2007-09-06, 10:25
|
#1
|
aka Coxcombred
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 658
|
Bränsleförbrukning / Ecodriving
På ecodriving.se hittar man följande påstående
Förarens vanligaste fel:
*Accelererar för långsamt
Jag har hört detta på en del andra håll med, men är det någon som kan förklara hur en långsam acceleration förbrukar mer bränsle än en snabb? Det känns som att ett utdraget litet effektuttag borde vara detsamma som ett kort stort effektuttag och borde ge lika stor bränsleförbrukning.
Någon som vet om detta stämmer och kan förklara det isf?
__________________
Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired!
|
|
|
2007-09-06, 10:42
|
#2
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 61
|
Väger ju mindre när man är uppe i fart än att "dra" upp ekipaget till hastighet.
I guess
__________________
I have to return some videotapes
|
|
|
2007-09-06, 10:59
|
#3
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Norge
Inlägg: 1 227
|
Håller med. Det finns ju inga genvägar, och kanske man kan tro att det går på ett ut. Men tydligen inte. Kan det ha något att göra med ifall bilar bakom en måste bromsa? Det är ju inte särskilt eco.
Sen kanske bilar arbetar lite speciellt.. säg att bränslepumpen pumpar in 30% mer bränsle även om du bara accelererar till 20%... Då vinner man på att gasa hårdare.
__________________
Wololololo
|
|
|
2007-09-06, 11:14
|
#4
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
|
Om du gasar upp snabbt på tvåan till 50 så kan du ju fisa på högsta växeln efteråt, för att exemplifiera. Nog för att en kraftig acceleration förbrukar mer bränsle än en långsam per sekund, men nettovinsten blir påtaglig. Jag körde med min trafikskolelärare i en VW Golf 1.6 FSI i 40 minuter och hade en snittförbrukning på 0.67 när jag körde eco driving-stil, till skillnad från de runt 1 liter per mil bilen brukar dra i vanliga fall.
__________________
Min journal
You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
|
|
|
2007-09-06, 11:23
|
#5
|
( . )( . )
Reg.datum: Mar 2006
Ort: vintergatan
Inlägg: 348
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Om du gasar upp snabbt på tvåan till 50 så kan du ju fisa på högsta växeln efteråt, för att exemplifiera. Nog för att en kraftig acceleration förbrukar mer bränsle än en långsam per sekund, men nettovinsten blir påtaglig. Jag körde med min trafikskolelärare i en VW Golf 1.6 FSI i 40 minuter och hade en snittförbrukning på 0.67 när jag körde eco driving-stil, till skillnad från de runt 1 liter per mil bilen brukar dra i vanliga fall.
|
tar en liten golf så mycket?? har en medelförbrukning på 0.54 på morsans v70 d5, och det är ju en förjävla mycket större bil.. dock diesel
|
|
|
2007-09-06, 11:31
|
#6
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
|
Citat:
Ursprungligen postat av aitamaa
tar en liten golf så mycket?? har en medelförbrukning på 0.54 på morsans v70 d5, och det är ju en förjävla mycket större bil.. dock diesel
|
Ja, i stadskörning kombinerat med landsvägskörning
__________________
Min journal
You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
|
|
|
2007-09-06, 11:33
|
#7
|
( . )( . )
Reg.datum: Mar 2006
Ort: vintergatan
Inlägg: 348
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Ja, i stadskörning kombinerat med landsvägskörning 
|
alltså det är en medelförbrukning på säg en veckas körning både stads och landsväg.. ca 50mil körda
|
|
|
2007-09-06, 11:51
|
#8
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
|
Stor skillnad på förbrukning diesel, förutom att körstilen brukar ändras rätt mycket. dock låter 0.57 på en v70 otroligt lågt även för diesel.
|
|
|
2007-09-06, 11:58
|
#9
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
|
Jag skulle vilja veta mer om ecodriving, kanske ska propsa på att låta företaget betala för en kurs.
Fö ang förbrukning diesel/bensin, min golf diesel drar ca 0.65 blandat antieco körning. Mäter genom att tanka fullt, nolla trippen och tanka när det börjar närma sig slutet och jämför tankad mängd mot körda mil.
|
|
|
2007-09-06, 12:00
|
#10
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Stor skillnad på förbrukning diesel, förutom att körstilen brukar ändras rätt mycket. dock låter 0.57 på en v70 otroligt lågt även för diesel.
|
0.65 blandad körning är den officiella uppgiften på V70. Det finns en anledning till att min nästa bil antagligen blir en diesel.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"
Tung pung ger starka ben...
|
|
|
2007-09-06, 12:36
|
#11
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
|
Citat:
Ursprungligen postat av JJ
0.65 blandad körning är den officiella uppgiften på V70. Det finns en anledning till att min nästa bil antagligen blir en diesel.
|
Jag betalar hellre mer för en bensinmotor med tanke på hur jävla blä en dieselmotor låter. Jag är för ytlig för diesel.
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
|
|
|
2007-09-06, 13:43
|
#12
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
|
Citat:
Ursprungligen postat av aitamaa
tar en liten golf så mycket?? har en medelförbrukning på 0.54 på morsans v70 d5, och det är ju en förjävla mycket större bil.. dock diesel
|
Ja nu var det ju en diesel, men bilar med kraftiga motorer kan faktiskt dra väldigt lite ibland.
Säg att du kör normalt/lite snabbare med en liten fjuttbil med 90 hk, den motorn får jobba jäkligt hårt då och drar mycket soppa (för att vara en sån fjuttmotor). Jämför med en ny amerikansk bil med stor V8a, samma hastigheter uppnås betydligt enklare och är mer cruising för den bilen.
Jag säger inte att bilen med åttan drar mindre, men förbrukningen i normala hastigheter behöver inte vara så där extrem som vissa tror.
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Jag betalar hellre mer för en bensinmotor med tanke på hur jävla blä en dieselmotor låter. Jag är för ytlig för diesel.
|
Ja, volvos dieslar låter iaf som traktorer, men detär klart mer miljövänligt än bensin. Etanol är sjukt hypat som miljöbränsle här i Sverige. Är inte alls så miljövänligt som det påstås. Tror många köper en "miljöbil" bara för att få den där fantastiska premien på 10 - 20 0000.
|
|
|
2007-09-06, 13:44
|
#13
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Jag betalar hellre mer för en bensinmotor med tanke på hur jävla blä en dieselmotor låter. Jag är för ytlig för diesel.
|
Jo, på låga varv är det väl inte alltför spännande ljud.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"
Tung pung ger starka ben...
|
|
|
2007-09-06, 15:17
|
#14
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Norge
Inlägg: 1 227
|
Citat:
Ursprungligen postat av JJ
Jo, på låga varv är det väl inte alltför spännande ljud.
|
Låt honom provköra en turboladdad D5:a... Drag i hela registret, du har vridmomentet på låga varv och toppeffekten en bit högre.
Det i kombination med att en diesels bränseförbrukning inte ökar så hemskt när man ligger på gasen = Dieselkonvertering på min bil snart...
__________________
Wololololo
|
|
|
2007-09-06, 15:25
|
#15
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 110
|
VAG-, Volvo- och Saabdieslar låter hemskt. Sen får dem vara hur snåla de vill.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.
|
    
|