2007-10-08, 12:03
|
|
|
Förhudsuppviglare
Reg.datum: May 2004
|
Våtrakning - en guide.
Denna finns i min journal men den är så pass bra att jag lika gärna kan posta den här. Håll tillgodo.
Nu har jag precis duschat och rakat mig. Tänkte därför på förekommen anledning skriva ett par rader om min rakningsrutin.
Jag är en stark förespråkare av våtrakning och anser att den enda rakningsformen som kan mäta sig mot denna de facto måste vara rakning medelst rakblad. Vad som dock olyckligtvis erfordras för sådan rakning är en rakborste i genuint grävlingshår. Exempel på en prisvärd sådan är varianten från Hommage Monaco till ett överkompligt pris av 4200 kr. Helt klart prisvärd för den som föredrar denna form av rakning. Nog så viktigt att poängtera här är att rakning medelst rakblad kräver fingertoppskänsla och bygger på gedigen erfarenhet. Ingenting för den klumpige, med andra ord.
Efter att jag har duschat noggrant i tämligen varmt vatten (för att mjuka upp huden inför rakningen), så använder jag mig av en ansiktsrengöring från Peter Thomas Roth. Ytterligt viktigt här är att den är alkoholfri. Alkohol torkar nämligen ut huden och gör den skrynklig i det långa loppet samtidigt som alkoholbehandlad hud löper större risk för överproduktion av sebum och därmed ojämn hud. Detta vill vi undvika. Jag låter rengöringen göra sitt jobb i cirka två till tre minuter, för att sedan tvätta bort den med varmvatten.
Därefter appliceras en rakskumsgel från Decléor. Denna mjukar upp huden ännu mer och gör rakningen betydligt skonsammare. Detta förhindrar sk. "skäggfinnar" och småsår, samt ökar välbefinnandet under rakningsprocessen.
Därefter påbörjas rakningen. Jag är mycket traditionell av mig i detta skede och föredrar framom andra alternativ Mach3:s rakblad. Dessa fungerar mycket bra för mig. Viktigt att tänka på här är att dra bladet så få gånger som möjligt, d.v.s. dra i långa rörelser. Detta gör jag tills all synlig oönskad behåring är avlägsnad. Därefter kan jag, i ryckiga, men försiktigt kontrollerade, rörelser dra rakbladet fram och tillbaka i olika riktningar. Riktningen snett uppåt sparas till sist, något som är mycket viktigt att komma ihåg. Mycket viktigt här är att rakbladet är nytt och vasst. Snåla aldrig med detta.
När jag har fått bort allt man vill få bort tvättar jag ansiktet med kallt vatten för att täppa till porerna och förbereda dem för den slutliga återfuktande krämen, vilken benämns "shaving balm" av innovatören Murad Man. Även denna är givetvis alkoholfri. Dess uppgift är av mjukgörande och återfuktande art. Den lugnar dessutom ned irriterad hud (som den som precis har rakats) och täpper till porerna ännu mer. Denna kan för övrigt med fördel användas även vid andra tillfällen än vid rakning.
Efter rakningsprocessen är det viktigt att huden kommer i kontakt med idel frisk luft, varför jag brukar öppna dörren till min franska balkong och låta Hufvudstadens luft vidröra vid min nyrakade hud. Alla dessa småbitar är viktiga delar i en välplanerad rakningsrutin
|
|
|
2007-10-08, 12:11
|
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Man känner sig lyxig och väldoftande bara av att läsa texten Bolio
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2007-10-08, 12:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
American Psycho-vibbar.
|
2007-10-08, 12:14
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2007
|
eh, det är väl bara att dra med handduken ett par gånger i ansiktet så är man slät och fin?
|
|
|
2007-10-08, 12:18
|
|
|
Registered User
|
Jag ska iofs beställa några business cards, jag kanske ska detaljonanera lite också.
För övrigt tycker jag att Gillette Fusion gör ett helt OK jobb med tanke på den lilla effort man måste lägga in.
|
2007-10-08, 12:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
American Psycho-vibbar.
|
+1
tänkte precis skriva samma sak innan jag såg ditt inlägg..
|
2007-10-08, 12:46
|
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Rakning en vardagsrutin i bubbes dusch
1. Ta med en billig engångs ica-hyvel in i duschen
2. Duscha varmt och smeta på duschcreme av billigt märke
3. Hyvla av hår samt ev födelsemärken och finnar.
4. Smeta in med duschcreme och känn den något stickande känslan av öppna sår, duscha rent.
Torka av med ren handduk, häng den i tvättstugan efter torkningen så du kommer ihåg att tvätta av den från blodfläckarna.
Ansiktet är dock för fint för att skära sönder så det klippes så nära huden som möjligt med sax eller lättast trimmer.
|
|
|
2007-10-08, 12:49
|
|
|
Förhudsuppviglare
|
Om bubbe bodde i Den Kungliga Hufvudstaden så skulle han säkert bo på Södermalm eller något liknande ghetto för prolerariatet.
|
|
|
2007-10-08, 12:51
|
|
|
Registered User
|
Engångshyvlar är lite kasst faktiskt. Om man inte har så mkt skäggväxt funkar det dock rätt bra.
|
2007-10-08, 12:54
|
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Prövat att lägga till rakolja?
|
2007-10-08, 12:54
|
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Köpte faktiskt mina första engångshyvlar på säkert 10 år alldeles nyligen, har kört alldeles för länge med gilette och hela tiden trott rakningen skulle bli så mycket bättre.
|
|
|
2007-10-08, 12:56
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Köpte faktiskt mina första engångshyvlar på säkert 10 år alldeles nyligen, har kört alldeles för länge med gilette och hela tiden trott rakningen skulle bli så mycket bättre.
|
Rakningen blir nog inte så mkt bättre men rakar jag mig med engångshyvlar det det en jävla lång tid samt att det inte är så skönt när hyvelhelvetet stannar upp helt plötsligt.
|
2007-10-08, 13:04
|
|
|
Förhudsuppviglare
|
Gilette Fusion är verkligen skräp. Mach3 är den enda vägen att vandra.
|
|
|
2007-10-08, 13:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
1. Ta med en billig engångs ica-hyvel in i duschen
2. Duscha varmt och smeta på duschcreme av billigt märke
3. Hyvla av hår samt ev födelsemärken och finnar.
4. Smeta in med duschcreme och känn den något stickande känslan av öppna sår, duscha rent.
Torka av med ren handduk, häng den i tvättstugan efter torkningen så du kommer ihåg att tvätta av den från blodfläckarna.
|
Skojar du?! aj... Varför skära bort födelsemärken
f.ö tycker jag venus från gillette är bra skit, samt tillhörande rakgel
Senast redigerad av Laijza den 2007-10-08 klockan 13:10.
|
|
|
2007-10-08, 13:09
|
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
American Psycho-vibbar.
|
Citat:
Ursprungligen postat av lectris
+1
tänkte precis skriva samma sak innan jag såg ditt inlägg.. 
|
+1 på den
En försvenskad versionpå det hela.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.
|

|