2007-12-04, 18:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Words of a woman - en blog om en utsatt kvinna.
Mycket läsvärd blogg om en kvinna som blivit misshandlad av sin partner:
Words of a woman
|
|
|
2007-12-04, 18:19
|
|
|
Registered User
|
Ett sätt att ventilera sina känslor och samtidigt ge en inblick i hur det är att leva med någon som misshandlar och hotar en så pass mycket att man normaliserar det och tycker att man har det ganska bra...
Fruktansvärt hemskt och otroligt vanligt.
|
|
|
2007-12-04, 18:24
|
|
|
Registered User
|
Klistrar in en bit av början av bloggen innan fler pellejönsar kommer in och förlöjligar kvinnomisshandel:
Citat:
Vaknar. "god morgon, älskling!" Får bara ett surt grymtande till svar... Åh nej! Inte en SÅN dag!
Han var överj*vlig hela dagen! Jag gjorde inte nånting rätt...som vanligt. Men idag var det annorlunda! Jag var van vid elakheterna men det var nånting med just den här dagen...nånting hängde i luften.
På eftermiddagen deklarerade han att han tänkte sticka hem till en kompis. "Va skönt!" tänkte jag. Jag vågade inte säga nånting rakt ut, skickade ett sms under kvällen och bad honom sova borta...sa att jag skulle städa och behövde vara lite för mig själv. "Inga problem" blev hans svar.
Det blev ingen städning, låg mest och njöt av lugnet. Hann precis somna när telefonen plötsligt ringde. Slängde en blick på klockan. 00.57! Såg på displayen att det var han!! "Hallå?" "Hej! Kan du hämta mig?" "Va?? Nää...vaddå?" "VADDÅ NEJ?? DU HÄMTAR MIG NU!! HÖR DU VAD JAG SÄGER??"
Om det var nånting jag lärt mig var det att veta när klockan var slagen! Ingen ide´att diskutera! Klädde på mig och åkte iväg. Ringde min väninna på vägen. -"Kan jag sova hos dig inatt? Han är full. Jag vill inte vara hemma!" Det var såklart inga problem. Min tanke var att åka och hämta honom, för att minimera hotbilden, och sen ta mig hem till min väninna.
Samtalet under bilfärden hem bestod mest av förolämpningar. Jag va bara tyst. Torkade obemärkt bort mina tårar. Ville inte visa att hans ord tog. Blev ändå bara hånad när jag grät. Jag vill bara bort!
Hemma. Han har klätt av sig och ligger i sängen. Stinker öl! -"Jag behöver lite frisk luft så jag tar en promenad" Hade redan skorna på mig. Tar handväskan från kroken i hallen, kopplar hunden och tar nycklarna i handen. -"Hunden stannar hemma!" befaller han. Men jag lyssnar inte. Jag VET att det kommer nu... Jag VET att jag måste därifrån! Han är arg. Jättearg. Ursinnig!
Jag springer ut genom porten och bort till bilen. Kastar mig in precis när jag upptäcker att han är efter mig. Mitt hjärta slår och jag skakar. Får in nyckeln i låset och startar bilen. Allt tar så lång tid! Ner med handbromsen, i med backen. Han är redan framme vid bilen. Sliter upp passagerardörren och skriker nåt. Jag bara gasar! Koppling, broms, ettan, KÖR!! Han sliter på nytt upp bildörren men jag gasar så däcken tjuter!
Efter ett par minuter börjar jag skaka så att jag knappt kan köra. Jag gråter och får knappt nån luft. Jag har rymt! Kommer fram till parkeringen utanför min väninnas hus. Tar upp mobilen. Lyckas slå hennes nummer efter 6:e försöket. En trygg röst svarar i andra änden men jag kan inte prata. Jag bara gråter. Viskar "hjälp, han kommer döda mig!"
Vi lägger på. Hon är påväg ner. Mina ben skakar och jag vågar inte kliva ur bilen. Sitter med handen på startnyckeln. Mobilen ringer.
- "Hallå?"
- "Du kommer hem NU!"
- "Nä, jag kommer inte hem!"
- "Du kommer hem NU, säger jag!"
- "Jag kommer inte hem!"
- "Om du inte kommer hem så kommer du aldrig att se mig igen!"
- "Jag VILL aldrig se dig igen!!" Blev rädd för mina egna ord.
- " Jag ska slå sönder dej, din j*a f*ta! Jag ska slå sönder hela lägenheten!!"
- "Då ringer jag polisen!"
- " Du ska FAN inte hota mig, din h*ra!"
Jag hör hur saker krossas i bakrunden. Han är helt vansinnig. Jag är så fruktansvärt rädd. Det är så overkligt! Det är en mardröm!
- "Jag ska slå ihjäl dig! Jag ska slå dig sönder och samman! Du kommer ha en ovän för livet!"
-"Jag vill inte prata med dig mer. Jag lägger på nu!"
-"Du lägger INTE på luren!!" Din j*la f*ta!! Jag ska slå sönder varenda pryl du har och sen slår
slår jag ihjäl dig!!"
- "Jag lägger på nu. Hej då!" Klick.
|
|
|
|
2007-12-04, 18:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Skönt och se att han fick fängelse, men 8 månader? Fy fan säger jag, skulle haft minst ett par år så det tog lite. Bra skriven blogg för övrigt, hoppas hon får lugn och ro framöver nu.
|
|
|
2007-12-04, 19:07
|
|
|
Registered User
|
Det finns också män som lever i förhållanden där de blir psykiskt och fysiskt misshandlade. Detta är på långa vägar inte alls lika vanligt, men visst det är också hemskt. Faktum är att detta i princip är ett mansproblem..ganska otippat va?
Man kan inte jämföra att få en smäll av en annan kille på krogen med att bli misshandlad och kränkat av den person man borde kunna lita på mest i världen - den som borde skydda en och ge kärlek, ens partner.
Visst. Det kommer alltid finnas individer som fnyser åt fenomenet "kvinnomisshandel" och tycka att det är ett modeord, bara för att det (tack och lov) fått uppmärksamhet på senare tid. Det finns också dom som tycker att kvinnor ska tänka sig för och inte reta upp sin partner - vad det är för män kan ni säkert räkna ut.
|
|
|
2007-12-04, 19:10
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Tramsa inte i tråden.
|
|
|
|
2007-12-04, 19:10
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Systematisk partnermisshandel är fruktansvärt vem som än blir utsatt. Just i exemplet var det en kvinna som blev misshandlad av sin man. Hon vill berätta och gör det i en blogg. Kanske kan det hjälpa någon, om inte annat henne själv.
Varför är det så provocerande?
|
|
|
2007-12-04, 19:19
|
|
|
Hey Moon
Reg.datum: Dec 2004
|
Har svårt att läsa sånt här då det upprepas ett slags mantra i huvudet som som bara säger "Men lämna honom för helvete", förstår dock att det kanske inte är så lätt.
|
|
|
2007-12-04, 19:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
En bult i pannan låter passande för en sån människa, ibland bör vi leka gud och bestämma över liv och död
|
2007-12-04, 20:25
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Systematisk partnermisshandel är fruktansvärt vem som än blir utsatt. Just i exemplet var det en kvinna som blev misshandlad av sin man. Hon vill berätta och gör det i en blogg. Kanske kan det hjälpa någon, om inte annat henne själv.
Varför är det så provocerande?
|
Vem har blivit provocerad menar du?
|
|
|
2007-12-04, 20:26
|
|
|
Blibloblooobli
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chris
Vem har blivit provocerad menar du?
|
Det finns poster som du inte ser.
|
|
|
|
2007-12-04, 20:30
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Utgick ifrån att denna tråden blivit rensad en del, kan bara ana vad det är för idiotiska åsikter som har sipprat fram i denna tråden.
Ont: Oerhört intressant läsning är det, om bara deras servrar kan sluta bråka så man kan läsa klart.
|
|
|
2007-12-04, 20:32
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Det finns poster som du inte ser. 
|
Jaha, då får jag läsa mellan raderna då. (eller inläggen kanske?)
|
|
|
2007-12-04, 20:38
|
|
|
pot of tea? (_)IO
Reg.datum: Sep 2003
|
Undra hur man står ut med sig själv efter sådant beteende.
|
2007-12-04, 20:39
|
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Echoone
En bult i pannan låter passande för en sån människa, ibland bör vi leka gud och bestämma över liv och död
|
Vi behöver inte överdriva nu...men ett knä i skrevet varje dag i två års tid vore något att tänka på.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.
|

|