Citat:
Ursprungligen postat av coxie
Den som spar han har
Lyssnar på allt, och antar att det får bli en kompromiss. Allt från Dylan till Psytrance till trash metal och avslutar gärna med lite klassiskt.
|
Hehe, så sant så.
Okej, ungefär som mig då, det är jättesvårt att hitta en högtalare som bemästrar alla typer av musik på ett helt outstandig vis.
Dyrare högtalare är oftast mer finspelande och drar man på en hårdrocksskiva så är det inget den spelar bättre än en betydligt billigare högtalare. Inte för att det kanske låter dåligt, men dendär wow känslan som man kan få med lugnare musik uteblir ofta på de dyrare högtalarna när de ska ge sig på t.ex. hårdrock.
Sen har ju alla egna preferenser vad som är viktigast, vissa vill ha den silkeslena diskanten, en annan älskar detaljer, en tredje bryr sig mest om en snärtig skön bas osv osv, det enda sättet är att ge sig ut och lyssna och bilda sig en uppfattning vad man själv gillar.
Min personliga drömhögtalare är Dali Helicon 800 (finns på hifiklubben.se):
Jag nöjde mig med att köpa lillebrorsan som nästan låter lika bra, men tyvärr inte är lika vacker, Dali Mentor 8:
De dyrare dali föll alltså mig på läppen bäst, tillsammans med NAD Master serien förstärkare.
I en dyrare prisklass är väl B&W 802D mångas drömhögtalare (jag tycker dock den är för pricy):
Om du bara ska sitta still när du lyssnar på musik, tycker jag nästan Martin Logans elektrostater är de som ger absolut bäst ljud i mellanregister och diskant delen. De har ett väldigt litet område där musiken låter bra, men där låter det sjukt bra. De ser riktigt häftiga ut också:
Jag rekomenderar i alla fall en ordentlig lyssningsrunda på Hifiklubben, dom har många bra högtalare.
Dynaudio har många bra högtalare också, inte riktigt i min smak, men kanske faller dig på läppen, här Countur S3.4