Längd: 187centimeter
Vikt: 90-91kilogram
Ålder: 25år
6 veckor har gått utav min diet/deff(hur man nu skulle säga), det är första gången jag verkligen räknar kcal. Jag räknar gram med min matvåg. Sedan för jag in data i en exelmall. Exelmallen är hämtad från kolozzeum. Dom första 5 veckorna stoppade jag i mig ca 1700kcal per dag. Jag använder mig av caloriesperhour.com för att räkna ut förbrända kcal. Förstunden styrketränar jag enbart och förbränner ca 300kcal per pass. Under de 5 veckorna gick
jag ner från 93-94kg till ca 90-91kg. Jag ser på vågen och tycker att det har verkligen stannat av och dom kg som jag gick ner, gick jag ner dom första 3 veckorna. Sen har det stått still. Jag känner mig mycket hårdare i kroppen, musklerna är mer synliga. Jag mätte aldrig midjan när jag startade diet/deffen, men nu mäter jag 86cm i midjemått.
Nu den senaste veckan har jag börjat fundera på om jag stoppar i mig alldelse för lite och har ökat mitt matintag till 2000kcal per dag, exkl. förbrända kcal landar väl runt 1700kcal per dag.
Har några frågor, som jag hoppas någon vänlig själ kan besvara.
1. Ligger jag på för låg kcalnivå?
2. Därför det går så trögt med viktnedgången?
3. Vad gör jag för fel när jag inte går ner i fysiskvikt?
4. Ska jag skita i att bry mig om vågen, om jag ser hårdare/slankar ut i spegeln?
5. Varför visar inte vågen mindre, fast det syns på kroppen.
7. Överskattar jag min kcalförbrukning?
8. Är jag orolig i onödag och lite tjollrig och bara att fortsätta som jag gjort?
9. Behöver jag göra några justeringar i deff/diet-programet?
Så här ser mina veckodagar ut, ganska exakt.
Frukost:
Havregrynsgröt 40g 148kcal
Russin 30g 95kcal
Lättmjölk 0,5% 100g 40kcal
Mellanmål:
Vassle 28+vatten 113kcal
apelsin 180g 93kcal
Lunch:
Kycklingfilé 200g 209kcal
råris 100g 139kcal
div.grönsaker men idag t.ex
broccoli 100g 29kcal
tomat 40g 9kcal
lök 40g 13kcal
mellanmål:
Vassle+vatten 28g 113kcal
Efterträning mellanmål:
ca 250kcal (gainomax, lr hemmagjord recoverydrink)
Middag:
Olika, hela måltiden brukar bli ca 400-500kcal
Sen kan det slinka ner wasa sport med kalkon\grisskinka,keso,tomat om jag ser att jag har fått i mig alldeles för lite.
Jag dricker jag ungefär 3liter vatten per dag, minst.
Summa: 1751kcal
En till faktor som man kan ta i beaktning är att jag har just börjat träna "seriöst" med MAX-OT. Har tränat med MAX-OT i 4veckor 5dagar i veckan. Innan MAX-OT, sen januari,tränade jag halv seriöst med ett egetkomponerat träningsschema 3-4dagar i veckan. Och innan dess har jag haft ett 8månaders uppehåll från all styrketräning, pga skada och ny sambo

Och innan dess har jag styrketräna tillochfrån, aldrig så seriöst som just nu.
Mvh
Johan