Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-12, 15:16   #1
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Inte gått upp i vikt.

Hej

Har ingen våg hemma för till fället, och har i 2 månader bulkat, vilket skulle ge mig +4kg (försöker ha ett överskott på 500 kcal/dag, är nybörjare), men nu visade vågen på exakt samma vikt som förut ... Wtf blev så jefla sur.

Väger 72.5kg ungefär, 181.5cm lång, 15 år, äter ca 3000-3200 kcal/dag! Och den enda träning jag utför förutom styrketräning är ingen, sitter mest i skolbänken, går hem o tillbaka, gfår runt lite med polarna osv. Men knappast 3200 kcal/dag ... Har varit fet förut så jag trodde minsann att jag skulle öka som en elefant - det gjorde jag iofs, på övningarna och vikterna i gymmet ... tycker även att jag ser lite grövre ut, men det är givetvis bara inbillning.

Kör visserligen IF just nu, men då skulle ju energiförbrukningen öka med ca 1-10% första dygnet, och inte med 50% till 3200 kcal.

Vad kan det bero på? Jag menar ... det är självklart att jag gjort av med all energi jag stoppat i mig ... men varför? Vilken är troligast av dessa:

1. Matvågen mäter fel.
2. Kroppsvågen mäter fel.
3. Jag har underskattat energiförbrukningen. (Överskattat intaget har jag med största sannolikhet inte gjort, då jag kan äta i princip hur mycket som helst, 40 pannkakor på raken igår exempelvis).

(Det var själva frågan, sen vill jag gärna ha tips på vad jag kan göra)

Jaha, då har man slösat bort en oändlighet, 2 månader ... fan fan fan. Är styrketräning värdelöst om man inte har gått upp i vikt?
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 15:37   #2
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

3 är troligast
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 15:37   #3
Noctrl
Registered User

Noctrls avatar

life is a bitch..
Noctrl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 15:40   #4
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Mitt tips är att sluta räkna kalorier och låt vågen och spegeln avgöra om du är på rätt väg. Det finns en miljon felkällor om man tror sig kunna räkna ut exakt hur mycket man ska äta för att gå upp i vikt, men vågen ljuger aldrig.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 16:09   #5
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Är styrketräning värdelöst om man inte har gått upp i vikt?
Givetvis inte. Du har säkert blivit starkare, fått starkare skelett, starkare leder, plus - du tycker väl att det är kul också? Ökade själv inte ett kilo under 2006, bittert förstås, men det var kul att träna.
Gammal 2007-10-12, 16:51   #6
Morty
Registered User

Mortys avatar

Onödigt att gå emo. Du är bara 15, du växer fortfarande och det går nog åt en hel del energi till det. kommer själv ihåg när jag var i puberteten sådär jättemycket, när man var runt 15 år... Kunde ju lätt dra i sig 4000 kcal om dagen i en vecka och i alla fall stå stilla på vågen. Underlig tid som fan
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 17:14   #7
Robban
Banned User

Reg.datum: May 2003
Ät när du inte är mätt. Ät inte för nyttigt. Väg dig ofta och kolla så du äter tillräckligt.
Robban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 17:22   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Och du ifrågasätter alltså fortfarande inte att ditt kostupplägg är så optimalt som du intalar dig?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 18:18   #9
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Givetvis inte. Du har säkert blivit starkare, fått starkare skelett, starkare leder, plus - du tycker väl att det är kul också? Ökade själv inte ett kilo under 2006, bittert förstås, men det var kul att träna.
Ja iofs, det är ju positivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Onödigt att gå emo. Du är bara 15, du växer fortfarande och det går nog åt en hel del energi till det. kommer själv ihåg när jag var i puberteten sådär jättemycket, när man var runt 15 år... Kunde ju lätt dra i sig 4000 kcal om dagen i en vecka och i alla fall stå stilla på vågen. Underlig tid som fan
Hmm aa, kanske det.

Citat:
Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
Ät när du inte är mätt. Ät inte för nyttigt. Väg dig ofta och kolla så du äter tillräckligt.
Då skulle jag äta ihjäl mig. Blir nämligen aldrig mätt eller hungrig. Men det är gott att äta.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och du ifrågasätter alltså fortfarande inte att ditt kostupplägg är så optimalt som du intalar dig?
Nää, jag gillar det ju. Mentalt. Fysiologiskt vete*** däremot ...
Gammal 2007-10-12, 19:00   #10
Betar
Registered User

Betars avatar

Reg.datum: Oct 2007
Går du inte upp i vikt så äter du inte tillräckligt!

Kan säga att jag hade samma problem. Tyckte jag åt så mycket som de bara gick men sen när jag började med att äta vid fler tidpunkter så började jag gå upp i vikt. Även om jag inte äter större frukostar/middagar/luncher så ökar jag bara för att jag lagt till 2-3 "måltider" per dag. Det jag menar med målditer är oftast mackor och havregrynsgrötx2, ibland blir det pyttipanna/omelett istället för gröten.

Good luck!
Gammal 2007-10-12, 19:02   #11
Haeffner
Registered User

Haeffners avatar

Fokusera på energitäta produkter med låg mättnad. Strunta i om det inte är det nyttigaste deffkäket just nu utan fokusera på att få i dig vad du "behöver".
Häll i en matsked eller två olivolja i de mål du kan. Hitta bra energitäta drycker, typ mjölk, olika safter, joser, pucko mm. Ät Nötter; energtätt som bara den

Strunta i att gå på nån IF diet (eller anan diet) om den gör det svårt för dig att få i dig energi.

Ska jag vara lite jävlig så ifrågasätter jag ändå om du verkligen får i dig 3200kcal/dag Varje dag. Det är mycket mat och det är lätt att överskatta sitt intag bara för att man nångång ibland typ trycker i sig 40pannkakor eller nåt annat hejdlöst mycket.

Annars har du antagligen en väldigt hög Basal ämnesomsättning och energiåtgång. Du är ju i en ålder där mycket händer i kroppen och mycket energi behövs så därav kan du också behöva utöka energiintagen än mer bnär du dessutom tränar med målet att lägga på dig vikt.
Haeffner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 19:11   #12
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Haeffner Visa inlägg
Fokusera på energitäta produkter med låg mättnad. Strunta i om det inte är det nyttigaste deffkäket just nu utan fokusera på att få i dig vad du "behöver".
Häll i en matsked eller två olivolja i de mål du kan. Hitta bra energitäta drycker, typ mjölk, olika safter, joser, pucko mm. Ät Nötter; energtätt som bara den

Strunta i att gå på nån IF diet (eller anan diet) om den gör det svårt för dig att få i dig energi.

Ska jag vara lite jävlig så ifrågasätter jag ändå om du verkligen får i dig 3200kcal/dag Varje dag. Det är mycket mat och det är lätt att överskatta sitt intag bara för att man nångång ibland typ trycker i sig 40pannkakor eller nåt annat hejdlöst mycket.

Annars har du antagligen en väldigt hög Basal ämnesomsättning och energiåtgång. Du är ju i en ålder där mycket händer i kroppen och mycket energi behövs så därav kan du också behöva utöka energiintagen än mer bnär du dessutom tränar med målet att lägga på dig vikt.
Nej, alltså du verkade missuppfattade. Jag har verkligen inte problem med att äta mycket, snarare motsatsen.

Men får väl möjligtvis höja intaget lite ...
Gammal 2007-10-12, 19:27   #13
fluff
Registered User

fluffs avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Nej, alltså du verkade missuppfattade. Jag har verkligen inte problem med att äta mycket, snarare motsatsen.

Men får väl möjligtvis höja intaget lite ...
Möjligtvis? Går du inte upp så torde det väl vara den enda lösningen
Gammal 2007-10-12, 20:37   #14
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Inte?

Jag har läst flera av dina trådar och du har helt klart ett stört förhållande till mat.

Ät! Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Ät mer!

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 20:39   #15
HoppeR
Amazing

HoppeRs avatar

Reg.datum: Nov 2005
3. Du är även ung och i puberteten vilket brukar kräva en hel del mer kcal in om jag inte minns fel? ( rätta mig om jag har fel )
HoppeR är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.