Angående etanolen...
Jag väljer bara att ta några citat från Agendas forum på svt.se:
Citat:
Orsaken till de livsmedelsproblem, som nu drabbar fattiga människor världen över, är snarare att livsmedelsproduktionen inte sker på deras villkor utan på I-ländernas villkor.
USA och EU subventionerar sin livsmedelsproduktion samtidigt som internationella organ som Internationella valutafonden och Världsbanken tvingar u-länderna till frihandel.
De förhindras att utveckla den inhemska produktionen, utan blir istället hänvisade till import av jordbruksprodukter.
|
Citat:
Det finns ingen brist på mat i världen, utan svält beror -som det alltid har gjort- på fattigdomen, de under decenier sjunkande jordbruksråvarupriser har bara förvärrat denna fattigdom. De stigande priserna innebär nu äntligen en möjlighet för fattiga länder som består av 80-90% jordbrukare att ta sig ur fattigdomen.
|
U-ländernas jordbruk har slagits ut av I-ländernas bidrag till sina egna jordbruk. Detta gör att U-länderna förblir fattiga. Fattiga människor svälter ibland. Jag hoppas verkligen detta kan bli en fråga i valet till EU-parlamentet, det skulle göra mycket mer för världens fattiga som riskerar svält än om alla svenskar slutade köra med etanol.
Miljöpartiets partigrupp är för protektionismen, moderaterna och kds partigrupp är för protektionismen, socialdemokraternas är jag osäker på, Folkpartiets och Centerns är jag osäker på.
Kvar har vi vänsterpartiet som i EU är det enda partiet som tillhör en partigrupp som faktiskt vill ta bort de enorma bidragen till bönderna. De andra svenska partierna må tycka det här hemma, men i EU tycker man uppenbarligen inte det är en så viktig fråga trots att 45% av budgeten går till jordbrukspolitiken.