå en redan varierad kost för att öka andelen protein i kosten.
|
2008-06-01, 07:31
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Jag åt en tofu sushi och det var bland det äckligaste jag någonsin har ätit. Tvi!
Tofu är dyrt och finns överallt, gott förutom på sushi.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.
|

|