Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-13, 10:35   #1
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
När är man sexberoende?

Ja helt enkelt till frågan, vad har man för symptom om man är sexberoende? Har ni erfarenheter från någon som är sexberoende eller är/var du det kanske själv någon gång?

Vart går gränsen:

* Är man beroende om man tänker på sex varje minut, varje dag?

* Är man beroende om man ägnar minst en timme eller mer varje dag till att tanka/titta på porr?

* Är man beroende om man har flickvän som man älskar men ändå inte kan hålla sig till? Och allt detta bara för att få en siffra till, till sin "samling".

* Är man beroende om man kan ta hem nästintill vad som helst av kvinnligt material från krogen för att få ligga, o gör detta ganska ofta (minst 1 gång i månaden)?

* Är man beroende om man trots sin svåra ekonomiska situation ändå köper alkohol för pengarna för att kunna festa för att få ligga med nya tjejer?

* Är eller har man varit beroende om man har över 50 sexpartners?

Helt enkelt vart tycker ni gränsen går för att få diagnosen
sexberoende?
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 10:55   #2
Lallle
Hey Moon

Lallles avatar

Reg.datum: Dec 2004
Tycker bara första punkten tyder på beroende.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 11:02   #3
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
vid punkt 1 borde man ha sökt hjälp för länge sedan om man är över 15 iaf....
redan vid punkt 2 borde man tänka lite på det....
medans resten av punkterna ovan inte hör till sammanhanget, det lär nog bero på något annat än ett sexberoende... biten om 50 olika partners är en relativ siffra...
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 11:03   #4
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
När man har svårt att vara utan och får "abstinensbesvär" efter en viss tids uppehåll?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 11:08   #5
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
redan vid punkt 2 borde man tänka lite på det....
Det är ju bara ett tecken på att man är singel(och inte speciellt uthållig).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 11:12   #6
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Det finns säkert någon eller några definitioner av när det är ett beroende. Ett antal av de uppräknade punkterna (3,4,5 och 6) tycker jag mer liknar dåligt självförtroende och mycket stort bekräftelsebehov.
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 11:33   #7
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Vad alla tjatar om beroende hit och dit. Sockerberoende och allt möjligt. Tycker det låter som dålig karaktär och bristande impulskontroll.
Samt ett visst behov av bekräftelse och uppmärksamhet.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 11:44   #8
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Vad alla tjatar om beroende hit och dit. Sockerberoende och allt möjligt. Tycker det låter som dålig karaktär och bristande impulskontroll.
Samt ett visst behov av bekräftelse och uppmärksamhet.
+1

Dåligt karaktär (om man är otrogen) och framför allt kasst självförtroende/självkänsla om man hela tiden behöver ligga med nytt folk för bekräftelsen.
Gammal 2007-09-13, 11:50   #9
wreka
Registered User

wrekas avatar

Reg.datum: Oct 2004
http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende

Vad är ett beroende?

Psykologen och spelberoendeforskaren Thomas Nilsson anger i sin bok Jakten på Jackpot sex viktiga kriterier som ska uppfyllas för att ett beteendemönster ska betecknas som ett beroende.

1. Upptagenhet. Personen är helt upptagen av aktiviteten i fråga. Det mest av ens vakna tid går åt till att fundera över aktiveteten, när det gäller droger till exempel kan mycket handla om att få tag i dem.
2. Sinnesförändring. Aktiviteten innebär en genväg till att må bättre på kort sikt.
3. Toleransökning. Att man hela tiden behöver mer av den substans man använder, eller den aktivitet man håller på med. När det gäller spelberoende kan det handla om att man behöver spela om mer och mer pengar för att uppnå samma kick.
4. Abstinenssymtom. Kroppen vänjer sig vid substansen eller beteendet, och då man slutar upplever man jobbiga fysiska och psykiska symtom. Dessa effekter är särskilt obehagliga vid beroende av till exempel alkohol eller heroin.
5. Konflikter. Den beroende hamnar ofta i konflikter med sin omgivning. Man talar också om inre konflikter, som att bryta mot ett löfte man har givit sig själv.
6. Återfall. De flesta som är beroende av något försöker någon gång sluta. Återfall är mycket vanliga, och leder ofta till att samma nivå av missbruk återupptas.

i övrigt tror jag det finns bättre platser än kolozzeum att ställa dessa frågor
wreka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 15:46   #10
kharon
Deffa suger fett!

kharons avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
+1

Dåligt karaktär (om man är otrogen) och framför allt kasst självförtroende/självkänsla om man hela tiden behöver ligga med nytt folk för bekräftelsen.
Instämmer.
Gammal 2007-09-13, 15:50   #11
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Men är det alltid av bekräftelsen någon vill vara otrogen o ligga med nya tjejer?

Inte för att det är en häftig grej att ligga med någon ny och för att det ger en otrolig kick (för många)?
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 15:59   #12
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Men är det alltid av bekräftelsen någon vill vara otrogen o ligga med nya tjejer?

Inte för att det är en häftig grej att ligga med någon ny och för att det ger en otrolig kick (för många)?
Otrogen är man i mina ögon enbart för att man är för dum för att få ihop orden "Jag tycker inte vi passar ihop" till sin partner. Jag har noll förståelse för det hela och noll respektför någon som varit det.

Visst kan det vara häftigt att ha en ny tjej lite då och då, men jag skulle inte få någon kick av att dra hem en flodkossa bara för sakens skull. Snarare skulle jag känna mig sjukt patetisk för att jag hade så dålig karaktär att jag vandrade in med ballen i andra sorteringen.
Gammal 2007-09-13, 16:08   #13
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Mycket otrohet sker under berusade omständigheter. Den som är utan synd...
Gammal 2007-09-13, 16:11   #14
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Mycket otrohet sker under berusade omständigheter. Den som är utan synd...
Normalt funtade människor kan hantera alkohol, eller så har de vett nog att inte dricka så att de tappar kontrollen. Alkohol är en jävligt dålig ursäkt i mina ögon.
Gammal 2007-09-13, 16:12   #15
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Sexberoende och sexberoende, jag har inte läst tråden, men plz, det handlar bara om människor som verkligen vill ha lite bekräftelse.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.