2008-02-01, 15:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Energi från alkohol lagras ej som kroppsfett
Surfar runt på Hälsovakten där man kan läsa all möjliga fakta om diverse näringsämnen. De påstår att energin från alkohol inte omvandlas till kroppsfett i någon stor utsträckning, utan mest blir till värme. Stämmer det?
Citat:
Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal/gram, dvs. mindre än fett, men betydligt mer än proteiner och kolhydrater. Nu visar det sig att av dessa 7 kcal/gram omvandlas det mesta snabbt till kroppsvärme, vilket gör att vi inte går upp i vikt av att dricka alkohol, men blir varma (som sången säger "..temperaturen stiger nu uti kroppen, närmare fyrtio än trettiosju…"). Värmen avges av kroppen till omgivningen. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som tyder på det.
Det vet Hälsovakten om, och räknar därför med att bara omkring 25% av alkoholens kalorier stannar i kroppen.
|
|
2008-02-01, 15:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ja.
http://ajpregu.physiology.org/cgi/co...ct/266/4/R1204
Men, skåda vad som händer med fettförbränningen i stället:
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 77, No. 1, 91-100, January 2003
|
|
|
2008-02-01, 15:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Dålig på att förstå sånna där diagram osv, någon som kan förklara vad som händer ?
|
|
|
2008-02-01, 15:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Fettförbränningen går i botten i stället efter alkoholintag. Och fettbalansen är, som vi alla vet, beroende av både fettinlagring och fettförbränning. Kalorierna från alkohol lagras knappt i kroppen, men stänger i stället av fettförbränningen. Det är alltså inga "gratiskalorier" med tanke på hur dom påverkar kroppens fettmängd. Till skillnad från efter t ex fettintag; fettet lagras lätt in som kroppsfett, men nedreglerar i stället i princip inte ned fettförbränningen något.
|
|
|
2008-02-01, 15:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
The thermogenic response induced by ethanol ingestion in humans has not been extensively studied. This study was designed to determine the thermic effect of ethanol added to a normal diet in healthy nonalcoholic subjects, using indirect calorimetry measurements over a 24-h period in a respiration chamber. The thermic effect of ethanol was also measured when ethanol was ingested in the fasting state, using a ventilated hood system during a 5-h period. Six subjects ingested 95.6 +/- 1.8 (SE) g ethanol in 1 day partitioned over three meals; there was a 5.5 +/- 1.2% increase in 24-h energy expenditure compared with a control day in which all conditions were identical except that no ethanol was consumed. The calculated ethanol-induced thermogenesis (EIT) was 22.5 +/- 4.7% of the ethanol energy ingested. Ingestion of 31.9 +/- 0.6 g ethanol in the fasting state led to a 7.4 +/- 0.6% increase in energy expenditure over baseline values, and the calculated EIT was 17.1 +/- 2.2%. It is concluded that in healthy nonalcoholic adults ethanol elicits a thermogenic response equal to similar to 20% of the ethanol energy. Thus the concept of the apparently inefficient utilization of ethanol energy is supported by these results which show that only similar to 80% of the ethanol energy is used as metabolizable energy for biochemical processes in healthy nonalcoholic moderate ethanol consumers.
|
Effect of ethanol on energy expenditure. Am J Physiol. 1994 Apr;266(4 Pt 2):R1204-12.
Finns dessutom väldigt mycket studier där god hälsa och moderat alkoholkonsumtion sammankopplas. Det ska ju tas med en nypa salt förstås, människor som är måttliga med alkohol tenderar ju ofta att vara måttliga med annat likaså. Därmed god hälsa som likagärna kan bero på allmänt hälsosamt leverne som på alkoholintaget i sig:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum
|
|
|
2008-02-01, 15:19
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Så för att undvika/minimera fettinlagringen under en "fylla" är mat att föredra efter alkoholen lämnat kroppen helt och hållet?
|
|
|
2008-02-01, 15:19
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Effect of ethanol on energy expenditure. Am J Physiol. 1994 Apr;266(4 Pt 2):R1204-12.
|
Det var ju den jag länkade till, slowpoke.
|
|
|
2008-02-01, 15:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det var ju den jag länkade till, slowpoke. 
|
Ja men det tog typ 10 minuter för mig att få ihop det där inlägget.
|
|
|
2008-02-01, 15:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ja.
|
såpass.. hade jag faktiskt ingen aning om. kul att lära sig något nytt
|
2008-02-01, 17:22
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö
Så för att undvika/minimera fettinlagringen under en "fylla" är mat att föredra efter alkoholen lämnat kroppen helt och hållet?
|
Du menar att du skulle låta bli att äta i nåt dygn efteråt? Tja... du lär ju må sådär om du testar.
|
|
2008-02-01, 18:50
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Att helt undvika mat är alltid det mest effektiva sättet att undvika fettinlagring. Och troligtvis det absolut dummaste också, oavsett bakfylla eller ej.
|
|
|
2008-02-02, 09:44
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Du menar att du skulle låta bli att äta i nåt dygn efteråt? Tja... du lär ju må sådär om du testar.
|
Nej, jag pratar inte om mig själv, bara allmänt nyfiken.
Jag vet inte vad halveringstiden är på alkohol eller hur lång tid det tar för alkohol att rinna/försvinna ur kroppen.
Exempel:
Lått oss säga att halveringssiffrorna är låga och jag dricker min sista öl innan sängående. När jag sedan vaknar dagen efter har alkoholen runnit ur kroppen och jag väljer att äta en påse chips istället för 10h tidigare, då alkohol var i omlopp, för att undvika fettinlagringen. Jag fick alltså välja mellan att äta en chipspåse under min fylla eller 10h senare när jag vaknar och alkoholen är borta. (nu vet ju inte jag om alkoholen är borta över en 10h sömn)
Är det möjligt? Självklart har mängden alkohol och allt sånt väldigt stor påverkan och kanske det mest relevanta i sig, men om vi leker med tanken.
|
|
|
2008-02-02, 10:06
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Det är ingen halveringstid på alkohol. Levern tuggar ca 2 cl 40% alkohol per timme. Fullständigt förvirrande uppgift men alkoholförbränningen brukar anges så
Att ni ens funderar på alkohol och fettinlagring.
|
|
|
2008-02-02, 10:08
|
|
Registered User
|
Etanolens oxidationshastighet är i genomsnitt ca 0.1g/kg kroppsvikt i timmen ( med ganska stora individuella variationer dock, mellan 0.06-0.2g/kg kroppsvikt och timme) och börjar så fort du börjat dricka.
Det är alltså inte så att kroppen känner när sista ölen är uppdrucken och DÅ börjar förbränna etanolen.
Men i vilket fall är det kaloriblansen som avgör din viktbalans, även om en stor del av energiintaget är i form av alkohol. Som jag skrev, att inte äta är ALLTID det mest effektiva sättet att inte lagra in något fett.
Svälter man sig finns ju inget att lagra in helt enkelt. Både glukos- och fettmetabolismen undertrycks rejält när levern riktar in sig på etanoloxidation, men får du i dig för lite energi kommer du ändå tappa vikten. Annars skulle alla alkolister vara superfeta.
|
|
|
2008-02-02, 10:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Nej, jag pratar inte om mig själv, bara allmänt nyfiken.
Jag vet inte vad halveringstiden är på alkohol eller hur lång tid det tar för alkohol att rinna/försvinna ur kroppen.
Exempel:
Lått oss säga att halveringssiffrorna är låga och jag dricker min sista öl innan sängående. När jag sedan vaknar dagen efter har alkoholen runnit ur kroppen och jag väljer att äta en påse chips istället för 10h tidigare, då alkohol var i omlopp, för att undvika fettinlagringen. Jag fick alltså välja mellan att äta en chipspåse under min fylla eller 10h senare när jag vaknar och alkoholen är borta. (nu vet ju inte jag om alkoholen är borta över en 10h sömn)
Är det möjligt? Självklart har mängden alkohol och allt sånt väldigt stor påverkan och kanske det mest relevanta i sig, men om vi leker med tanken.
|
Ja du är ju på status quo om alkoholen är borta, ifall den inte undertrycker fettförbränningen utöver den tid som alkoholen ska tas om hand.
Om alkoholen ska vara borta eller inte beror på vilken promille du har i blodet. I genomsnitt så bränner en människa ca 1g alkohol per 10kg kroppsmassa (skit i fördelningen). 1cl starksprit är inte riktigt ett gram alkohol.
Den här tabellen ger ett hum om hur mycket starksprit allting är värt.
I slutändan är vi ändå alla individer så det är olika för alla, siffran jag visar är bara ett riktmärke.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.
|

|