Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-24, 13:42   #1
jojjep91
Jag Lever Vid Min Dator

Reg.datum: Mar 2007
Mättade fettet täpper till blodkärlen.

En kompis mamma till mig sa att det kvittar om man tränar stenhårt, för om man äter mycket mättat fett så sätter de sig o blodkärlen och täpper till.

har för mej det var blodkärlen iaf.

stämmer det?

finns det trådar om detta så länka gärna,

mvh jåjje
jojjep91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 13:50   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
http://www.slv.se/templates/SLV_News...epslanguage=SV

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 18:05   #3
Knabb
Registered User

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHH och danskarna har såklart helt fel?
Knabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 18:15   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Knabb Visa inlägg
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHH och danskarna har såklart helt fel?
Vad vill du ha sagt?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 18:21   #5
Knabb
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vad vill du ha sagt?
Att SLV behöver uppdatera sig. Det är ju bland annat vistat att mjölkprodukter kan vara positivt för hjärtkärlhälsan. Det finns olika typer av transfetter som ger olika reaktioner mm. Danskar räknar med att de sparar ett antal hundra människorsliv varje år sedan de satte restriktioner på transfett innehållet, men SLV verkar blunda.
Gammal 2007-10-24, 18:36   #6
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det är kanske så att svenska oljeproducenter ( matolja alltså ) tidigt förstod att transfett är hett, och mycket tidigt sänkte halterna av transfett i margarin UNDER mängderna i smör
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 18:37   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Knabb Visa inlägg
Att SLV behöver uppdatera sig. Det är ju bland annat vistat att mjölkprodukter kan vara positivt för hjärtkärlhälsan. Det finns olika typer av transfetter som ger olika reaktioner mm. Danskar räknar med att de sparar ett antal hundra människorsliv varje år sedan de satte restriktioner på transfett innehållet, men SLV verkar blunda.
Det handlar inte om att SLV blundar för eventuella konsekvenser, det handlar om att SLV går på en annan linje där man istället uppmanar till bättre matvanor, vilka inte baseras på livsmedel rika på transfettsyror iaf, samt tror på en självreglering hos företagen.

Jag tycker det är rätt, delvis härdat fett i kosten är inget problem för den som äter enligt rekomendationerna iaf. Tillhör man målgruppen som skulle få i sig markant lägre halter så tillhör man samtidigt en grupp med fruktansvärt dåliga matvanor i vilket fall, d.v.s. att om man ska "tjäna på" att pommes frites friteras i olja fri från transfettsyror innebär det ju att man äter pomes frites, samma sak med t.ex. kakor och kex.
Så att plocka bort det från mat som ändå inte bör ingå som bas i en nyttig kosthållning tycker jag är fel väg att gå, då är det betydligt bättre att börja i (vad JAG anser vara) rätt ände och uppmana till en förändring av kostvanor.

Och du får dessutom gärna källhänvisa till något trovärdigt för att just danskarnas restriktioner mot delvis härdat fett skulle "spara hundratals liv". Mindre öl och cigaretter skulle nog göra större positiv inverkan på folkhälsan i Danmark.
Gammal 2007-10-24, 19:42   #8
jojjep91
Jag Lever Vid Min Dator

okej så enligt dem ska man minska på det mättade fettet?

Är det inte så att kroppen kan skapa eget mättat fett genom kolhydrater?.
Gammal 2007-10-24, 19:49   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jojjep91 Visa inlägg
okej så enligt dem ska man minska på det mättade fettet?
Ja intaget av mättat fett bör ligga lägre än omättat enligt rekommenadationerna. Detta innebär fortfarande inte att din kompis morsa hade rätt, hennes uttalande är skitsnack.

Att sträva efter en bra fettsammansättning i kosten är ju inte dumt, men givetvis är inte din träning bortkastad och givetvis kommer inte mättat fett täppa till dina kärl. Du är ung och aktiv och din kropp behöver energi, så oroa dig inte över såna småsaker och sträva efter en hälsosam kost generellt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av jojjep91 Visa inlägg
Är det inte så att kroppen kan skapa eget mättat fett genom kolhydrater?.
Omvandlingen av glukos till lipider kallas de novo lipogenes och inträffar i väldigt liten utsträckning vid en normal kosthållning. Kroppen kan syntetisera alla icke-essentiella fettsyror, både omättade och mättade.
Gammal 2007-10-24, 19:58   #10
jojjep91
Jag Lever Vid Min Dator

Citat:
Ja intaget av mättat fett bör ligga lägre än omättat enligt rekommenadationerna. Detta innebär fortfarande inte att din kompis morsa hade rätt, hennes uttalande är skitsnack.

Att sträva efter en bra fettsammansättning i kosten är ju inte dumt, men givetvis är inte din träning bortkastad och givetvis kommer inte mättat fett täppa till dina kärl. Du är ung och aktiv och din kropp behöver energi, så oroa dig inte över såna småsaker och sträva efter en hälsosam kost generellt sett.

Omvandlingen av glukos till lipider kallas de novo lipogenes och inträffar i väldigt liten utsträckning vid en normal kosthållning. Kroppen kan syntetisera alla icke-essentiella fettsyror, både omättade och mättade.
HAHA så hans morsa snackar skit! som vanligt då när jag alltid försöker förklara. och min kompis säger alltid, HAHA JOEY DU HADE FEEEEL när hans morsa säger annat. grrr*

ok tack eddie u'r the best! !
Gammal 2007-10-24, 20:00   #11
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
"...så sätter de sig o blodkärlen och täpper till"

Tänker direkt på tv-reklamen om hjärt&kärlsjukdommar. Dä någon drar in vätska genom ett sugrör och sedan "täpper det till"
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 20:03   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö Visa inlägg
"...så sätter de sig o blodkärlen och täpper till"

Tänker direkt på tv-reklamen om hjärt&kärlsjukdommar. Dä någon drar in vätska genom ett sugrör och sedan "täpper det till"
"Vätskan" i den reklamen är en milkshake.
Gammal 2007-10-24, 20:03   #13
jojjep91
Jag Lever Vid Min Dator

Citat:
"Vätskan" i den reklamen är en milkshake.
hahah! den kommer jag ihåg nu
Gammal 2007-10-24, 20:20   #14
tejpis
Registered User

tejpiss avatar

Reg.datum: Sep 2003
Är vi inte evolverade att leva på kött, fett, ryggmärg och organ (samt frukt, bär å den biten så klart...)? Mycket mättat fett där.
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 22:31   #15
Knabb
Registered User

Citat:
Det handlar inte om att SLV blundar för eventuella konsekvenser, det handlar om att SLV går på en annan linje där man istället uppmanar till bättre matvanor, vilka inte baseras på livsmedel rika på transfettsyror iaf, samt tror på en självreglering hos företagen.

Jag tycker det är rätt, delvis härdat fett i kosten är inget problem för den som äter enligt rekomendationerna iaf. Tillhör man målgruppen som skulle få i sig markant lägre halter så tillhör man samtidigt en grupp med fruktansvärt dåliga matvanor i vilket fall, d.v.s. att om man ska "tjäna på" att pommes frites friteras i olja fri från transfettsyror innebär det ju att man äter pomes frites, samma sak med t.ex. kakor och kex.
Så att plocka bort det från mat som ändå inte bör ingå som bas i en nyttig kosthållning tycker jag är fel väg att gå, då är det betydligt bättre att börja i (vad JAG anser vara) rätt ände och uppmana till en förändring av kostvanor.

Och du får dessutom gärna källhänvisa till något trovärdigt för att just danskarnas restriktioner mot delvis härdat fett skulle "spara hundratals liv". Mindre öl och cigaretter skulle nog göra större positiv inverkan på folkhälsan i Danmark.

Även bröd innehåller transfetter, som SLV så gladeligen rekomenderar.

Så här sa en av ledande experteran på området om SLVs minst sakt korkade text.

"Jag översätter livsmedelsverkets påstående till engelska och visar det för Dariush Mozaffarian. Han forskar om fett och sjukdomsrisker vid Harvard university. Han är också huvudförfattare till en stor sammanställning av det rådande vetenskapliga kunskapsläget om transfetter, som publicerades för två veckor sedan i världens ledande medicintidskrift New England Journal of Medicine.

"Mättat fett är ett större problem än transfett"

- Totalt felaktigt! Transfetternas effekter på hjärt- och kärlsjukdom verkar vara mycket större än effekterna av mättat fett. Dessutom, och viktigare: transfett är fullkomligt utbytbart mot andra fetter. Det är helt enkelt onödigt, säger Dariush Mozaffarian.

Jag översätter också de svenska näringsrekommendationerna från 2005 där det står att "intaget av mättade fettsyror och transfettsyror tillsammans bör begränsas till omkring tio procent av energiintaget".

- De (transfett och mättat fett) har olika effekter på risk, och rekommendationer bör inte kombinera dem, säger Dariush Mozafarrian.
Han ger inte heller mycket för "Nyckelhålsmärket" ett registrerat varumärke för mat som Livsmedelsverket anser är särskilt hälsosam."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2

Danskarnas siffror hörde jag på P1, kommer nog i skriven form snart.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.