2008-01-06, 11:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Kan överträning leda till att man lägger på sig fett?
Jo, jag har under ett års period? övertränat, tror jag.
Började med styrketräning och började direkt med att köra 6 pass i veckan (3 olika pass, hela kroppen 2 gånger i veckan) och nu känns det som om jag övertränat. Har fått lite resultat, men knappt synbart...har däremot lagt på mig fett.
Det låter ju konstigt. Men om man övertränar och muskeln bryts ner istället för att byggas upp, då kanske allt man äter som skulle använts till musklerna blir till fett istället? Tänkte bara kolla så jag får ett svar på detta konstiga fenomen.
Tack på förhand.
|
|
|
2008-01-06, 12:01
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag tror din fettökning beror mer på överätning än överträning.
|
|
|
2008-01-06, 12:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag tror din fettökning beror mer på överätning än överträning.
|
Det är det som är så skumt, jag har legat på 2-300 g kolhydrater, rätt lite fett och 100-200 g protein..
Kanske dom 2 månaderna i somras då jag jobbade som bidrog till all fettökning; får väl komma över det och deffa isf.
|
|
|
2008-01-06, 14:46
|
|
Banned
|
2000 kcal+fett (säg 50g) 450 ... 2450 kcal är inte mycket.
Varför skulle du lagt på dig fett när du jobbade, om du inte gör det nu och inte lägger på dig fett nu?
|
|
|
2008-01-06, 17:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Du åt, med största sannolikhet, för mycket .
|
|
|
2008-01-06, 22:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Tränar du dig tjock?
Har du ibland reflekterat över att vissa personer som tränar stenhårt ändå är lite mulliga och ibland lätt överviktiga? Många aerobicsinstruktörer hör till den gruppen, och en möjlighet är att de tränar sig tjocka. Kanske verkar det konstigt men alltför hård träning kan leda till överansträngning och i många fall överträning. Resultatet är att kortisolnivåerna stiger, vilket gynnar fettinlagring samtidigt som det knappast gynnar återhämtning. Förhöjda kortisolnivåer är faktiskt ett sätt att avslöja överträning. Mitt råd är att träna max tre till fyra gånger i veckan om det handlar om hård träning som höjer pulsen rejält under en längre stund. Promenader och mildare former av träning räknas inte i detta avseende och du kan mycket väl promenera fyra till fem gånger i veckan. Lagom mycket motion har faktiskt visat sig hämma stress på ett mycket effektivt sätt. Motionen gör att man hanterar stressiga situationer mycket bättre och har dessutom förmågan att förbättra nattsömnen. Om du vill hålla stressen under kontroll är därför motion ett av de allra bästa verktygen.
Hela artikeln: http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1115
|
|
2008-01-06, 23:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Om du ligger på ett kaloriöverskott så kommer du lägga på dig både muskler och fett även fast du inte äter något fett alls.
|
|
|
2008-01-06, 23:54
|
|
HBG:s Johnny Depp
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Tränar du dig tjock?
Har du ibland reflekterat över att vissa personer som tränar stenhårt ändå är lite mulliga och ibland lätt överviktiga? Många aerobicsinstruktörer hör till den gruppen, och en möjlighet är att de tränar sig tjocka. Kanske verkar det konstigt men alltför hård träning kan leda till överansträngning och i många fall överträning. Resultatet är att kortisolnivåerna stiger, vilket gynnar fettinlagring samtidigt som det knappast gynnar återhämtning. Förhöjda kortisolnivåer är faktiskt ett sätt att avslöja överträning. Mitt råd är att träna max tre till fyra gånger i veckan om det handlar om hård träning som höjer pulsen rejält under en längre stund. Promenader och mildare former av träning räknas inte i detta avseende och du kan mycket väl promenera fyra till fem gånger i veckan. Lagom mycket motion har faktiskt visat sig hämma stress på ett mycket effektivt sätt. Motionen gör att man hanterar stressiga situationer mycket bättre och har dessutom förmågan att förbättra nattsömnen. Om du vill hålla stressen under kontroll är därför motion ett av de allra bästa verktygen.
|
Nu vet jag inte så mycket om Paulún, mer än att han var någon GI-Nisse som uttalade sig hela tiden i typ Aftonbladet.. Rätta mig om jag har fel...
Men det finns inga referenser till någonting i den texten, stämmer detta? Eller är sannolikheten extremt liten att detta kan hända en?
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
|
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
|
|
|
2008-01-07, 00:02
|
|
Registered User
|
Haha det blev en intressant tråd...
Grejjen var att jag drack flera glas varm choklad ur en såndär maskin.
Per dag.
Så klart...
Det var väl det..
|
|
|
2008-01-07, 00:15
|
|
Registered User
|
Eller så har du tränat jävligt knasigt... För lätt, ingen kontakt, svingat etc.
|
|
|
2008-01-07, 09:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Greg
Nu vet jag inte så mycket om Paulún, mer än att han var någon GI-Nisse som uttalade sig hela tiden i typ Aftonbladet.. Rätta mig om jag har fel...
Men det finns inga referenser till någonting i den texten, stämmer detta? Eller är sannolikheten extremt liten att detta kan hända en?
|
http://www.bodybuilding.com/fun/drobson.htm
|
|
2008-01-07, 09:31
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Behöver inte spekulera i ev hormonpåverkan i det aktuella fallet. Gåtan har redan fått sin lösning.
Citat:
Ursprungligen postat av RanShi
Grejjen var att jag drack flera glas varm choklad ur en såndär maskin.
Per dag.
|
|
|
|
2008-01-07, 09:31
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Tränar du dig tjock?
|
Med detta resonemang borde alltså alla konditionsidrottare vara småfeta
|
|
2008-01-07, 09:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
|
Ja, du vet väl hur många distanslöpare i eliten, särskilt tjejer, som man ser på TV och där majoriteten lider av träningsanorexia. Dom är ju väääldigt mulliga...
|
|
|
2008-01-07, 09:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
|
Det här är är ett rätt känt faktum vid just överträning. En vältränad konditionsidrottare brukar lägga träningen på en ganska adekvat nivå när det gäller kraftuttag och återhämtning, så där brukar det inte bli några direkta problem. Men det är ett större problem då man blandar tung styrketräning med tuff konditionsträning typ aerobicsinstruktörer som både tränar hårt med vikter och kör aerobics pass ibland flera ggr per dag.
Grub det var bara ett inlägg som alla andra inlägg i den här tråden och varken en spekulation eller ett faställande utan ett klargörande av att för mycket träning är inte heller bra. Utan träningsmängden måste planläggas utifrån individuella förutsättningar och fysisk status.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.
|

|