Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-28, 20:52   #1
Snabel
Registered User

Snabels avatar

Reg.datum: Oct 2005
Skaka av godis

Tja,

Jag är en van godisätare, jag älskar godis i alla dess former och tänker i princip alltid på godis.

Hur som haver, jag har på senaste tiden märkt att jag nästan "skakar" efter att jag fått i mig en godispåse (det är nästan som att man blir hög).

Varför är det så? Jag antar att det har med blodsockret att göra men det känns nästan som att man har druckit alldeles för mycket kaffe.

Det jag helst vill ha som svar är att det är riktigt dåligt, så jag får en anledning till att inte äta, för jag vill egentligen inte äta godis, men det är gott :-(
Gammal 2008-04-28, 20:58   #2
ha:cl
Registered User

ha:cls avatar

Reg.datum: Jan 2008
Skit i godiset.

Diabetes?
ha:cl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 21:13   #3
Hank
Hård & tuff

Hanks avatar

Reg.datum: Mar 2008
Jag kan verkligen inte förstå folk som har nån form av beroende efter ätbara saker. Skäller ut min skräpätande familj dagligen men det biter inte ett skit.

Bara slut äta för fan? Tugga sockerfritt tuggummi istället, hämmar väl lite skulle jag tro. Annars se till att göra något när du blir sugen, att bara sitta och tänka på det är värdelöst för missbrukare.

Varför det är dåligt lämnar jag till King Grub...
Gammal 2008-04-28, 22:14   #4
Maharadja
Registered User

Maharadjas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Nästa gång du är sugen på godis kan du ju testa att dricka ett stoort glas vatten och äta något, banan,vad som helst och låt det gå sisådär 10-15 min. Är du fortfarande lika sugen på godis? För mig funkar det definitivt för att låta bli snasket
Maharadja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 22:14   #5
Snabel
Registered User

Snabels avatar

Tja, det är inte så enkelt.

Men jag förstår att du inte kan förstå att det är svårt. Jag har inga problem med vikten, då jag har lärt mig att kontrollera mig någorlunda. Fast jag tänker ändå alltid på godis och mat, Alltid!
Gammal 2008-04-28, 22:15   #6
Snabel
Registered User

Snabels avatar

Jag är fortfarande lika sugen på godis, antagligen mer sugen efter den där bananen!
Gammal 2008-04-28, 23:24   #7
He-man
She-man

He-mans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Snabel Visa inlägg
Tja,

Jag är en van godisätare, jag älskar godis i alla dess former och tänker i princip alltid på godis.

Hur som haver, jag har på senaste tiden märkt att jag nästan "skakar" efter att jag fått i mig en godispåse (det är nästan som att man blir hög).

Varför är det så? Jag antar att det har med blodsockret att göra men det känns nästan som att man har druckit alldeles för mycket kaffe.

Det jag helst vill ha som svar är att det är riktigt dåligt, så jag får en anledning till att inte äta, för jag vill egentligen inte äta godis, men det är gott :-(
Du kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen eller kontakta din hälsocentral för att kolla så du inte har fått diabetes.
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 01:08   #8
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Nämen lägg ner diabetesförslagen
Gammal 2008-04-29, 01:20   #9
Snabel
Registered User

Snabels avatar

Åter till frågan, varför börjar jag "skaka" ? Blodsocker, vad händer i kroppen?

Jag tror inte att jag har diabetes. :o
Gammal 2008-04-29, 03:53   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nämen lägg ner diabetesförslagen
+1

Hela Kolozzeum verkar vara smockfullt av läkare som alla misstänker sjukdomar såfort en person har ett kostproblem. Fattar inte hur man kan häva ur sig såna saker över nätet bara sådär. Finns väl bättre sätt att samla posts än att skrämma upp folk om att de kan vara sjuka hit och dit?

Man kan förstås aldrig säga varken bu eller bä, men utan någon riktigt kompetens om sjukdomar och utan någon djupare information från trådskaparen är det ju idiotiskt att bara dra till med "diabetes!" eller "fel på sköldkörteln!" helt sonika.

Till trådskaparen: Om du ÄR orolig över något medicinskt fel såsom diabets så sök sjukvård och inte Kolozzeumdiagnos. Tror du mer det handlar om vanligt sötsug och aptitproblem finns mer fog att diskutera här anser jag.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-04-29 klockan 03:58.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 10:00   #11
AsTfL
Registered User

AsTfLs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Själva skakningen borde väl bero på adrenalinpåslaget som medföljer insulinet?
AsTfL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 17:00   #12
ha:cl
Registered User

ha:cls avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
+1

Hela Kolozzeum verkar vara smockfullt av läkare som alla misstänker sjukdomar såfort en person har ett kostproblem. Fattar inte hur man kan häva ur sig såna saker över nätet bara sådär. Finns väl bättre sätt att samla posts än att skrämma upp folk om att de kan vara sjuka hit och dit?

Man kan förstås aldrig säga varken bu eller bä, men utan någon riktigt kompetens om sjukdomar och utan någon djupare information från trådskaparen är det ju idiotiskt att bara dra till med "diabetes!" eller "fel på sköldkörteln!" helt sonika.

Till trådskaparen: Om du ÄR orolig över något medicinskt fel såsom diabets så sök sjukvård och inte Kolozzeumdiagnos. Tror du mer det handlar om vanligt sötsug och aptitproblem finns mer fog att diskutera här anser jag.
Så att man ska inte berätta det man tror då?

Du kanske har fått diabetes, men strunta du i det, eller vad menar du?

Det verkade inte som om trådskaparen visste att det kanske var så som var fallet, då tycker jag det är rätt att påpeka det, för säkerhet skulle, istället för att mörka.
ha:cl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 17:09   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ha:cl Visa inlägg
Så att man ska inte berätta det man tror då?
Har man ingen kompetens bör man inte uttala sig nej. Jag vet inte om du är medicinskt utbildad men har man inget att egentligen komma med tycker jag bara man gör personen en otjänst att börja tvångsposta internetdiagnoser.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 17:35   #14
JFO
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Snabel Visa inlägg
Tja,

Hur mycket godis äter du när du äter och vad för något?
Gammal 2008-04-29, 17:36   #15
novaline
Banned

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Har man ingen kompetens bör man inte uttala sig nej. Jag vet inte om du är medicinskt utbildad men har man inget att egentligen komma med tycker jag bara man gör personen en otjänst att börja tvångsposta internetdiagnoser.
Tur att det inte är så, då hade det enbart varit 5 st på detta forum som hade postat något.
novaline är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.