2008-01-16, 19:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Högt blodsocker, farligt?
Nu räknar jag inte med att en läkare skall komma med ett svar till mig eller så, men jag vet ju att det finns många kunniga människor här så jag får väl ge ett försök.
Idag gick jag upp som vanligt på morgonen kl 7. Käkade en rejält frukost (7 mackor med smör, 2 ägg, stor kopp mjölk.
Tiden gick, klockan blir 12:00 och lunch i skolan. Kände mig jätte pigg och alert. Jag äter tre, högst 4 måltider per dag. Har inte så svårt för att äta mycket på en gång så trivs så.
Iaf Lunchen var fiskgratäng och potatis, till det åt jag keso, lingonsylt, knäckebröd, mjölk och ett glas juice.
Sen gick tiden vidare och runt 14.00 kände jag mig helt kollaps i kroppen. Jag trodde jag skulle svimma. Sätter mig ner i soffan i skolan vilar en 20 minuter och vaknar pigg igen.
14:10 gick jag och polarna till simhallen (var en simhall dag idag) jag frös något oerhört då vi gick dit, TROTS mycket kläder.
Iaf vi hoppar i vattnet och gör alla tester vi är tvungna att göra för idrottsläraren. Klar med detta och vi det klockslaget (14:50 typ) så frös jag så jag höll på att dö så jag skippade dom sista 10 minutrarna och begär mig hemåt.
När jag är halvvägs hem så blir jag vrålhungrig, ni vet så där riktigt så man bara vill vräka i sig allting när man kommer hem. Frysningarna fortsatte på vägen hem. Var alldeles blå om fingarna.
Hemma så satte jag igång stekpannan och gjorde potatismos. Åt 2 jätte stora portioner med potatismos med massa färs. Drack ett glas filmjölk och grönsaker till det. När jag skulle gå från matbordet ramlade jag hejdlöst ner på golvet och det svartnade för ögonen. Mamma var ute då, vaknade ganska snabbt och när hon kom hem så berättade jag vad som hänt. Hon sa kolla ditt blodsocker om det är normalt.
Kollar detta och landar på 9,4 i blodsockervärde. Morsan blir alldeles förvivlad och jag går och lägger mig en stund. När jag låg i sängen så frös jag och kallsvettades. 30 minuter senare kände jag mig bättre och kollade blodsockret igen. 6,4, och nu sitter jag här, en aning frusen och lite snurrig i bollen och väldigt förskyld.
Morsan sa så här efteråt:
- Ja men nu har det ju rättat till sig, då är det ingen fara. Då behöver vi inte ringa doktorn...
Vad säger ni om detta? är det allvarligt? eller kan jag ta det lugnt och strunta i det här? kan det här hända vem som helst?
Fred.
|
|
|
2008-01-16, 19:23
|
|
Registered User
|
Edit: Jag törstar mycket på sistone, dricker 2-3 glas till maten och sen dricker jag emellan måltiderna, så det blir väl uppåt 3,5 liter minst per dag.
|
|
|
2008-01-16, 19:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2006
|
Nej det är inte farligt om det tilllfälligt är högt  Fast om det ofta är högt kan det vara ett tecken på att du håller på/har diabetes.Du kan ju ta och kolla blodsockret de kommande dagarna och så vad det visar då
|
|
|
2008-01-16, 19:29
|
|
Registered User
|
Diabetes är ju ärftligt och med tanke på att din mor har diabetes kanske det kan vara befogat att kolla upp?
|
|
|
2008-01-16, 19:29
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson
Edit: Jag törstar mycket på sistone, dricker 2-3 glas till maten och sen dricker jag emellan måltiderna, så det blir väl uppåt 3,5 liter minst per dag.
|
oj missade, det är ofta ett tecken på att man håller på att få diabetes.Man blir törstig,trött och måste pissa stup i ett
|
|
|
2008-01-16, 19:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
Nej det är inte farligt om det tilllfälligt är högt  Fast om det ofta är högt kan det vara ett tecken på att du håller på/har diabetes.Du kan ju ta och kolla blodsockret de kommande dagarna och så vad det visar då
|
Japp, som jag skrev i första inlägget så sänktes ju sockret efter ett tag.
Jag känner ju mig allmänt dålig så jag kanske håller på att få någon infektion eller något som gör att sockret är högt i kroppen ändå? morsans diabetesläkare säger att sockret stiger i blodet om man är sjuk, men vad vet jag.
|
|
|
2008-01-16, 19:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Diabetes är ju ärftligt och med tanke på att din mor har diabetes kanske det kan vara befogat att kolla upp? 
|
Ok, men tycker du jag skall vänta med läkaren och kolla mitt blodsocker lite då och då? kan ju vara något tillfälligt med tanke på att jag är kraftig förskyld nu?
|
|
|
2008-01-16, 19:32
|
|
Banned User
|
Citat:
Japp, som jag skrev i första inlägget så sänktes ju sockret efter ett tag.
Jag känner ju mig allmänt dålig så jag kanske håller på att få någon infektion eller något som gör att sockret är högt i kroppen ändå? morsans diabetesläkare säger att sockret stiger i blodet om man är sjuk, men vad vet jag.
|
jo det stiger iallafall för diabetiker.Fast du borde nog kolla upp det
|
|
|
2008-01-16, 19:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
jo det stiger iallafall för diabetiker.Fast du borde nog kolla upp det
|
Då får jag ta ett allvarligt snack med morsan och ta reda på vad detta är 
Hoppas inte det är diabetes bara
|
|
|
2008-01-16, 19:34
|
|
Registered User
|
Men det är väl ingen fara att jag äter 3 ggr per dag? jag kan verkligen inte med att äta 6 ggr per dag, har inte tid med det. Det räcker väl att jag bara ser till att äta mycket dom tillfällena?
|
|
|
2008-01-16, 19:35
|
|
Banned User
|
Citat:
Då får jag ta ett allvarligt snack med morsan och ta reda på vad detta är 
Hoppas inte det är diabetes bara 
|
Det hoppas jag ochså  Det bästa du kan göra är att kolla blodsockret.Bäst tror jag att det är att du kollar det några timmar efter att du ätit.Nej det borde väl inte vara nån skillnad hur många mål du äter.
|
|
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Kolla upp det så fort som möjligt, helst imorgon. Nu vet jag inte hur du mätte, men om plasmaglukosvärdet ligger på över 9 är det riktigt illa (nu hade du iofs ätit, men ändå). Om ett lägstavärde hamnar på 6,4 är även det oroväckande.
|
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ok, men tycker du jag skall vänta med läkaren och kolla mitt blodsocker lite då och då? kan ju vara något tillfälligt med tanke på att jag är kraftig förskyld nu?
|
Det ska du absolut inte fråga mig. Jag vet ingenting om det och det vore förjäkligt av mig att uttala mig om något sånt. Hoppas du har överseende med det, det är för din skull då jag inte har medicinsk kompetens alls och medicinsk kompetens ska man ha för att besvara en sån sak.
|
|
|
2008-01-16, 19:36
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Men det är väl ingen fara att jag äter 3 ggr per dag? jag kan verkligen inte med att äta 6 ggr per dag, har inte tid med det. Det räcker väl att jag bara ser till att äta mycket dom tillfällena?
|
Nä, insulinfrisättningen ska ta hand om det förhöjda blodsockret. Det är klart att det kan bli en höjning över det normala om du skulle snapsa sirap i en timma, men vid en normal blandkost ska det inte göra någon skillnad.
EDIT: Varför ska man vänta med läkare? Sånt tänk är ju helt befängt och verkar ha infekterat kolozzeum det senaste.
|
|
2008-01-16, 19:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Kolla upp det så fort som möjligt, helst imorgon. Nu vet jag inte hur du mätte, men om plasmaglukosvärdet ligger på över 9 är det riktigt illa (nu hade du iofs ätit, men ändå). Om ett lägstavärde hamnar på 6,4 är även det oroväckande.
|
Man sticker sig i fingret och sätter i en liten pappbit och så droppar man en droppe blod på den så väntar man 3-4 sekunder så väsnas den och visar ett värde. Vet ej om det är det som du tänker på.
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Det ska du absolut inte fråga mig. Jag vet ingenting om det och det vore förjäkligt av mig att uttala mig om något sånt. Hoppas du har överseende med det, det är för din skull då jag inte har medicinsk kompetens alls och medicinsk kompetens ska man ha för att besvara en sån sak.
|
Oj, var lite dumt sagt av mig, givetvis skall inte du bedöma detta. Jag får helt enkelt kolla upp det här.
Tack.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.
|

|