Citat:
Ursprungligen postat av Snubben
Tankar om hans uttalande om EU?
Tror ni man kommer se en våg av "heja eu" nu efter att "bu för eu" har blivit knäppta på näsan
|
Jag vet inte. Jag tror anti-globalismen sprider sig, "bu för eu" som du säger.
Jag tycker han har en poäng i det att EU inte går att göras halvdant, med en gemensam valuta där nationerna gör en massa egna beslut. Går man vägen med gemensam valuta tror jag man behöver bli mer av en federation eller man ska säga, jag tror EU behöver löpa linan ut.
Personligen vill jag hellre se att Sverige går ur EU, däremot. Enligt demokratins fundament kommer flest viljor bestämma, och skandivien är en perifer del av EU med låg population (jag drar parallell till hur landsbygd gärna blir relativt bortglömd i svensk politik, för störst concentration väljare finns i städerna).
Dessutom tycker jag att globalisering bara sprider den fria marknadens nackdelar. Nu har vi en väldigt ironisk situation där vi sitter på jorden, oroar oss för att vi sakta men säkert förstör miljön vi behöver för att leva, funderar ut hur vi ska lösa detta. Lösningen blir att beskatta flyg, men de skitar inte ned mindre för det. Man måste köpa utsläppsrättigheter, men de skitar inte ned mindre för det.
Man måste flyga mindre och producera mindre för att minska utsläpp, det är en verklighetsförankrad lösning.
Någonstans undviker man gärna att se anledningen till att vi producerar mer och mer och smutsar ned miljön: tillväxten måste stadigt öka, och vi måste konsumera mer och mer.
Tills vi börjar ifrågasätta konsumtionshetsen tror jag åtgärderna mot miljöförstöring kommer fortsätta att vara mest symboliska.
Vi vill minska miljöförstöring genom skatter eller nya teknologiska framsteg, men dessa kanske inte påverkar mycket nog eller sker fort nog.
Men konsumtion är också grundpelaren i modern ekonomi, så jag förstår att man inte vill ifrågasätta den. Och vem vill inte ha fler roliga saker? ;P