Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-02, 05:33   #1
haiduc
Peace & Love.

haiducs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Gnälliga grannar

Hur tyst ska man behöva vara i sitt eget hem?

Att man inte stör med flit är ju självklart men vissa ljud kan man ju inte frånkomma.. Mina närmaste grannar har alla barn i varierande åldrar och de gapar och skriker och springer i trappuppgången upp och ner 100 gånger om dagen, och då klagar inte jag (eller nån annan heller vad jag vet) men däremot när mina djur låter så blir alla sura verkar det som, men de är ju mina barn!
Borde inte det vara lika OK att de för lite liv då?
Som t.ex. när katterna springer och jagar varandra på nätterna vet jag att de låter ganska mycket, och hundarna kan skälla precis när någon går förbi dörren osv...

Ska man hårddra det så skulle ju jag kunna kräva att närmaste grannen tejpar igen truten på sin 6mån bäbis för den håller MEJ vaken om nätterna... Då tycker jag hon får tåla att min hund skäller när hon går förbi...

Vad är rimligt?
Gammal 2008-02-02, 05:45   #2
watertouch
Här står det nåt vitsigt...

watertouchs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Personligen bor jag i ett radhusområde där flertalet i min 1km radie omgivning har katt och det är ett jävla liv specielt runt nätterna då trafiken tystnar.. Detta är dock inget problem.. Hundar som skäller inget problem heller.

Barnen i 7års ålder och uppåt som leker krig tex kl. 06.30 på lördag morgon det är irreterande, likaså bilar som står på parkeringen utanför och dunkar musik (hip-hop) eller "burnar" då dom åker härifrån.

Bebisar går aldrig att komma ifrån min brorson har kolik han grinar hela tiden (inte lagmässigt heller).. Visst det är hemskt med det får man finna sig i. Så antingen flyttar man ut på landet eller så får man tåla det, tycker jag.

Jag käkar ju dock piller för sömnen och lugnande då dem spelar sin hiphop.

Så spädbarn och djur okej. Barn 6år och uppåt skottpengar på.

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 06:11   #3
haiduc
Peace & Love.

haiducs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch Visa inlägg

Så spädbarn och djur okej. Barn 6år och uppåt skottpengar på.
Mycket välformulerat, håller helt med!
Gammal 2008-02-02, 10:22   #4
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
I hyreshus tycker jag att det bör vara tyst mellan 22-07. Du får se till att dina katter tar det lugnt på natten.

Fast det gäller ju dina grannars ungar också. Man ska visa hänsyn mot de andra i huset.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 10:23   #5
stargate
jag älskar min kropp

Reg.datum: Sep 2007
Jag tycker du ska prata med dina grannar som klagar. Bjud in dom på en kopp kaffe och försök lös problemet.

Springer dina katter omkring inne i din lägenhet på natten eller är det utomhus vi snackar om?
stargate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 10:30   #6
Granatgiraffen
Registered User

Granatgiraffens avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
I hyreshus tycker jag att det bör vara tyst mellan 22-07. Du får se till att dina katter tar det lugnt på natten.

Fast det gäller ju dina grannars ungar också. Man ska visa hänsyn mot de andra i huset.
Ja frågan är vad det är för katter. Tigrar?

Annars håller jag med. 22-07 ska det vara tyst.. inte för att det är okej att brassa på stereon på max alla andra tider heller.
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 10:34   #7
watertouch

watertouchs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg

Är det okej om min väckarklocka ringer 04.30 och jag snoozar till 5 (den larmar var 5:e minut)???

Lr vi säger att jag jobbar för reningsverket och jobbar mellan 2-4 på natten då dem flesta sover. Är det okej att klockan ringer då och att jag duschar och använder toan runt den tiden...

Ehh babblar mest. Men vart ska gränsen gå..
Själv tillhör jag dom som tänker ont om folk som stör mig. Hehe.. Men ja endå respekterar jag dem, lr nja, helt vill jag gå ut med ett baseballträ och be dem håll käften/alt slå ner dem, men det är inte civiliserat.

Gammal 2008-02-02, 10:36   #8
KniveN
Registered Abuser

KniveNs avatar

Reg.datum: Jul 2002
Håller inte med om att det ska vara tyst mellan 22-07, alla jobbar ju inte samma tid eller har samma dygnsrytm. Klarar man inte av att höra grannarna så ska man inte bo med dom heller.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 10:40   #9
Granatgiraffen
Registered User

Granatgiraffens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Håller inte med om att det ska vara tyst mellan 22-07, alla jobbar ju inte samma tid eller har samma dygnsrytm. Klarar man inte av att höra grannarna så ska man inte bo med dom heller.
Visserligen rätt skit samma vad du tycker. Är det inte lag på att det ska vara relativt tyst efter kl 22? Eller sätter hyresvärdar dom reglerna själva?!
Gammal 2008-02-02, 10:44   #10
Granatgiraffen
Registered User

Granatgiraffens avatar

AHA!

Edit (?)
Är nog ingen lag kvar, efter lite googlande. Däremot så har ju alla seriösa hyresvärdar regler om när det ska vara tyst
Gammal 2008-02-02, 11:14   #11
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Med andra ord ska man samtliga dygnets timmar agera på ett sätt som stör omgivningen så lite som möjligt.
Gammal 2008-02-02, 11:18   #12
Albatross
Gamnacke & svällbuk

Albatrosss avatar

Reg.datum: Dec 2006
Det är hyresvärden/föreningen som bestämmer. 23 gäller där jag bor, men det är mest döva pensionärer här så det kvittar.
Gammal 2008-02-02, 11:21   #13
watertouch

watertouchs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Med andra ord ska man samtliga dygnets timmar agera på ett sätt som stör omgivningen så lite som möjligt.
Ja det är ju vanligt folkvett men det verkar försvinna mer och mer i dagens samhälle.

Gammal 2008-02-02, 11:32   #14
nikasp
Registered User

nikasps avatar

Reg.datum: May 2005
Jag tycker nog att man har rätt att kunna sova på natten på vardagar.

Dammsugning och efterfest som man vaknar av är jävligt störande. Funkar mycket bra i min förening förutom en av mina grannar som har en lite halvalkistant vägg i vägg. Tanten är pensionär och har dålig koll + en vuxen dotter med alkoholproblem som en gång bankade och skrek "mamma" kl 02 en natt mitt i veckan. Nån hann före men jag var jävligt nära att ta på mig kläderna då... Jag blev faktiskt rätt jävla irriterad för nån hade en hund som höll på att skälla i tid och otid ett tag. Nu är den borta verkar det som.
nikasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 11:43   #15
watertouch

watertouchs avatar

11 skall per dag om jag inte är helt ute och cyklar har en hund "rätt" att skälla...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.