Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-14, 13:33   #1
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Moral ?

Vad är god moral för er ?

En del tycker det är omoraliskt att äta djur, en del att köra bil full medans andra tycker det är hemskt omoraliskt att ladda ner musik medans dom ser ner på alla som inte delar deras åsikt angående basket osv.

Jag anser bara att jag aldrig vill skada någon fysiskt eller psykiskt, om jag råkar fräsa åt någon så kan jag ha dåligt samvete i flera dagar men jag anser inte att jag har en skyldighet att äta upp kräftorna om jag råkat köpt för många trots att dom faktiskt offrat livet för min skull. Varför ? Jo kräftor är dumma själlösa offer och om jag inte äter dom så går dom ändå inte till spillo då maskarna äter dom och flugorna kan lägga sina ägg så att fåglarna kan i sin tur äta flugorna och katten äter råttor osv. Kräftorna har inte offrat sej i onödan anser jag då !

Vad anser ni... Diskutera... (inte nödvändigtvis om kräftor)

Senast redigerad av Bronkitkorv den 2007-09-14 klockan 13:35. Anledning: Jag är en knasboll
Bronkitkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 14:44   #2
Runda Grodan
Registered User

Runda Grodans avatar

Reg.datum: Jan 2005
Moral handlar ju om vad som är rätt och fel. Om man inte gillar att prova byxor så kanske man köper ett par som inte passar och som visar sig vara väldigt obekväma. Ingen vill ju ha obekväma byxor, förutom dom som inte har några byxor alls - dom KANSKE skulle vilja ha ett par byxor trots att de är obekväma.

Ovanstående exempel rör sig om byxor med fel passform till skillnad från omoraliska byxor. Omoraliska byxor kan till exempel vara sådana som man stjäl i tvättsugan. De har riktigt skön passform och egentligen så borde man må dåligt för att man stjäl... men sedan kommer man på vilken bad boy man är och så mår man plötsligt ganska bra.

Slutsatsen blir att omoraliska byxor är bättre än byxorna som man inte orkade prova.
Runda Grodan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 14:50   #3
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Har aldrig tänkt på byxor på det där sättet Grodan.

Tack!
Gammal 2007-09-14, 15:59   #4
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Är det bara jag som tyckar att moral har förvandlants till politiskt korrekt beteende? Jag själv strävar efter att vara en cynisk icke PK människa som säger vad jag tycker istället för vad jag enligt normer borde säga betyder detta att jag samtidigt blir en omoralisk värdelös människa. Är jag omoralisk när jag säger att jag inte tänker sluta äta kött för att rädda miljön? Är jag omoralisk för att jag tjänar pengar på andras misstag/dumhet?
Gammal 2007-09-14, 16:11   #5
h1tman
Registered User

h1tmans avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Är det bara jag som tyckar att moral har förvandlants till politiskt korrekt beteende? Jag själv strävar efter att vara en cynisk icke PK människa som säger vad jag tycker istället för vad jag enligt normer borde säga betyder detta att jag samtidigt blir en omoralisk värdelös människa. Är jag omoralisk när jag säger att jag inte tänker sluta äta kött för att rädda miljön? Är jag omoralisk för att jag tjänar pengar på andras misstag/dumhet?
nej, det betyder att du har en ryggrad, jag hatar också PK-normen

moral har blivit en "holier than thou"-faktor som religösa, miljönazister, nykterister etc. använder för att verka bättre än andra - det är ju alltid lättare att sparka neråt än klättra uppåt

när en godtycklig person börjar prata moral sjunker denne alltid i mina ögon
Gammal 2007-09-14, 16:14   #6
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Mmm, som när fällde en pensionär och dunkade dess huvud i backen några gånger och försvann med dess plånbok. Jäkla pk-människor som börjar snacka moral. Jag är för häftig för PK, jag är...ANTI-PK-MANNEN!! OMG?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 16:17   #7
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Mmm, som när fällde en pensionär och dunkade dess huvud i backen några gånger och försvann med dess plånbok. Jäkla pk-människor som börjar snacka moral. Jag är för häftig för PK, jag är...ANTI-PK-MANNEN!! OMG?
Mjo lite prat om moral med killen som gjorde det hade säkert fått honom på rätt sida.
Gammal 2007-09-14, 16:21   #8
Trance

Trances avatar

Citat:
Mjo lite prat om moral med killen som gjorde det hade säkert fått honom på rätt sida.
Rätt sida? Försöker du snacka moral med mig nu?
Gammal 2007-09-14, 16:25   #9
h1tman
Registered User

h1tmans avatar

Allt handlar om ens ego

jag slår inte folk jag tycker illa om / rånar folk / vandaliserar andras egendom -för det får mig att må dåligt

jag äter kött / bränner på med bilen / driver med PK-normen - för det får mig att må gott

moral är något sekundärt till detta, egot styr HELA ens beteeden i ALLA situationer
Gammal 2007-09-14, 16:27   #10
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Citat:
Rätt sida? Försöker du snacka moral med mig nu?
Nja det var ett försök till ett svar på ett personangrepp, men eftersom moral är topicen så kan vi väl prata om det.
Gammal 2007-09-14, 16:30   #11
Trance

Trances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
Allt handlar om ens ego

jag slår inte folk jag tycker illa om / rånar folk / vandaliserar andras egendom -för det får mig att må dåligt

jag äter kött / bränner på med bilen / driver med PK-normen - för det får mig att må gott

moral är något sekundärt till detta, egot styr HELA ens beteeden i ALLA situationer
Moral handlar ju om vad samhället tycker är rätt och fel filtrerat genom din person. Du följer förmodligen samhällets idé till rätt stor del eftersom du är uppväxt i samhället. Sedan finns det ju rätt många sätt att definera moral som inte överenstämmer med min tolkning, men det är ju så det är.

Vad menar du med ego?
Gammal 2007-09-14, 16:32   #12
h1tman
Registered User

h1tmans avatar

Citat:
Moral handlar ju om vad samhället tycker är rätt och fel filtrerat genom din person. Du följer förmodligen samhällets idé till rätt stor del eftersom du är uppväxt i samhället. Sedan finns det ju rätt många sätt att definera moral som inte överenstämmer med min tolkning, men det är ju så det är.

Vad menar du med ego?
att jag alltid gör det jag tror är bäst för mig själv i alla situationer, om man gjorde rätt får man filosofera över efteråt...
Gammal 2007-09-14, 16:32   #13
Trance

Trances avatar

Citat:
Nja det var ett försök till ett svar på ett personangrepp, men eftersom moral är topicen så kan vi väl prata om det.
Var faktiskt inte menat som ett personangrepp. Försökte väl visa att moral handlar väl mer än om vad som är PK, kanske på ett klumpigt sätt.
Gammal 2007-09-14, 16:34   #14
Racso
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:

Vad menar du med ego?
Måste väl inte ha något med samhället att göra?
Om man inte delar samhällets normer gällande rätt och fel?
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 16:34   #15
Trance

Trances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
att jag alltid gör det jag tror är bäst för mig själv i alla situationer, om man gjorde rätt får man filosofera över efteråt...
Så om du ser en person falla som du kunde hjälpt så hjälper inte du den personen?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.