Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Medlemsbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-05-28, 08:52   #14056
intepurewhey
Registered User

Reg.datum: Sep 2021
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Smala järnhandtag och liknande är väldigt kort i rom, har hittat ett U-format handtag som är midjebrett, men ska testa vanliga lösa kabelhandtag.
Enarmsrodd med hantel, klassikern, är den rörelsen likvärdig rodd i hiss tro?
Tror stenhårt på att man skall ta den övningen man själv känner tar där man vill och som tillåter ett bra rörelseomfång. Gillar du enarmsrodd? Kötta den. Händer ofta att jag bara kör en övning för en muskelgrupp om övningen känns extra bra det passet t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det du behöver tänka på i alla ryggövningar är att se till att du får stretch, likt den som visades ovan, och att du klarar av att dra ihop skulderbladen i slutfasen i övningen. Om du inte kan det så är vikten för tung och du arbetar i huvudsak med biceps. Det är ganska vanligt och ses lätt hos byggare stora biceps och svag ryggutveckling.
Ännu vanligare misstag tycker jag är att folk inte håller den negativa fasen med ryggmusklerna utan det blir 80% biceps. Blir en jävla skillnad när man kontrollerar det negativa med rätt muskler.

Senast redigerad av intepurewhey den 2025-05-28 klockan 08:53.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-28, 14:09   #14057
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Tack ATP och IPW för bra tips!
Ja, känner ibland att slutklämmen blir lite sisådär pg a lite för tunga vikter.

IPW - håller dock emot vikten mest för att inte den ska studsa på golvet. Kanske 2 sek neg fas. Den negativa fasen ska ju dessutom slita mer på musklerna men det kanske är en överskattad rädsla bland scientist-bros.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-29, 15:39   #14058
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Ett tips är att hålla underarmarna linjärt mot belastningen, kabeln eller gravitationen, så kopplas inte biceps in nått särskilt.

Sen den sista knycken där armbågen hamnar bakom kroppen, mja den kan man skippa - särskilt om det är lats man vill träna.
Man är svagare där och måste göra just ett knyck för att komma dit och man tappar mest kontrollen och bidrar med mycket lite om ens något.
Gammal 2025-05-29, 20:21   #14059
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ett tips är att hålla underarmarna linjärt mot belastningen, kabeln eller gravitationen, så kopplas inte biceps in nått särskilt.

Sen den sista knycken där armbågen hamnar bakom kroppen, mja den kan man skippa - särskilt om det är lats man vill träna.
Man är svagare där och måste göra just ett knyck för att komma dit och man tappar mest kontrollen och bidrar med mycket lite om ens något.
Bra tips. Försöker implementera detta (underarmarna i rak linje med hisslinan). Har nog tyvärr fått för mig att jag liksom t om vill gå runt lite med armbågen i slutklämmen för att kontrahera så hårt som möjligt. Om det är mina nedre traps jag vill aktivera finns ju bättre övningar. ^^

Den sista delen av rörelsen kanske man borde skippa helt då.

Tycker dessutom att det vanligt förekommande tipset, att hålla tummen på samma sida som övriga fingrar enbart orsakar enorm pump i underarmar. Håller jag som vanligt med tummen under, kopplas underarmarna bort bättre.
Gammal 2025-05-30, 06:20   #14060
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Bra tips. Försöker implementera detta (underarmarna i rak linje med hisslinan). Har nog tyvärr fått för mig att jag liksom t om vill gå runt lite med armbågen i slutklämmen för att kontrahera så hårt som möjligt. Om det är mina nedre traps jag vill aktivera finns ju bättre övningar. ^^

Den sista delen av rörelsen kanske man borde skippa helt då.

Tycker dessutom att det vanligt förekommande tipset, att hålla tummen på samma sida som övriga fingrar enbart orsakar enorm pump i underarmar. Håller jag som vanligt med tummen under, kopplas underarmarna bort bättre.
Om du kör latsövningarna med en hand i taget så kan du reglera det här enkelt och kom ihåg att latsen är sammanfogade med ryggraden så en vridning av kotpelaren, se över den arbetande sidan dvs vrid huvud och se över axeln i kotpelarens rörelse, isolerar lats ordentligt och använd en vikt som du kan arbeta med tekniken tills den sitter.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2025-05-30 klockan 06:21.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-30, 18:23   #14061
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om du kör latsövningarna med en hand i taget så kan du reglera det här enkelt och kom ihåg att latsen är sammanfogade med ryggraden så en vridning av kotpelaren, se över den arbetande sidan dvs vrid huvud och se över axeln i kotpelarens rörelse, isolerar lats ordentligt och använd en vikt som du kan arbeta med tekniken tills den sitter.
Mm, förstår hur du tänker.
Men då tänker du främst på horisontella övningar t ex hantelrodd? När det gäller unilaterala dragövningar i hiss, så sätter jag trissan ganska långt ner. Utgångsläget för armen är nog nära brösthöjd. Går inte direkt att vrida huvudet i den sista fasen i rom, enda jag kan komma på är att göra en liten sido-crunch, inbillar mig att kontraktionen blir bättre då.
Gammal 2025-05-30, 19:01   #14062
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Pics or gtfo.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-31, 07:14   #14063
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Mm, förstår hur du tänker.
Men då tänker du främst på horisontella övningar t ex hantelrodd? När det gäller unilaterala dragövningar i hiss, så sätter jag trissan ganska långt ner. Utgångsläget för armen är nog nära brösthöjd. Går inte direkt att vrida huvudet i den sista fasen i rom, enda jag kan komma på är att göra en liten sido-crunch, inbillar mig att kontraktionen blir bättre då.
Ja det stämmer fint.
Gammal 2025-05-31, 11:40   #14064
intepurewhey
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Pics or gtfo.
Tits*
Gammal 2025-05-31, 14:19   #14065
intepurewhey
Registered User

https://youtube.com/shorts/TOeJahptiUs

Utlovar gains om nk kör såhär
Gammal 2025-05-31, 16:38   #14066
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

ITW - drag rakt uppifrån har aldrig resulterat i nåt vettigt hos mig av nån anledning. Experimenterade en del i hissmaskinen och trissan längre ner får jag kontakt direkt.

Ska testa köra detta när jag blir starkare de unilaterala övningarna.
Gammal 2025-05-31, 16:41   #14067
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ja det stämmer fint.
Skönt då att man inte är helt fel ute.
Tycker generellt att många övningar som "ska vara bra" för en viss muskelgrupp fungerar dåligt för mig. Handhavandefel eller märkliga muskelfästen. T ex hantelpress, incline press av olika slag tar oehört dåligt på mina man-boobs. Övningar som tar bra / som jag får bra kontakt i däremot är udda övningar som framåtlutade dips, armhävningar (gärna händerna mot en bänk).
Gammal 2025-05-31, 18:53   #14068
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Reg.datum: Jan 2014
Lägg in formbilder!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-04, 05:09   #14069
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Hunk
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2025-06-04, 08:17   #14070
intepurewhey
Registered User

Riktigt bra viktnedgång!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.