2008-01-11, 12:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Bra att rådet fungerade! Jag kollade efter hur jag själv håller nu sist och jag greppar inte alls runt med tummen, utan låter den vila mot ovansidan av handtaget bara samt viker de två övre fingerlederna runt handtaget.
|
Ungefär så jag håller också. Just att inte greppa med tummen gjorde stor skillnad.
Citat:
Vad håller du för tempo när du kör rodd? Av nån anledning verkar min/500 m vara det vedertagna sättet att ange tempo.
|
Vågar jag skriva det? Jag är pinsamt långsam jämfört med det tempo en del verkar hålla. Under själva intervallerna försöker jag hålla mig runt 1:40 min/500 m. Min kondition är rätt bra så jag hoppas att tempot kan förbättras när tekniken blir bättre och musklerna vänjer sig vid roddmaskinen.
|
|
|
2008-01-11, 15:03
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Vågar jag skriva det? Jag är pinsamt långsam jämfört med det tempo en del verkar hålla. Under själva intervallerna försöker jag hålla mig runt 1:40 min/500 m. Min kondition är rätt bra så jag hoppas att tempot kan förbättras när tekniken blir bättre och musklerna vänjer sig vid roddmaskinen.
|
Det är väl inte långsamt? Eller jag har iofs inte så stor koll på hur fort "alla andra" kör, men jag ligger för det mesta över 2 min/500 m. Å andra sidan är jag i en annan viktklass och kortare, så det går ju inte att jämföra rakt av.
|
|
2008-01-11, 15:07
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är väl inte långsamt? Eller jag har iofs inte så stor koll på hur fort "alla andra" kör, men jag ligger för det mesta över 2 min/500 m. Å andra sidan är jag i en annan viktklass och kortare, så det går ju inte att jämföra rakt av.
|
Har för mig att en del nämnt tempo runt 1:30/500 m och tom under det. Om jag ska ligga under 1:40/500 m får jag anstränga mig ordentligt.
Intressant det där med viktklass förresten. Är det en jättestor fördel att väga mycket eller kommer också nackdelar med en större kropp som ska syresättas?
|
|
|
2008-01-11, 15:29
|
|
Triatleten
|
Citat:
Intressant det där med viktklass förresten. Är det en jättestor fördel att väga mycket eller kommer också nackdelar med en större kropp som ska syresättas?
|
Jag vet inte riktigt. En tyngre kropp gör ju att man har mer kraft att lägga bakom, men det är klart att det borde vara skillnad när man betänker syreaspekten också. Ror man i en riktig båt så sjunker båten djupare i vattnet om man är tung. Men så tillämpar man viktklasser i både riktig rodd och inomhusrodd också. Resultaten i de tyngre viktklasserna i inomhusrodd (utomhus har jag dålig koll på) är iaf bättre än i de lättare viktklasserna.
|
|
2008-01-11, 15:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag vet inte riktigt. En tyngre kropp gör ju att man har mer kraft att lägga bakom, men det är klart att det borde vara skillnad när man betänker syreaspekten också. Ror man i en riktig båt så sjunker båten djupare i vattnet om man är tung. Men så tillämpar man viktklasser i både riktig rodd och inomhusrodd också. Resultaten i de tyngre viktklasserna i inomhusrodd (utomhus har jag dålig koll på) är iaf bättre än i de lättare viktklasserna.
|
Ok, intressant. Då borde jag skämmas ännu mer över mitt tempo med tanke på min vikt.
|
|
|
2008-01-14, 08:55
|
|
Registered User
|
Lördag 12/1
Löpning
7,8 km
4:43 min/km
Sociallöpning igen. Den här gången var vi tre stycken. Eftersom sträckan var kort blev det lite mer tempo. Vi var förhållandevis jämna och tempot blev bättre än jag förväntat mig. Med en dryg km kvar drog jag iväg en långspurt och sprang som snabbast 3:35 min/km. I mål hade jag ca 50 m marginal till närmast bakomvarande. Prestigen i det kan inte beskrivas i ord.
Perfekt väder för kallbad sedan. Regnet och blåsten från veckan innan var borta och solen tittade fram. +2C i vattnet. Svårt att hitta en bättre start på dagen.
Söndag 13/1
Tennis
1 h
Första lektionen för året. Tränaren ville ha en rivstart och få bort ringrosten. Inte mig emot. Det blev högt tempo hela passet och många elaka bollar att springa på. Så här hårt körde han inte i höstas och för min del får det gärna fortsätta så här.
|
|
|
2008-01-14, 08:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
I mål hade jag ca 50 m marginal till närmast bakomvarande. Prestigen i det kan inte beskrivas i ord.
|
Sånt här gör mig glad. Jag är stolt över dig Noodles.
|
|
|
2008-01-14, 10:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
Sånt här gör mig glad. Jag är stolt över dig Noodles.
|
Tack. Tävlingsinstinkt och rädsla att förlora ska aldrig underskattas.
|
|
|
2008-01-14, 11:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Tack. Tävlingsinstinkt och rädsla att förlora ska aldrig underskattas.
|
Dessutom har du något att falla tillbaka på, du kan nu med gott samvete förslappa dig och i fortsättningen referera till din grundkondition.
Bra löpt var det iaf, att spurta då och då är en riktig motivationshöjare har jag märkt. En liten sak som i praktiken knappast lär göra varken till eller från men det ger en extra skön känsla när rundan är avklarad åtminstone.  Knappast blir det sämre när ens medlöpare dessutom inte orkade spurta riktigt lika starkt.
|
|
|
2008-01-14, 20:33
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Dessutom har du något att falla tillbaka på, du kan nu med gott samvete förslappa dig och i fortsättningen referera till din grundkondition. 
|
Det kunde han redan efter sitt första marathon. Det är främsta anledningen till att delta i ett sådant spektakel.
|
|
2008-01-14, 20:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Det kunde han redan efter sitt första marathon. Det är främsta anledningen till att delta i ett sådant spektakel.
|
Varför har vi inte vett nog att sluta nu?
Vi har ju gjort vårt.
|
|
|
2008-01-14, 20:48
|
|
Triatleten
|
Citat:
Varför har vi inte vett nog att sluta nu?
Vi har ju gjort vårt.
|
Vi vill ha något att skryta på om kafferasterna också.
|
|
2008-01-14, 20:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Vi vill ha något att skryta på om kafferasterna också.
|
Nja, hade vi bara viljat skryta så hade halvmara räckt. Nu tror folk att vi är tokiga också. Ett klart plus.
|
|
|
2008-01-14, 21:03
|
|
Triatleten
|
Citat:
Nja, hade vi bara viljat skryta så hade halvmara räckt. Nu tror folk att vi är tokiga också. Ett klart plus.
|
Du har rätt.
För att fullborda syftet måste man såklart sätta en ironman som krona på verket.
|
|
2008-01-14, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
|
"10 000 meter kan vilken halvdåre som helst springa. Men för att löpa marathon måste man vara fullblodsidiot."
/Evert Nyberg, 1955
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.
|

|