Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-21, 21:09   #121
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Tackar Emil!
Jo, började läsa för några månader sen i tråden du startade om 5/3/1 och kom fram till att det verkar passa mig tokbra och gav det ett försök. Är som i comebackstadiet efter långvarig axel/skulderskada framförallt (andra småskavanker också då jag har så jääävulskt lätt att dra på mig inflammerade muskelfästen, verkar hänga ihop med min sköldkörtelsjukdom då många andra med samma sjukdom har samma problem). Har bara kört i två månader ännu och har hittills ökat ungefär som förväntat. Just militärpressarna är väl lite sämre än vad de brukar då jag knappt kunnat köra just axlar särskilt mycket senaste året.
Tanken är att köra på minst ett år med det här programmet, kanske blir det mycket längre än så
Aj då, det lät ju inte bra med en axelskada eller inflammerade muskelfästen! Okej, vad bra! =) prövade 531 där ett tag under förra året också, i typ liknande situation som dig (dock enbart uppehåll pga tidsbrist/lathet), och de var rätt skönt att ha allt strukturerat och veta vad man skulle ta sig igenom varje pass!
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 08:16   #122
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av BigNick Visa inlägg
Under en ordentlig bulk kan man inte bli sjuk.... the carbz will save you!!
Hjälper inte i mitt fall, D-vitamin som har blivit så uppskrivet sista tiden hjälper inte heller. Mitt immunförsvar är obefintligt

Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Aj då, det lät ju inte bra med en axelskada eller inflammerade muskelfästen! Okej, vad bra! =) prövade 531 där ett tag under förra året också, i typ liknande situation som dig (dock enbart uppehåll pga tidsbrist/lathet), och de var rätt skönt att ha allt strukturerat och veta vad man skulle ta sig igenom varje pass!
Nej, det suger men det är en bra erfarenhet Ja, riktigt skönt att det är ett så avskalat och enkelt upplägg. Inte en massa konstiga övningar utan fokus på basövningar. Har haft ganska strukturerade program förut också men inte så här uppstyrt.

Den här veckan verkar körd, viruset har tagit sig förbi mitt svaga immunförsvar. Skulle behöva värva ett nytt immunförsvar, trots bra kost osv så blir jag sjuk hela tiden... Iofs är barnbaciller inget att leka med och det är vad som smittar mig varje gång. När andra på jobbet är sjuka kan jag klara mig många gånger...
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 14:22   #123
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Nej, det suger men det är en bra erfarenhet Ja, riktigt skönt att det är ett så avskalat och enkelt upplägg. Inte en massa konstiga övningar utan fokus på basövningar. Har haft ganska strukturerade program förut också men inte så här uppstyrt.

Den här veckan verkar körd, viruset har tagit sig förbi mitt svaga immunförsvar. Skulle behöva värva ett nytt immunförsvar, trots bra kost osv så blir jag sjuk hela tiden... Iofs är barnbaciller inget att leka med och det är vad som smittar mig varje gång. När andra på jobbet är sjuka kan jag klara mig många gånger...
Ja det är ju sant i ofs=).

ajdå! inte kul det.

angående immunförsvar, äter du något probiotiskt?
Om du inte gör det så kan probifrisk vara ett tips (finns på apoteket), har fungerat bra för mig. Quercetin är också ett ämne som verkade lovande senaste jag läste en review i exercise immunology. Använt båda två i något år nu, och de har fungerat väldigt bra. Det är ju alltid svårt att dra såna här samband (orsak-verkan), men innan jag prövade så hade jag ont i halsen typ varannan vecka under vinter halvåret. Nu kommer jag inte längre ihåg senast jag hade halsont, men det är nog inte fler än ett par gånger jag haft det sen jag prövade dessa tillskott.
Gammal 2013-11-22, 20:20   #124
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Citat:
Ja det är ju sant i ofs=).

ajdå! inte kul det.

angående immunförsvar, äter du något probiotiskt?
Om du inte gör det så kan probifrisk vara ett tips (finns på apoteket), har fungerat bra för mig. Quercetin är också ett ämne som verkade lovande senaste jag läste en review i exercise immunology. Använt båda två i något år nu, och de har fungerat väldigt bra. Det är ju alltid svårt att dra såna här samband (orsak-verkan), men innan jag prövade så hade jag ont i halsen typ varannan vecka under vinter halvåret. Nu kommer jag inte längre ihåg senast jag hade halsont, men det är nog inte fler än ett par gånger jag haft det sen jag prövade dessa tillskott.
Har ätit en del probiotika förr, vet inte om det gav något då. Hade ofta ont i halsen förr och det har jag sällan nu faktiskt sen jag började med d-vitamin och äta mer grönsaker mm. Men influensor, massa olika febersjukdomar och magsjukor som damens barn smittar mig med kommer jag sällan undan
Kanske värt att även köra probiotika då det ska vara bra för mycket. Ska googla på det där quercetin också
Citat:
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Gammal 2013-11-26, 20:38   #125
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Träningspass som slutade på akuten...

Körde bara halva förra veckan då jag var halvrisig torsdag och fredag samt hade ont i nedre delen av ryggen efter stångrodd och marklyft. Deloadvecka som jag påbörjade idag. Skulle vara lätt och skönt att känna litegrann på lätta vikter, och det var det också till en början...

Uppvärmning - Cuffar

Militärpress – 5/3/1
5x20 kg
5x25 kg
5x40 kg

Smalbänk
45 kg 5x12

Chins
5x5 kv

Sidolyft
5 kg 4x10

Stångcurl
22,5 kg 4x10

Passet började lugnt och skönt, körde militärpressen. Sen supersetade jag chins och smalbänk. De två sista seten började en skum trötthet smyga sig på... Sen var det dags att superseta stångcurl och hantellyft åt sidan. Vikten kändes lätt men den skumma tröttheten spreds i kroppen.
Nåja, jag duschade, drack min whey+maltodryck och satte mig ett par minuter i bastun. Äcklig känsla i kroppen ännu så jag ställde mig i duschen och försökte duscha bort det. Men icke!
Var obehagligt att gå upp för trappen och när jag kom upp högg det i bröstet och pulsen började skena. Ett sjukt obehag och brännande känsla i bröstet.
Efter några minuter dök damen upp med bilen. Satte mig och tog det lugnt ett tag. Jag insisterade på att handla först iaf. Tog en kundvagn men hann bara ta några steg innan det började småbränna i bröstet igen och jag kände mig svag i kroppen så det var bara att åka in på akuten och ta ett EKG...

Allt såg bra ut, bara lite snabb puls. Läkare lyssnade också och det lät bra. Precis som alla tidigare gånger jag varit med om liknande.
Finns nog många förklaringar, troligaste har med min sköldkörtelsjukdom att göra. Senast jag fick liknande var det ännu värre och då hade jag just fått sänka dosen på min medicin rejält, då sa kroppen ifrån. Den här gången kan det vara liknande. Har känt att den dosen jag har utskriven är för låg, värdena var för dåliga senast också men läkarn tyckte jag skulle fortsätta med samma dos ändå. Jag har tagit lite högre dos än utskrivet för att få må bättre, men nu på torsdag är det provtagning så då har jag gått tillbaka till den lägre dosen för någon vecka sen så att proverna ska bli rättvisa. Dessutom glömde jag att ta medicinen igår och jag kan ju inte ta den i efterhand då "vågen" blir för stor och värdena kommer att se för bra ut på torsdag. De får hellre se sämre ut så jag får rätt dos framöver.

Hur som helst så är såna där upplevelser sinnesjukt obehagliga och man känner sig verkligen liten när all kraft bara försvinner så där. Har varit stressigt på senaste också, mycket jobbande, mycket kvällstid, störd sömn, tidiga mornar, en sambo som mått kasst från morgon till kväll (gravid), sov dåligt inatt och var långt mellan måltid och träningspass. Troligen var blodsockret lågt, har en tendens att få lite hypoglykemi mellan varven, vanlig bland hypotyreosare...

Nu mår jag bättre i alla fall, inte så jag längtar till nästa träningspass men allt ska ju vara grönt. Senast jag hade liknande var jag tillbaka i gymmet ganska snabbt och kunde köra på som vanligt
Citat:
Min journal

Senast redigerad av Bubblan84 den 2013-11-26 klockan 20:40.
Gammal 2013-11-26, 22:25   #126
BigNick
Registered User

BigNicks avatar

Reg.datum: Jan 2011
Fyfan det där lät inte alls roligt. Jobbigt när hälsan sätter käppar i hjulet och var ju konstigt att det dök upp på ett så lugnt deloadpass. Hoppas att allt blir bra och du kan träna på som vanligt snart igen, det viktigaste är ju dock att du prioriterar hälsan i första hand. Stress på jobb känner man igen men med bra sömn och kost tycker jag att det är uthärdligt, kanske svårt när man har mkt o göra och sambon är gravid dock
Gammal 2013-11-27, 08:00   #127
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Nä, och det går inte att beskriva hur obehagligt det verkligen var heller. Förra gången dök det också upp på ett lugnt pass. Grejen är väl att man hinner träna längre innan man känner något när man kör lättare. Ibland har jag avbrutit tyngre pass när jag känt att kroppen inte är med. Troligast är att det har med binjurarna att göra, är de inte med och kan reglera blodsockret så kan det bli såhär.
Nåja, nya tag idag! Får inte bli rädd för att träna för då får jag större problem med hälsan. Har haft perioder där jag inte tärnat alls och fyfan så dåligt jag har mått då och det har tagit lång tid att komma tillbaka i någorlunda okej skick efter såna perioder.
Ja, damens barn har varit sjuka veckan som var och vaknat mycket på nätterna så jag har inte kunnat sova optimalt
Bättre sömn inatt om än lite mindre än jag hade behövt men ska testa ett ännu lättare markpass senare.
Citat:
Min journal
Gammal 2013-11-27, 08:44   #128
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
hoppas det är bättre med dig mannen, otäckt! :/ jag hade en historia i somras med pwon Jacked xx-superior jag tog efter en jobbigt dag på sommarjobbet. tog vanliga dosen och en mugg kaffe, satan vad det tog.. satte mig på gymcykeln och kunde helt seriöst inte sluta trampa, kände att hjärtat gick i 200... så jäkla otäckt.

är det någonting du inte kan käka/får käka pga dina problem med sköldkörteln? :/

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 08:53   #129
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
hoppas det är bättre med dig mannen, otäckt! :/ jag hade en historia i somras med pwon Jacked xx-superior jag tog efter en jobbigt dag på sommarjobbet. tog vanliga dosen och en mugg kaffe, satan vad det tog.. satte mig på gymcykeln och kunde helt seriöst inte sluta trampa, kände att hjärtat gick i 200... så jäkla otäckt.

är det någonting du inte kan käka/får käka pga dina problem med sköldkörteln? :/
Jodu! Det jobbiga är inte hjärtklappning, sånt kan jag tycka är skönt men när kroppen blir som gelé och det som bränner i bröstet då vill man bara bort från sin kropp!
Ja, PWOs kan vara luriga det blir ju en extra stress på kroppen så efter långvarigt bruk kan man få liknande symptom. Ungefär som det jag upplevde igår.

Egentligen inte men jag är med i en del sköldkörtelforum och det är mycket broscience, eller det är mest kvinnor som drabbas av sjukdomen så mest sisscience kanske! Många med just sköldkörtelproblem verkar må mycket bättre om de utesluter gluten och snabba kolisar. Testade lite LCHF-liknande förra året och det kändes möjligen lite bättre, men det känns som att jag presterar bättre med mer kolhydrater så jag la det åt sidan.
Gluten verkar enligt vissa studier likna sköldkörteln (eller hormonet T4) och har man oupptäckt glutenintollerans eller glutenkänslighet så kan immunförsvaret vända sig mot sköldkörteln och "käka upp" den. Under tiden den käkas upp kan man gå i perioder med över och underproduktion, sköldkörtelhormoner läcker ut med ojämna perioder så man kan ibland vara speedad och varm osv och ibland trött och seg. Grym sjukdomskänsla i båda fallen iaf, har troligen pendlat en hel del upp och ner när jag var yngre och alla trodde att jag var hypokondriker då jag hade såna skumma symptom som ingen trodde på.
Glutenkänslighet kan sällan påvisas på prover tydligen och har man sköldkörtelsjukdom kanske man ska skippa gluten då (även sköldkörtelsjukdom kan ta 10-15 år innan det syns på prover tog 11 år för mig att få diagnos).
Inte så lätt dock då bullar och allt möjligt är så gott och glutenfria sådana kostar skjortan!
Läkare har dock inte gett mig några restriktioner så allt sånt är ren bro(sis)science känns det som.
Citat:
Min journal

Senast redigerad av Bubblan84 den 2013-11-27 klockan 09:02.
Gammal 2013-11-27, 10:52   #130
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Och just det ja, PWOs bör jag inte använda och använder inte det. Brukar stå på engelska "do not use if you're diagnosed with any thyroid disease" eller liknande på PWOs har jag sett.
Citat:
Min journal
Gammal 2013-11-27, 18:23   #131
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Upp på hästen igen!

Hade jag inte varit med om liknande förut så hade gårdagens skräckupplevelse avskräckt mig från gymmet ett tag. Extra tur att det hände under deloadveckan, blir lättare att våga sig tillbaka då. Körde ett lätt marklyft 5/3/1 deload vid lunchtid som kändes bra!

Marklyft 5/3/1
5x60 kg
5x70 kg
5x80 kg

Frontböj
40 kg 5x10

Hängande benlyft
5x5

Supersetade frontböjen och hängande benlyft, hade inga obehag idag vilket var skönt. Dock känner jag mig frusen, fryser som ända in i ryggmärgen på något sätt. Det beror på min sjukdom och att jag är undermedicinerad nu, så var det alltid förut innan jag fick medicin. Provtagning imorgon bitti sen börjar jag köra lite högre dos igen så ska jag nog må bättre snart!
Citat:
Min journal
Gammal 2013-11-28, 16:32   #132
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Fy fan det där lät ju inte alls bra det du skrev ovan! Hoppas de blir bättre med justerad dos medicin!
Gammal 2013-11-28, 16:52   #133
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Citat:
Fy fan det där lät ju inte alls bra det du skrev ovan! Hoppas de blir bättre med justerad dos medicin!
Nej, sånt är obehagligt som fan. Nu har jag varit på provtagning så bara att hoppas att värdet är tillräckligt dåligt för att få högre dos utskriven. Annars måste jag boka tid hos läkarn och kräva det!

Idag hade jag ett skönt bänkpass! Deload är helt underbart! Skönt psykiskt att slippa pressa sig mellan varven

Bänkpress – 5/3/1
5x40 kg
5x50 kg
5x60 kg
5x70 kg skulle inte köra det här egentligen enligt schemat, men då jag är så långt ifrån min egentliga nivå i schemat ännu så kändes det värt att köra det här. Var ju luft ändå!

Chins
3x5 kv

Smalbänk
45 kg 5x10

Stångrodd
45 kg 5x10

Skullcrushers
20 kg 4x10
Citat:
Min journal
Gammal 2013-11-28, 20:02   #134
BigNick
Registered User

BigNicks avatar

Reg.datum: Jan 2011
Hehe kan ej kommentera passen så mycket nu när du kör deload men var inne på din profil för första gången idag, riktigt bra fysik på bilden där! Där var du något kilo lättare dock antar jag?
Gammal 2013-11-28, 20:11   #135
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BigNick Visa inlägg
Hehe kan ej kommentera passen så mycket nu när du kör deload men var inne på din profil för första gången idag, riktigt bra fysik på bilden där! Där var du något kilo lättare dock antar jag?
Hehe, nej det är ju inga monsterprestationer under deloadpassen direkt
Tackar tackar! Jo det där var i våras, vägde väl runt 76 kg där så var bra mycket lättare än nu (låtit håret växa ut på bröstet så där har vi förklaringen till några av kilona jag har gainat! ). Där var det lättare att göra chins!
Citat:
Min journal

Senast redigerad av Bubblan84 den 2013-11-28 klockan 20:12.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.