Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Det handlar inte om att SLV blundar för eventuella konsekvenser, det handlar om att SLV går på en annan linje där man istället uppmanar till bättre matvanor, vilka inte baseras på livsmedel rika på transfettsyror iaf, samt tror på en självreglering hos företagen.
Jag tycker det är rätt, delvis härdat fett i kosten är inget problem för den som äter enligt rekomendationerna iaf. Tillhör man målgruppen som skulle få i sig markant lägre halter så tillhör man samtidigt en grupp med fruktansvärt dåliga matvanor i vilket fall, d.v.s. att om man ska "tjäna på" att pommes frites friteras i olja fri från transfettsyror innebär det ju att man äter pomes frites, samma sak med t.ex. kakor och kex.
Så att plocka bort det från mat som ändå inte bör ingå som bas i en nyttig kosthållning tycker jag är fel väg att gå, då är det betydligt bättre att börja i (vad JAG anser vara) rätt ände och uppmana till en förändring av kostvanor.
Och du får dessutom gärna källhänvisa till något trovärdigt för att just danskarnas restriktioner mot delvis härdat fett skulle "spara hundratals liv". Mindre öl och cigaretter skulle nog göra större positiv inverkan på folkhälsan i Danmark.
|
Även bröd innehåller transfetter, som SLV så gladeligen rekomenderar.
Så här sa en av ledande experteran på området om SLVs minst sakt korkade text.
"Jag översätter livsmedelsverkets påstående till engelska och visar det för Dariush Mozaffarian. Han forskar om fett och sjukdomsrisker vid Harvard university. Han är också huvudförfattare till en stor sammanställning av det rådande vetenskapliga kunskapsläget om transfetter, som publicerades för två veckor sedan i världens ledande medicintidskrift New England Journal of Medicine.
"Mättat fett är ett större problem än transfett"
- Totalt felaktigt! Transfetternas effekter på hjärt- och kärlsjukdom verkar vara mycket större än effekterna av mättat fett. Dessutom, och viktigare: transfett är fullkomligt utbytbart mot andra fetter. Det är helt enkelt onödigt, säger Dariush Mozaffarian.
Jag översätter också de svenska näringsrekommendationerna från 2005 där det står att "intaget av mättade fettsyror och transfettsyror tillsammans bör begränsas till omkring tio procent av energiintaget".
- De (transfett och mättat fett) har olika effekter på risk, och rekommendationer bör inte kombinera dem, säger Dariush Mozafarrian.
Han ger inte heller mycket för "Nyckelhålsmärket" ett registrerat varumärke för mat som Livsmedelsverket anser är särskilt hälsosam."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2
Danskarnas siffror hörde jag på P1, kommer nog i skriven form snart.