Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-03, 19:45   #1
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Matvete

Är säkert helt efter men idag köpte jag matvete för första gången och hade det till middagen istället för bulgur och det var gott! Nu undrar jag om det finns fler användningsområden för matveten än alternativ till, ris, pasta osv? Kan man tec koka gröt på det? Alla tips är välkomna då jag inte är rädd för att testa mig fram i köket
magdalenae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 20:10   #2
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Är också intresserad lite. Jag har inte köpt hem det än men jag tänkte byta ut pastan till quosquous bulgur och mathavre för variationens skull.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 20:41   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag skulle tro att det kan vara en bra ingrediens om man vill baka ett riktigt grovt bröd. D.v.s. vanligt bröd på fullkornsmjöl (gärna surdeg) och även hela korn i.

Om brödet inte måste vara så grovt lär det ju förstås fungera i ett gott vitt bröd också. Eller en mix av olika mjölsorter.

Min poäng är alltså att jag tror det skulle funka i brödbak.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 20:44   #4
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag säger +1 på Eddie där angående brödbak. Men koka kornen först, annars finns nog risk att de påminner mer om småsten än något annat i det färdiga brödet.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 21:00   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Min erfarenhet är att det mesta som innehåller vete, korn, råg, havre etc funkar i bröd men ska man bara baka på det så är någon typ av kross (dvs krossade eller klippta korn) lättare och smidigare att förbereda. Rågkross ska man t ex bara blötlägga i kokande vatten. Har man däremot kokat för mycket matvete eller ändå ska göra i ordning det för att äta så kan man mycket väl slänga ner överskottet i en deg.
Iofs är det kul att experimentera och så jobbigt är det ju inte att koka lite extra för att baka men det är inget jag skulle köpa hem för att planera att ha i ett brödbak.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.