2007-09-06, 10:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Ögonlaser behandling.
Någon som blivit opererad med lasik/lasek, ska göra min operation om 3 veckor och undrar om några personer kan dela med sig om sin upplevelse.
Skriv gärna vilken typ av operation du hade, lasik eller lasek.
mvh
|
2007-09-06, 10:54
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Opererad med lasik ett par år sedan, vad vill du veta?
|
|
|
2007-09-06, 10:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Opererad med lasik ett par år sedan, vad vill du veta?
|
Framför allt hur tiden precis efter operationen var, dock ska jag opereras med lasek och den sägs vara värre dagarna precis efter operationen.
|
2007-09-06, 11:08
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Direkt efter kommer det att svida och vara allmänt irriterat, rekommenderar dig inte att typ åka kommunalt själv direkt efter vilket jag gjorde(dumt).
Sen får man de första 1-2 dagarna tår attacker där det bara forsar tårar ur ögonen okontrollerat. Blandat med en obehaglig känsla och lite irriterat svidande. Men egentligen är det inte värre än att ha ordentlig träningsverk, dvs tar man det lugnt så känns det ganska bra men man känner ändå av smärtan lite latent. Men det går bort med lite värktabletter. Men egentligen är det inga större problem, kunda köra på som vanligt efter 3 dagar. Men köp ett par mycket bra solglasögon tills dagarna efter och senare när det är starkt soljus ute.
Hoppas du har tur och får ett perfekt resultat
|
|
|
2007-09-06, 11:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Direkt efter kommer det att svida och vara allmänt irriterat, rekommenderar dig inte att typ åka kommunalt själv direkt efter vilket jag gjorde(dumt).
Sen får man de första 1-2 dagarna tår attacker där det bara forsar tårar ur ögonen okontrollerat. Blandat med en obehaglig känsla och lite irriterat svidande. Men egentligen är det inte värre än att ha ordentlig träningsverk, dvs tar man det lugnt så känns det ganska bra men man känner ändå av smärtan lite latent. Men det går bort med lite värktabletter. Men egentligen är det inga större problem, kunda köra på som vanligt efter 3 dagar. Men köp ett par mycket bra solglasögon tills dagarna efter och senare när det är starkt soljus ute.
Hoppas du har tur och får ett perfekt resultat 
|
Tack så mycket för informationen, är väldigt förväntansfull
|
2007-09-06, 12:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Been there done that....mitt livs värsta smärta dagarna efter. Blev faktiskt blind i tre dygn  Återkommer med mera senare då jag slutat jobba...
|
|
|
2007-09-06, 12:48
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Tänkte göra det för något år sedan men prognoserna var ju väldigt vaga. De kommer förhoppningsvis bli bra, men jag skulle räkna med sämre syn än vad jag har med linser/glasögon idag. Det lät helt enkelt som för lite säkerhet för pengen och risken. Känner dessutom folk som är ordentligt missnöjda.
Däremot så skaffade jag för ett par veckor sedan linser man har dygnet runt. Förvånandsvärt bra.
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2007-09-06, 14:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Det var någon på forumet som skulle göra en i veckan. Hades?
|
|
|
2007-09-06, 14:46
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.
Värt att ta i beaktande.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-09-06, 16:05
|
|
Registered User
|
ELSA = Lasek?
|
|
|
2007-09-06, 16:09
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.
Värt att ta i beaktande.
|
Oj.
Frågan är dock hur många det egentligen rör sig om, känner han till ett par fall i hela Finland allmänt som att han läst om det i en läkartidsskrift eller har det hänt mer nära så att säga.
|
|
|
2007-09-06, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Det finns läkare som inte rekommenderar detta eftersom det faktiskt är ett riskfyllt ingrepp som kan innebära total synförlust. Tänk på det en liten stund. Samtliga kirurgiska ingrepp ska tänkas igenom noggrant och måste vara sista utvägen.
Jag är dock generellt mycket skeptiskt till dagens sjukvård eftersom allt handlar om mediciner, mediciner och mediciner. Mediciner botar tillfälligt men kan på lång sikt ge mycket mer problem. Forskningen handlar om pengar.
Lever man ett sunt liv, som innebär förändringar inom kost, motion, sömn och avkoppling, kan man faktiskt lindra eller rent utav elimenera det som anses som dödliga sjukdomar inom sjukvården. Det finns många bevis på detta.
Nu kom jag lite off topic här. Jag hoppas på bästa resultat för dig dock!
|
|
|
2007-09-06, 16:12
|
|
Space explorer
Reg.datum: Feb 2005
|
Kan hälsa från min bror, han gjorde en lasekoperation i morse. Nu ligger han hemma i mörkret med solglasögon på, men i övrigt är allt bra.
Han har inte ont, men har en skyddslins i som skaver lite...
|
|
|
2007-09-06, 16:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doozer
Det finns läkare som inte rekommenderar detta eftersom det faktiskt är ett riskfyllt ingrepp som kan innebära total synförlust. Tänk på det en liten stund. Samtliga kirurgiska ingrepp ska tänkas igenom noggrant och måste vara sista utvägen.
Jag är dock generellt mycket skeptiskt till dagens sjukvård eftersom allt handlar om mediciner, mediciner och mediciner. Mediciner botar tillfälligt men kan på lång sikt ge mycket mer problem. Forskningen handlar om pengar.
Lever man ett sunt liv, som innebär förändringar inom kost, motion, sömn och avkoppling, kan man faktiskt lindra eller rent utav elimenera det som anses som dödliga sjukdomar inom sjukvården. Det finns många bevis på detta.
Nu kom jag lite off topic här. Jag hoppas på bästa resultat för dig dock! 
|
Man kan inte direkt lindra synfel med förändringar i kost, motion och sömn. Som förebyggande kanske men inte direkt. Samma sak som att man inte kan medicinera fram bättre seende på direkten. Vilket är förbannat synd.
|
|
|
2007-09-06, 16:19
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix
Oj.
Frågan är dock hur många det egentligen rör sig om, känner han till ett par fall i hela Finland allmänt som att han läst om det i en läkartidsskrift eller har det hänt mer nära så att säga.
|
Det är nog fråga om fall och personer som han känner personligen eller via kolleger.
Jag skulle inte göra det.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.
|

|