Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-13, 16:59   #1
Cupofcoffee
Registered User

Cupofcoffees avatar

Reg.datum: May 2004
Hur projicerar man svart färg?

Det här må vara en fånig fråga, men jag är genuint förbryllad: Hur kan en projektor måla en svart yta på den vita duken?

Ett föremål uppfattas som svart när det absorberar alla synliga våglängder, right? Duken i sig själv absorberar uppenbarligen ingenting - den är vit.

Enligt wikipedia kan man dock "skapa" svart genom att kombinera flera färger som tillsammans absorberar alla våglängder. "Vid rätt mix kommer den sammantagna effekten bli att [kombinationen] reflekterar så lite ljus att den upplevs som svart."

Men förklarar det verkligen allt? Jag tycker att det låter konstigt; att spruta mer ljus på något som redan reflekterar massor, så det blir mörkt.

Vad missar jag?
Cupofcoffee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 17:03   #2
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Vadå, jag brukar köpa lampor som skickar ut svart ljus på Biltema, perfekt när man vill sova på dagen, tänder bara lampan i taket, så blir rummet helt mörkt. Har du levt under en sten de senaste 50 åren eller?
Gammal 2007-12-13, 17:04   #3
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Intressant fundering!

Men jag tror inte du missar nåt, sen blir det väl aldrig riktigt helsvart med en projektor heller eller? Man kör ju alltid i mörkt rum t ex...

CRT är enklare att förstå, där strålar elektronkanonen helt enkelt inte alls på de punkter som ska vara svarta.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 17:07   #4
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
Intressant fundering!

Men jag tror inte du missar nåt, sen blir det väl aldrig riktigt helsvart med en projektor heller eller? Man kör ju alltid i mörkt rum t ex...

CRT är enklare att förstå, där strålar elektronkanonen helt enkelt inte alls på de punkter som ska vara svarta.
Det är precis samma sak med alla projektorer, bara att LCD och DLP har haft svårt/omöjligt att inte skicka ut något ljus alls i vissa områden.

Att det blir svart på en LCD projektor beror heltenkelt på att ögat luras att något är mörkare än det är, genom att något ljusstarkt står brevid. Problemet märks väldigt tydligt i filmscener där det knappt finns något ljust alls, utan allting är mer eller mindre bäcksvart. Då ser allt bara grådaskigt ut.

Men om en person i filmen tänder en ficklampa i den mörka tunneln, eller var man nu råkar vara, så vips, så känns omgivningarna mer genuint svarta igen.
Gammal 2007-12-13, 17:10   #5
Cupofcoffee
Registered User

Cupofcoffees avatar

Citat:
[...]
Exakt. On a computer monitor, there is only one way to represent black. When there is no light coming from the monitor, the screen is black.

In print there are many different ways to represent black. The simplest is "plain black," or 100% black ink (0C, 0M, 0Y, 100K).

Men en projicering stämmer inte på något av dessa. De är inte back-lit som en monitor, och projektorstrålen på duk är inte som färg på papper.
Gammal 2007-12-13, 17:20   #6
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

CupofCoffee: En LCD projektor är bara en lampa som lyser igenom en LCD-display.

Kolla på denna:

Gammal 2007-12-13, 17:23   #7
Cupofcoffee
Registered User

Cupofcoffees avatar

Jag vet hur en projektor funger, men du tänker ändå fel.

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Det är precis samma sak med alla projektorer, bara att LCD och DLP har haft svårt/omöjligt att inte skicka ut något ljus alls i vissa områden.
Det är inte samma sak. En CRT-monitor sprutar elektroner på en flouroscerande yta. Om du släcker elektronkanonen (eller låter bli att rita på ett område) så kommer monitorn inte avge något ljus - den är genuint svart.

TFT-er är backlit, och transistorerna är mörka i grunden. Skärmen blir svart genom att transistorerna helt blockerar ljuset från lampan bakom.

En projektor sprutar fotoner över en vit duk. Du kan inte "täcka" den vita duken genom att släcka projektorn. Du kan alltså inte låta bli att stråla över ett område och få det svart.
Gammal 2007-12-13, 17:29   #8
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cupofcoffee Visa inlägg

Det är inte samma sak. En CRT-monitor sprutar elektroner på en flouroscerande yta. Om du släcker elektronkanonen (eller låter bli att rita på ett område) så kommer monitorn inte avge något ljus - den är genuint svart.

TFT-er är backlit, och transistorerna är mörka i grunden. Skärmen blir svart genom att transistorerna helt blockerar ljuset från lampan bakom.

En projektor sprutar fotoner över en vit duk. Du kan inte "täcka" den vita duken genom att släcka projektorn. Du kan alltså inte låta bli att stråla över ett område och få det svart.
Har du bytt frågeställning nu? Från början va frågan:

"Jag tycker att det låter konstigt; att spruta mer ljus på något som redan reflekterar massor, så det blir mörkt. Vad missar jag?"

Varför frågar du detta, om du nu redan hade koll på hur det fungerade?

Det är ju självklart att det svarta inte blir svartare än färgen den har när projektorn är avstängd. Däremot känns det svartare, relativt till något annat.

Senast redigerad av The_RobRoy den 2007-12-13 klockan 17:32.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 17:36   #9
Cupofcoffee
Registered User

Cupofcoffees avatar

Det enda jag säger är att man (till skillnad från CRT) inte projicerar svart genom att låta bli att stråla över ett område.

Min teori har varit att man på något sätt måste man lattja med våglängderna så att de inte reflekteras av den vita ytan. Och min fråga var egentligen: går det tills så? hur funkar det?
Gammal 2007-12-13, 17:36   #10
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
En projektor kan inte "projekterar" svart. Det ser bara svartare ut.

Gammal 2007-12-13, 18:02   #11
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:

det är just så det fungerar, färgpanelerna stoppar ljuset helt(eller så gott det går).
Sen är det svarta på duken beroende av hur mörk duken och rummet är.
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 18:13   #12
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Det enda jag säger är att man (till skillnad från CRT) inte projicerar svart genom att låta bli att stråla över ett område.

Min teori har varit att man på något sätt måste man lattja med våglängderna så att de inte reflekteras av den vita ytan. Och min fråga var egentligen: går det tills så? hur funkar det?
Duken blir inte mörkare än den är med avstängd projektor. Prankies bild förklarar det mesta.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 18:19   #13
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
En projektor kan inte "projekterar" svart. Det ser bara svartare ut.

Jag förstår inte den här bilden alls måste jag säga, cylindern ger ju en skugga över området i mitten av schackbrädet.
Det har ju ingenting att göra med en projektorduk.
Bort med skuggan.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 18:20   #14
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Jag förstår inte den här bilden alls måste jag säga, cylindern ger ju en skugga över området i mitten av schackbrädet.
Bort med skuggan.
Ruta A och B har samma färg.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 18:20   #15
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Bort med skuggan.
....

Poängen är att A och B har samma färg.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.