2007-09-08, 13:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Angående moms - har jag missat något?
Liten fråga till Kolo's ekonomer och företagare...
Jag har nyligen fått Yes fantastiska lilla företag registrerat och sitter nu och funderar på det här med moms(att läsa på om saker [i]innan[/] man gör något är fegt  ). Grejen för min del är att jag inte räknar med att ha några inkomster på... tja, antagligen rätt länge. Allt runtomkring behöver liksom utvecklas och jag räknar bara med att det kommer generera lite extrainkomster någon gång i framtiden(sen, ännu längre fram, blir jag förstås rik som ett troll).
Hursomhelst, för att återknyta till det här med moms... Som jag förstått saken kan man få tillbaks all moms som hamnat på "minus-sidan", eller som Skatteverket skriver:
"Till staten betalar du skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning
(utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms). Om skillnaden blir negativ (överskjutande ingående moms) har du rätt till återbetalning."
Frågan är då, kort och gott, om det finns något jag missar här? Annars måste det ju i princip betyda att jag, med ett företag utan inkomster, kan göra alla inköp till företaget momsfritt. Det låter lite för bra för att vara sant, trots allt är det Sverige vi lever i...
|
|
|
2007-09-08, 13:22
|
|
Apprentice of Grub
Reg.datum: Sep 2005
|
Jag är varken ekonom eller företagare, men det du ska kunna dra momsen måste på något sätt vara kopplat till just företaget.
Fungerar inte att köpa en massa prottepulver t.ex... Om nu inte företaget är inriktat mot återförsäljning eller om du ska dra det som mat vid möten med kunder *whistle*
Efter att ha skickat in världens sämsta CV så, mot alla odds, ringer dom faktiskt tillbaka. Då sitter jag självklart och skiter och lägger av värsta brakskiten medan vi pratar så jag kan inte hålla mig för skratt och fnissar mig igenom hela samtalet. Får jag jobbet så finns det en Gud alltså.
|
|
|
|
2007-09-08, 13:28
|
|
Banned User
|
Jo självklart, så långt hänger jag också med.
|
|
|
2007-09-08, 13:42
|
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Jo självklart, så långt hänger jag också med. 
|
Ja, men i övrigt får du köpa i princip vad du vill som används till ditt företag. Många egenföretagare trixar gärna på gränsen och köper både soffor, tv-apparater och köksinredning till sitt företag som de då givetvis bedriver hemifrån. I många fall, däremot, åker de fast om någon tipsar om det
|
|
|
2007-09-08, 13:49
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Ja, men i övrigt får du köpa i princip vad du vill som används till ditt företag. Många egenföretagare trixar gärna på gränsen och köper både soffor, tv-apparater och köksinredning till sitt företag som de då givetvis bedriver hemifrån. I många fall, däremot, åker de fast om någon tipsar om det 
|
Men, alltså, det är inga krav på att man t.ex. ska uppvisa vinst efter ett tag eller något annat som krånglar till det för en?
Jag har annars inga planer på att trixa och ha mig. Däremot är företagets funktion rätt beroende av dyr datorutrustning så... tja, rätt trevligt om man kan få tillbaka momsen på det.
|
|
|
2007-09-08, 14:31
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Nej, skatteverket kan ju inte ha några synpunkter på att du driver ett företag med förlust.
Så länge du betalar dina skatter så är de glada.
|
|
|
2007-09-08, 14:35
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Du kan köpa in en hel del, sedan finns det förstås en rimlighetsaspekt på det hela. Köper du in för 100 000 och har en försäljning på 5000 lär du ju få lite frågor.
|
|
|
2007-09-08, 14:42
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad
Du kan köpa in en hel del, sedan finns det förstås en rimlighetsaspekt på det hela. Köper du in för 100 000 och har en försäljning på 5000 lär du ju få lite frågor.
|
Klart de undrar då. Men det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.
|
|
|
2007-09-08, 14:44
|
|
Fulstygg
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Klart de undrar då. Men det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.
|
Nej, men om man är tillräckligt dum för att bedriva ett företag som går uselt så ska man inte vara ännu dummare och syssla med fuffens.
|
|
|
2007-09-08, 15:01
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Nej, skatteverket kan ju inte ha några synpunkter på att du driver ett företag med förlust.
Så länge du betalar dina skatter så är de glada.
|
Fast skatt betalas ju bara på vinsten? Så i praktiken slipper man ifrån en skatt(moms) på alla inköp till företaget. Och just detta att komma undan skatt, i Sverige, går inte riktigt ihop för mig... Jag förstår inte. Allvarligt, jag förstår inte...
|
|
|
2007-09-08, 15:06
|
|
Fulstygg
|
Citat:
Fast skatt betalas ju bara på vinsten? Så i praktiken slipper man ifrån en skatt(moms) på alla inköp till företaget. Och just detta att komma undan skatt, i Sverige, går inte riktigt ihop för mig... Jag förstår inte. Allvarligt, jag förstår inte...
|
Ett tips: läs lite om skattereglerna om du vill anställa  Vips så var du i Sverige igen!
|
|
|
2007-09-08, 15:16
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
|
Moms ska vara ett nollsummespel för företag. Så enkelt är det. Betalar du mer moms än du fått in så får du tillbaka och vice versa. Som företagsägare ska man däremot per default ha inställningen att skatteverket har arbetat jävligt hårt med att det inte ska förekomma några räkmackor. Har du ett företag som inte tjänar pengar men du hela tiden köper in saker kommer det att bli problem.
|
|
|
2007-09-08, 15:17
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
|
Med tanke på vilken skattesats du hamnar på om du skall plocka ut lön är det kanske inte så konstigt. Känner du inte till avdragsmöjligheter, möjligheter till avsättningar osv blir uttaget groteskt. Det är ingen slump att många företagare har en ganska låg officiell inkomst samtidigt som företaget har hög soliditet.
|
|
|
2007-09-08, 15:29
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Som företagsägare ska man däremot per default ha inställningen att skatteverket har arbetat jävligt hårt med att det inte ska förekomma några räkmackor.
|
När det gäller skatter förväntar jag mig alltid det värsta, det vet du.
Citat:
Har du ett företag som inte tjänar pengar men du hela tiden köper in saker kommer det att bli problem.
|
Låter rimligt. Då kan jag i varje fall inte starta företag som "konsult och mångsysslare" och göra alla inköp momsfria.
Om jag däremot, i någon slags uppstartsfas, köper in diverse saker med anknytning till företagets verksamhetsområde, då bör det inte vara något problem? Hur funkar det om jag t.ex. i framtiden behöver uppdatera gammal datorutrustning? Kan man ha den typen av regelbundna utgifter?
|
|
|
2007-09-08, 15:33
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
har du läst på någonting om moms?
Det var länge sen jag läste men jag har för mig att du måste ha en viss omsättning för att kunna bli momsregisterad det är inte bara att köra
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.
|

|