Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-12, 20:33   #1
Turbonisse
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Frågor kring överskott,konditionsträning mm

Tjena!

Sökt runt lite men inte riktigt hittat de svar som jag söker.
Träningsdagen (styrekträning) samt efterföljande dag är jag extra noga med att ligga på något kaloriplus(säg 200-400kcal) Samt är lite mer noggran med proteinintag etc.

Frågor

1. Muskeltillväxt kräver kaloriöverskott och vid kaloriunderskott fölorar man muskelmassa tillsammans med fettmassa(rätt?). Är det möjlig för mig att träna konditionsträning säg 2 dagar i veckan och under dessa dagar ligga på kalori-minus utan att förlora muskelmassa?
Om jag en träningsfridag(då näringsseriositeten sviktar) råkar hamna på kalori-minus, är detta ett "big no no" dvs rikserar jag att förlora surt förvärvad muskelmassa?
2. Ang proteinintag: Är detta extra viktigt på träningsdagen samt efterföljande dag(48h). Dvs. Är "Proteinfokusering" lika nödvändigt även under dagar träningsfria dagar?

H/David
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 21:00   #2
Frillan
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Proteinsyntes är alltid aktiv. Direkt efter träning TROR jag att behovet är som störst, men det är fortfarande viktigt att du får i dig det protein din kroppsvikt kräver, dvs - 1.3 - 2G p/kg.

Konditionsträning är inte opti för muskeltillväxt.

Rätta mig gärna om jag har fel
Gammal 2007-10-13, 11:18   #3
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Citat:
Direkt efter träning TROR jag att behovet är som störst, men det är fortfarande viktigt att du får i dig det protein din kroppsvikt kräver, dvs - 1.3 - 2G p/kg.
TROR det är bevisat att proteinintaget direkt innan träning har större betydelse. Efter träning är återhämtningen viktigast, dvs snabba kolhydrater som lagras som energi till morgondagens träning.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 11:28   #4
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö Visa inlägg
TROR det är bevisat att proteinintaget direkt innan träning har större betydelse. Efter träning är återhämtningen viktigast, dvs snabba kolhydrater som lagras som energi till morgondagens träning.
Eller långsamma
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 14:58   #5
Turbonisse
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Är det möjligt att ligga på Kcal-underskott på träningsfria dagar utan att för den delen förlora muskelmassa? Säg minus 300-500kcal.
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:18.