Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-28, 20:49   #1471
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
"Liberalernas ledare Jan Björklund öppnar för att fälla finansminister Magdalena Andersson och flera andra statsråd om regeringen inte drar tillbaka planerade skattehöjningar. Han lanserar nu en tredje väg mellan Moderaterna och Centern, kan Di avslöja."

http://www.di.se/nyheter/di-avslojar...la-regeringen/

Skulle detta stämma är det iaf steg i rätt riktning, borde vi ha de flesta i oppositionen som kan tänkas rösta ner.

Men om de sedan i ett kritiskt läge kommer göra det ställer jag mig lite tvekande till
Tyvärr är väl det här bara tomma hot som alltid. Jag har en känsla av att den sk. Alliansen är på tok för splittrat för att kunna genomför något i dagsläget, men visst vore det fantastiskt.

I slutändan diskuterar man ändå inte det som riskerar att få Sverige att gå belly up. Svenskarnas belåning diskuteras knappt längre. Det tycks tyvärr vara en bi-sak som bara Yngves upprepar gång, på gång, på gång, på gång. Politikerna vågar inte ta i det med tång, och framför allt inte innan valet 2018. Amorteringskravet tycks ju inte ha någon effekt alls.

Skiter sig skuld/kredit/bostadsbubblan så sitter Sverige i skiten av sällan skådat djup.
xodd är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-28, 21:56   #1472
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Kommer ni någonsin fram till nått vettigt i den här tråden, eller är det bara

Över hela diskussionen?
Bärsärk är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-28, 21:59   #1473
itzhakskenstrom
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Kommer ni någonsin fram till nått vettigt i den här tråden, eller är det bara

[.YT]uKSKSET8-5I[/YT]

Över hela diskussionen?
Det görs en del kraftansträngningar men tyvärr så kan det mesta summeras med:

itzhakskenstrom är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-28, 22:05   #1474
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://streamable.com/ty2y9

Tankar?

Själv anser jag att detta är en av de viktigaste frågorna för EU i rådande läge. Få bort iden om marknaden och lyft tanken om gemenskapen. Ingen fråga om federationens vara eller icke-vara, inte en fråga om moms-satser, skatter eller tull utan om vi inom europe, vårt hopp m att vara tillhöra varandra, dela med varandra och stå tillsammans, hur olika vi än är.

Hoppas hoppas dessa krafter vinner inom EU och kan reformera det till något riktigt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Kan vi inte hålla oss till politik i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag hatar potatisar.
Tankar om hans uttalande om EU?

Tror ni man kommer se en våg av "heja eu" nu efter att "bu för eu" har blivit knäppta på näsan

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 02:37   #1475
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Märklig utveckling från 80-talet och framåt. Många gånger fler högt utbildade i landet men nästan inga framsteg att rapportera

Citat:
Ända fram till 1900-talets andra hälft var läroverken och gymnasieskolan förbehållna en mycket liten del av befolkningen. Först under 1960-talet skedde den stora omvandling som ledde till att majoriteten av Sveriges ungdomar efter genomgången gymnasieskola har behörighet till högskolestudier. 2008 lade regeringen förslag till Riksdagen om en förändrad gymnasieskola där yrkesinriktade utbildningar inte ska ge behörighet till högre studier.
http://www.lararnashistoria.se/sites...0Sverige_0.pdf

Artikeln kanske inte är komplett?
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 09:33   #1476
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Tankar om hans uttalande om EU?

Tror ni man kommer se en våg av "heja eu" nu efter att "bu för eu" har blivit knäppta på näsan
Jag vet inte. Jag tror anti-globalismen sprider sig, "bu för eu" som du säger.

Jag tycker han har en poäng i det att EU inte går att göras halvdant, med en gemensam valuta där nationerna gör en massa egna beslut. Går man vägen med gemensam valuta tror jag man behöver bli mer av en federation eller man ska säga, jag tror EU behöver löpa linan ut.

Personligen vill jag hellre se att Sverige går ur EU, däremot. Enligt demokratins fundament kommer flest viljor bestämma, och skandivien är en perifer del av EU med låg population (jag drar parallell till hur landsbygd gärna blir relativt bortglömd i svensk politik, för störst concentration väljare finns i städerna).

Dessutom tycker jag att globalisering bara sprider den fria marknadens nackdelar. Nu har vi en väldigt ironisk situation där vi sitter på jorden, oroar oss för att vi sakta men säkert förstör miljön vi behöver för att leva, funderar ut hur vi ska lösa detta. Lösningen blir att beskatta flyg, men de skitar inte ned mindre för det. Man måste köpa utsläppsrättigheter, men de skitar inte ned mindre för det.
Man måste flyga mindre och producera mindre för att minska utsläpp, det är en verklighetsförankrad lösning.

Någonstans undviker man gärna att se anledningen till att vi producerar mer och mer och smutsar ned miljön: tillväxten måste stadigt öka, och vi måste konsumera mer och mer.
Tills vi börjar ifrågasätta konsumtionshetsen tror jag åtgärderna mot miljöförstöring kommer fortsätta att vara mest symboliska.
Vi vill minska miljöförstöring genom skatter eller nya teknologiska framsteg, men dessa kanske inte påverkar mycket nog eller sker fort nog.
Men konsumtion är också grundpelaren i modern ekonomi, så jag förstår att man inte vill ifrågasätta den. Och vem vill inte ha fler roliga saker? ;P
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-03-29 klockan 09:34.
BelowAverage är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 11:16   #1477
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag vet inte. Jag tror anti-globalismen sprider sig, "bu för eu" som du säger.

Jag tycker han har en poäng i det att EU inte går att göras halvdant, med en gemensam valuta där nationerna gör en massa egna beslut. Går man vägen med gemensam valuta tror jag man behöver bli mer av en federation eller man ska säga, jag tror EU behöver löpa linan ut.

Personligen vill jag hellre se att Sverige går ur EU, däremot. Enligt demokratins fundament kommer flest viljor bestämma, och skandivien är en perifer del av EU med låg population (jag drar parallell till hur landsbygd gärna blir relativt bortglömd i svensk politik, för störst concentration väljare finns i städerna).

Dessutom tycker jag att globalisering bara sprider den fria marknadens nackdelar. Nu har vi en väldigt ironisk situation där vi sitter på jorden, oroar oss för att vi sakta men säkert förstör miljön vi behöver för att leva, funderar ut hur vi ska lösa detta. Lösningen blir att beskatta flyg, men de skitar inte ned mindre för det. Man måste köpa utsläppsrättigheter, men de skitar inte ned mindre för det.
Man måste flyga mindre och producera mindre för att minska utsläpp, det är en verklighetsförankrad lösning.

Någonstans undviker man gärna att se anledningen till att vi producerar mer och mer och smutsar ned miljön: tillväxten måste stadigt öka, och vi måste konsumera mer och mer.
Tills vi börjar ifrågasätta konsumtionshetsen tror jag åtgärderna mot miljöförstöring kommer fortsätta att vara mest symboliska.
Vi vill minska miljöförstöring genom skatter eller nya teknologiska framsteg, men dessa kanske inte påverkar mycket nog eller sker fort nog.
Men konsumtion är också grundpelaren i modern ekonomi, så jag förstår att man inte vill ifrågasätta den. Och vem vill inte ha fler roliga saker? ;P
Aktuell text i ämnet.

http://www.dn.se/kultur-noje/niklas-...nationalismen/
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 11:34   #1478
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Nu har jag lagt 30 min av mitt liv på att rensa den här tråden ännu en gång. Vill ni ha den kvar så skärp er och svara t ex inte på sådant som är OT utan rapportera bara.
Hårdrapportera även om ni upptäcker att det dyker upp nya användare från redan bannade medlemmar eller för andra medlemmar med flera konton. Ni känner lättare igen dem eftersom ni skriver i de här trådarna.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 15:49   #1479
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Då jag känner mig träffad så får jag väl passa på att be om ursäkt och se till att hålla mig till politik snarare istället för att sticka iväg till närliggande ämnen. Jag är lite av en expert på att associera och dra iväg långt åt fanders från ursprungsämnet.

Till ämnet:

Storbritanien har lämnat över "ödeslappen", brexit ska nu aktiveras.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...-brexit-snoret

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-03-29 klockan 15:56.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 16:09   #1480
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Angående desperationen hos bannade medlemmar som startar trådar om saken i kränkt tillstånd - vi har tidsbegränsad avstängning första gången nu. Så lugna er lite.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 19:03   #1481
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Då jag känner mig träffad så får jag väl passa på att be om ursäkt och se till att hålla mig till politik snarare istället för att sticka iväg till närliggande ämnen. Jag är lite av en expert på att associera och dra iväg långt åt fanders från ursprungsämnet.

Till ämnet:

Storbritanien har lämnat över "ödeslappen", brexit ska nu aktiveras.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...-brexit-snoret
Verkligen en intressant dag rörande Brexit, följde deras tal från parlamentet etc. Man får tycka vad vad man vill om May men hon har, i mitt tycke både atlets gåva och en pondus som få människor besitter.

Jag hoppas innerligt att både EU och GB agerar vuxet och skippar hela "hård eller mjuk" brexit. Gb har valt att lämna, då behöver man inte skicka subtila hot eller förvänta sig att få en "sweet deal". flera länder arbetar och har avtal med EU (Se t.ex. Norge). Då det finns redan utstakade avtal och ingågna sådan så är det enkelt för alla - detta är avtalen som finns.

Vare sig eller, verkligen intressanta tider för både GB och EU, vilken riktning kommer EU nu ta, kommer man arbeta mot federation, kommer man reformera, kommer nya allianser uppstå etc. etc.

Citat:
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Gammal 2017-03-29, 19:11   #1482
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Verkligen en intressant dag rörande Brexit, följde deras tal från parlamentet etc. Man får tycka vad vad man vill om May men hon har, i mitt tycke både atlets gåva och en pondus som få människor besitter.
Om man läser ledare för de största dagstidningarna i frågan och har i åtanke vilken politisk åskådning de företräder kan det vara ett extremt nyttigt tillfälle att lära sig vad de olika åskådningarna egentligen tycker om EU och Europa.
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-29, 19:19   #1483
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Om man läser ledare för de största dagstidningarna i frågan och har i åtanke vilken politisk åskådning de företräder kan det vara ett extremt nyttigt tillfälle att lära sig vad de olika åskådningarna egentligen tycker om EU och Europa.
Har du några speciella du tänker på eller rent allmänt? Kan tycka att många har varit intressanta men ser fram emot vad tankesmedjorna kommer att komma med, då bör vi verkligen få se vad "de som är bakom politikerna" tänker.

Citat:
Gammal 2017-03-29, 19:31   #1484
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Har du några speciella du tänker på eller rent allmänt? Kan tycka att många har varit intressanta men ser fram emot vad tankesmedjorna kommer att komma med, då bör vi verkligen få se vad "de som är bakom politikerna" tänker.
Det är val 2018, blir helt enkelt intressant att se hur partier och opinionsbildare ser på saker och ting. Nu mer än någonsin.
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-30, 10:47   #1485
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Här är väldigt intressanta siffror kring våld:
http://www.frihetssmedjan.se/2012/02...gen-i-sverige/
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.