Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-05, 12:38   #1
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Sluta röka

Finns en massa sluta snusa trådar men ingen egentlig sluta röka så jag får ta och starta en eftersom jag nu försöker bli av med röksuget. Att det inte är bra vet jag väl, och att det har påverkat min kondis negativt oerhört mycket de senaste månaderna har jag också märkt.

Har väldigt svårt nu pga all dötid mellan föreläsningar, plus att det alltid finns nån som står och blossar på en cigg och spär på begäret. Har börjat pimpla kaffe som en besatt, vilket kanske inte är någon bra lösning det heller.

Har någon något bra tips hur man blir av med röksuget? Funkar nikotin plåster och tuggumin? Några andra generella tips?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 12:42   #2
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tuggummi (nikotin-dito) Smakar för djävligt men det håller suget borta när det är som värst. När jag slutade röka käkade jag mycket apelsin och andra syrliga frukter. Borsta tänderna fungerar också, man vill inte görna röka när man är fräsch och fin i munnen (men det kan vara svårt att applicera i plugget kanske).

Skippa kaffet - koffein och nikotin går hand i hand. Drick vatten eller sockerfri läsk istället.

Fast det som fungerade överlägset bäst var tuggummi, hur hemska de än var.
Gammal 2007-09-05, 12:50   #3
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Tuggummi (nikotin-dito) Smakar för djävligt men det håller suget borta när det är som värst. När jag slutade röka käkade jag mycket apelsin och andra syrliga frukter. Borsta tänderna fungerar också, man vill inte görna röka när man är fräsch och fin i munnen (men det kan vara svårt att applicera i plugget kanske).

Skippa kaffet - koffein och nikotin går hand i hand. Drick vatten eller sockerfri läsk istället.

Fast det som fungerade överlägset bäst var tuggummi, hur hemska de än var.
Har du några belägg för detta? Alkohol och nikotin har en synergistisk effekt, men koffein?
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 13:00   #4
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Citat:
Skippa kaffet blir svårt, jag står för en stor del av den lokala seven11's kaffe förbrukning. Ska testa tuggummi igen, fast jag ogillar starkt den där äckliga eftersmaken
Gammal 2007-09-05, 13:09   #5
Gabber
Softpr0n 4 Life

Gabbers avatar

Reg.datum: Apr 2003
Du behöver två saker, beslutsamhet och sötmandlar.

Är du inte beslutsam och fattar riskerna själv kan ingen/inget hjälpa dig.
Sötmandlar är goda om än dyra men även nyttiga.

Känner bara en som slutat röka och det gjorde han genom att tugga sötmandlar ett år.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 13:10   #6
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Har du några belägg för detta? Alkohol och nikotin har en synergistisk effekt, men koffein?
Citat:
Avvänjningsvården verkar fungera lika för både män och kvinnor. Risken att börja röka på nytt ökar av ett starkt nikotinberoende, dålig motivation och problem med vikten. Också användning av alkohol och kaffedrickande försvårar processen att ge upp rökandet.

Nikotin försnabbar nedbrytningen av kaffets koffein i levern. När rökningen upphör stannar koffeinet längre i levern och dess halt ökar. Den här verkningen kan fortsätta i upp till ett halvt år. Abstinensbesvären efter rökstoppet hos en som dricker mycket kaffe kan därför delvis bero på den ökade koffeinhalten, även om många andra faktorer också inverkar på ämnesomsättningen.
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoi...situs=khr00020
Gammal 2007-09-05, 13:13   #7
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Skippa kaffet blir svårt, jag står för en stor del av den lokala seven11's kaffe förbrukning. Ska testa tuggummi igen, fast jag ogillar starkt den där äckliga eftersmaken
Om du tar ett tuggummi varje gång du känner dig röksugen kommer suget snabbt att minska, delvis eftersom sug=tuggummi=äckligt.

Du har hört talas om Pavlovs hund? Det är klassisk betingning helt enkelt, och det fungerar
Gammal 2007-09-05, 13:13   #8
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Bara så ni vet så håller jag björnkoll på denna tråden och minsta trackaserier emot snälla oskyldiga rökare .. ja då kommer rottingen fram
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 13:17   #9
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Citat:
Om du tar ett tuggummi varje gång du känner dig röksugen kommer suget snabbt att minska, delvis eftersom sug=tuggummi=äckligt.

Du har hört talas om Pavlovs hund? Det är klassisk betingning helt enkelt, och det fungerar
Intressant har inte tänkt på det av någon anledning, jag får ta och använda pavlovs fortsatta forskning och fixa en rökfobi kanske
Gammal 2007-09-05, 13:33   #10
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Att en sida skriver att det är så betyder inte att det behöver vara så, vem som helst kan lägga upp information på internet. En kliniskt utförd studie är däremot av intresse, och då ger jag med mig med glädje.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 13:34   #11
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Håll dig sysselsatt med annat.
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 13:37   #12
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Att en sida skriver att det är så betyder inte att det behöver vara så, vem som helst kan lägga upp information på internet. En kliniskt utförd studie är däremot av intresse, och då ger jag med mig med glädje.
Men är den sidan råkar vara Finska Läkarföreningen känns det lite mer trovärdigt, i synnerhet som de i texten (inte i citatet utan i länken) hänvisar till just kliniska studier.

Det står ungefär samma sak på Sluta-rökalinjens sida, men jag ids inte leta där nu. Sidan är för ful

Jag vet att jag läst det på fler ställen och är du seriöst intresserad har du säkert tillgång till Google du också
Gammal 2007-09-05, 13:44   #13
fluff
Registered User

fluffs avatar

Reg.datum: Oct 2002
Får hålla koll på den här tråden lite själv, känns som att min rökning och stundande återkomst till löpning inte går hand i hand
Gammal 2007-09-05, 13:51   #14
AngelLove
Registered User

AngelLoves avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber Visa inlägg
Känner bara en som slutat röka och det gjorde han genom att tugga sötmandlar ett år.
Farsans sambo slutade röka rakt upp och ner. Hon sa bara en dag att nu är det slut.

Jag slutade röka med (men snusade samtidigt) och nu sen jag blev opererad 14 Juni har jag inte snusat heller och har inte haft något begär direkt att fortsätta. Då har jag ändå vart helt övertygad om att jag ALDRIG skulle klara sluta och jag tror att just den fokuseringen gör det omöjligt. Har ju haft depression så jag vet hur mkt hjärnans kraft kan påverka kroppen och det är intressant att det med hjälp av ångestbotningstänk även kan ta bort begäret av snus otroligt enkelt.

Xbox Live Gamer Tag: GwDorai
AngelLove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 13:58   #15
St0ned
Registered User

Reg.datum: May 2007
Håller på att sluta röka nu (bara kommit till att dra ner till 5 cigg om dagen dock), för mig har det funkat bra med vanilj/mint stimorol, annat smakar kack.. Att hänga med ickerökare som gnäller konstant funkar oxå..

Senast redigerad av St0ned den 2007-09-05 klockan 14:00.
St0ned är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.