2011-07-01, 21:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Sista passet för denna vecka, nya tag på måndag!
Zercher-böj
5x5 40kg
Bänkpress
5x5 30kg
Stångrodd
5x5 30kg
|
|
|
2011-07-01, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Tack detsamma  kul att du också kör 5x5 stuket.
Hur går det med tekniken i dina olika övningar? Själv börjar jag få in känslan i det mesta utom böjen och marken, det kommer nog ta ett bra tag innan de sitter som de ska :P
|
|
|
2011-07-01, 21:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Henke84
Tack detsamma  kul att du också kör 5x5 stuket.
Hur går det med tekniken i dina olika övningar? Själv börjar jag få in känslan i det mesta utom böjen och marken, det kommer nog ta ett bra tag innan de sitter som de ska :P
|
Marklyft har jag tyvärr inga tips om men om du vill ha tekniktips på knäböj så är detta nog, enligt mig mycket bra; http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA
Just nu gör inte jag riktiga knäböj, zercher-squat kallas det, finns på youtube om du vill veta vad det är. Men jag har lite problem med stångrodd faktiskt, stången vill inte nudda bröstet och bröstryggen sjunker ner för långt mot golvet vilket gör att övningens syfte med att träna övre ryggen inte blir lika effektiv tyvärr.
Jag har ju dock inte tränat så länge än så tekniken kommer nog finnas där någon dag.
Hur går det om du sänker vikterna i knäböj och marklyft, ser du någon förbättring gällande tekniken då?
|
|
|
2011-07-01, 21:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Philosophic
Marklyft har jag tyvärr inga tips om men om du vill ha tekniktips på knäböj så är detta nog, enligt mig mycket bra; http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA
Just nu gör inte jag riktiga knäböj, zercher-squat kallas det, finns på youtube om du vill veta vad det är. Men jag har lite problem med stångrodd faktiskt, stången vill inte nudda bröstet och bröstryggen sjunker ner för långt mot golvet vilket gör att övningens syfte med att träna övre ryggen inte blir lika effektiv tyvärr.
Jag har ju dock inte tränat så länge än så tekniken kommer nog finnas där någon dag.
Hur går det om du sänker vikterna i knäböj och marklyft, ser du någon förbättring gällande tekniken då?
|
hehe yep har sett den, vilket jävla monster han instruktören är där 
Har nog sett alla filmer å läst allt som går att läsa om knäböj, innan kunde jag inte ens komma halvvägs var så stel i allt typ. Men sen började jag stretcha vaderna och höfterna och började göra goblet squats tror jag dom heter innan mina vanliga böjar, gjorde underverk, känns inte helt 100 ännu men gör ändå framsteg varje vecka i både styrka och teknik.
Angående rodden, den är svår att få till kan jag hålla med om. Min träningspartner hade exakt samma problem. Jag rådde honom att försöka möta få bak axlarna så explosivt som möjligt och "Möta upp" med solar plexus mot stången. Testa dig fram med olika fot och handpositioner med, gäller ju att hitta rätt läge för sina förutsättningar
|
|
|
2011-07-01, 21:35
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Angående sänka vikterna så funkar det inte för mig i knäböj iaf. Känner att jag behöver iaf 100kg på axlarna för att komma hela vägen ner och töja musklerna så mkt som behövs.
|
|
|
2011-07-01, 21:57
|
|
Registered User
|
Citat:
hehe yep har sett den, vilket jävla monster han instruktören är där 
Har nog sett alla filmer å läst allt som går att läsa om knäböj, innan kunde jag inte ens komma halvvägs var så stel i allt typ. Men sen började jag stretcha vaderna och höfterna och började göra goblet squats tror jag dom heter innan mina vanliga böjar, gjorde underverk, känns inte helt 100 ännu men gör ändå framsteg varje vecka i både styrka och teknik.
Angående rodden, den är svår att få till kan jag hålla med om. Min träningspartner hade exakt samma problem. Jag rådde honom att försöka möta få bak axlarna så explosivt som möjligt och "Möta upp" med solar plexus mot stången. Testa dig fram med olika fot och handpositioner med, gäller ju att hitta rätt läge för sina förutsättningar 
|
Bra att du gör framsteg med böjen, en vacker dag kanske du får till en perfekt böj och hittar känslan!
Citat:
Angående sänka vikterna så funkar det inte för mig i knäböj iaf. Känner att jag behöver iaf 100kg på axlarna för att komma hela vägen ner och töja musklerna så mkt som behövs.
|
Jaha okej! Tack angående rodden! När du skriver att jag ska möta upp med solar plexus, menar du då att jag ska möta upp med bröstet?
Teknikproblem är ju något man ska försöka fixa men inte heller något att oroa sig för eftersom ju längre man tränar desto bättre känsla får man för det mesta. Så känns det för mig gällande de flesta övningar. Sedan får man ju, i alla fall jag, tips från andra så att man kan förbättra sin teknik.
Att filma sig själv när man tränar är ju annars väldigt bra så du själv eller någon annan från t e x kolozzeum kan se vilka fel du gör.
|
|
|
2011-07-02, 14:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Älskar folk som kör åt 5x5 hållet, fortsätt pressa på!
Btw med det ni diskuterade innan, vad jag läst på SL's hemsida så ska man pressa för kung och fosterland när vikten ska upp. Jämt försöka få upp vikten snabbare än repet/setet innan osv. Att skynda sig ner med den tror jag inte är korrekt iallafall, aldrig hört något sånt.
|
|
|
2011-07-02, 14:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Manji
Älskar folk som kör åt 5x5 hållet, fortsätt pressa på!
Btw med det ni diskuterade innan, vad jag läst på SL's hemsida så ska man pressa för kung och fosterland när vikten ska upp. Jämt försöka få upp vikten snabbare än repet/setet innan osv. Att skynda sig ner med den tror jag inte är korrekt iallafall, aldrig hört något sånt.
|
Okej, ja det låter faktiskt vettigt! Ska köra på det och se var det tar vägen.
PRESSA!
|
|
|
2011-07-12, 11:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej, ja det låter faktiskt vettigt! Ska köra på det och se var det tar vägen.
PRESSA! 
|
Var sjuk några dagar förra veckan men jag tränade på fredagen. Började om på 20kg i militärpress.
Knäböj
5x5 42,5kg
Militärpress
5x5 20kg
Marklyft
1x5 60kg
|
|
|
2011-07-13, 18:49
|
|
Registered User
|
Träning idag, onsdag:
Knäböj
5x5 45kg
Bänk
5x5 32,5kg
Skivstångsrodd
5x3 32,5 (Var tvungen att avsluta passet tidigt p g a brist på tid).
|
|
|
2011-07-15, 18:39
|
|
Registered User
|
Träning idag, fredag:
Knäböj
5x5 47,5kg
Militärpress
5x5 22.5kg
Marklyft
5x5 62kg (Får inte plats mer vikter på stången, vilket är surt!)
|
|
|
2011-07-15, 18:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Träning idag, fredag:
Knäböj
5x5 47,5kg
Militärpress
5x5 22.5kg
Marklyft
5x5 62kg (Får inte plats mer vikter på stången, vilket är surt!)
|
Bra ökningar. Vad är det för stång du inte får plats me vikter på? :P tränar du på gym eller hemmavid?
|
|
|
2011-07-18, 21:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Bra ökningar. Vad är det för stång du inte får plats me vikter på? :P tränar du på gym eller hemmavid?
|
Det är någon "SkipSport" stång, 25mm som säkert bara är 140cm lång. Fick den + bänk, hantlar och lite vikter när jag var 9 år typ. Jag börjar växa ifrån den nu vid senare år så när vi har byggt färdigt garaget så ska vi köpa int. skivstång och power rack! Längtar redan! Och ja, jag tränar hemma.
|
|
|
2011-07-18, 21:32
|
|
Registered User
|
Träning idag, måndag:
Knäböj
5x5 50kg
Bänk
5x5 35kg
Rodd
5x5 35kg
Börjar tappa tekniken i knäböj nu, dock hittade jag bra teknik vid bänken, vikterna flög upp! mycket bra.
|
|
|
2011-07-18, 21:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Träning idag, måndag:
Knäböj
5x5 50kg
Bänk
5x5 35kg
Rodd
5x5 35kg
Börjar tappa tekniken i knäböj nu, dock hittade jag bra teknik vid bänken, vikterna flög upp! mycket bra.
|
gottt! Explosiva bänk is the shit. filmar du inga lyft som du gör?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.
|

|