2008-03-04, 19:31
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Tisdag 4/3
Kändes bra i kroppen idag, till att börja med. Inledde med knäböj och sen sprack det. Jag hade 60 över huvudet i ryck men det var knappt att det gick att räta på armarna. Vände 50 ett par gånger bara för att jag inte ville ge mig, stöta skiten var inte att tänka på.
Det vände brant neråt väldigt fort, från ett kul och bra pass i går som kändes kanon i kroppen till manglingen idag. Vad jag ska göra nu är två saker. Först och främst ska jag gå på en undersökning i morgon (jag bokade tid hos en chiropraktor live direkt nere i lokalen). Det andra är att jag ska gå tillbaks lite och se om det finns ett samband mellan de senaste veckornas lilla knäböjsatsning och problemen med axlarna. Knäböjsarmar kan hända?
Dagen korta pass blev:
Knäböj
50/2*5
70/5
100/3
120/3
140/3*2
Nackryck
40/3*3
Ryck
40/2*2
50/2
60/1
Vändningar
50/3*1
|
Journalen
Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
|
|
|
2008-03-04, 19:47
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Är det Milla som ska knaka dig månne?!
|
2008-03-04, 20:19
|
|
Registered User
|
Vad hon ska göra vet jag ju inte, men ja det är hon.
|
Journalen
|
|
|
2008-03-05, 17:40
|
|
Registered User
|
Nu har jag vart och fått en behandling. Det kändes bra, och skönt att jag faktiskt tog tag i det och tog mig iväg. Nu känner jag ju kiropraktorn men hon gjorde ett seriöst och bra intryck på mig. Hon hittade en ganska rejäl knut i nacken som hon fick jobba en del med att få loss. Intressant när hon lade händerna på den, det kändes ungefär som om jag hade en träbit låg där. Jag kunde känna att hon tröck men det kändes inte som om hon rörde mig om det låter begripligt. Den var inte helt färsk heller tydligen. Nu är jag naturligtvis lite öm men det känns ändå bra. Kroppen känns mer "rätt" i hållningen och rörligheten är klart bättre.
Vila idag men sen trodde hon inte att det skulle vara några problem att köra igång igen. Jag fick nån övning och lite att tänka på när det gäller hållning och rörelsemönster. Nåt återbesök trodde hon heller inte skulle behövas utan hon skulle eventuellt titta till mig lite nere i lokalen vid tillfälle. Hur det blir med det återstår väl att se men det känns mycket bättre nu när vi hittat något iaf. I går kväll låg jag kallsvettig och såg sex månaders stavgång och rehab framför mig... Hua!
|
Journalen
|
|
|
2008-03-06, 18:12
|
|
Registered User
|
Torsdag 6/3
Lätt "känna-efter-pass" idag. Ont i kroppen efter behandlingen igår, jag hade tänkt att köra ett pass som det i måndags men det blev lättare ändå. Optimistisk kanske att tro att allt skulle kännas bra redan idag.
Ryck
40/4*3
Stöt
50/5*2
Sen diverse viftande på armarna.
|
Journalen
|
|
|
2008-03-07, 16:36
|
|
Registered User
|
Fredag 7/3
Bästa tiden på spåret vägandes 106  Jag får lov att gripa efter lite halmstrån, löpningen har som synes varit ganska planlös och oregelbunden ett tag vilket märks på lusten om inte annat. Roligt dock att öka tempot kortare bitar och faktiskt springa i stället för att jogga/lunka. Viktigast nu fram till att OL-säsongen tar slut (Förmodligen i mitten på April) är att se till att bli regelbunden igen och komma ut på två vändor i veckan. Efter det får det bli en omgruppering och någon sorts plan.
Löpning
Uppvärmning 8 min. Rask promenad blandat med ett par minuters lätt jogg
Löpning 17:40. Runt spåret, några sträckor med lite ökat tempo. Gång uppför någon backe.
Promenad hem 11 min
Totalt 36:40
|
Journalen
|
|
|
2008-03-11, 18:11
|
|
Registered User
|
Tisdag 11/3
Jag vet egentligen inte om jag lider av sviter efter bökandet med nacken eller om det helt enkelt är så att jag har vart lite för envis ett tag. Inte så att jag kört hårt på stora vikter, utom i böj möjligtvis, men jag har stretat mot stelhet och värk ganska länge. Jag är trött och seg i kroppen och har lite ont här och var, ingen vidare lust att träna egentligen. Bara för några dar sen ville jag ju gå upp och köra 4-5 pass i veckan vilket möjligen visar på en viss panik..  Nu ska jag lyssna lite på kroppen och köra färre och lättare pass ett par veckor så får vi se hur det känns.
Träning
Jag började med rörlighetsträning för axlar/stötfattning samt axelrotationer med pinne. Efter det blev det ganska många vändningar och stötar på 50kg.
Stöt
60/2
70/1
80/1
90/0 - En knölig vändning så jag lade ner stången.
Efter det blev det lite mer stretande och sen gick jag ut i gymmet.
Mage i maskin
35/3*8
Siderise
12/3*6
Enarms hantelextention
12/3*6
Sittande hantelpress
20/2*6
|
Journalen
|
|
|
2008-03-14, 11:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram
Nu ska jag lyssna lite på kroppen och köra färre och lättare pass ett par veckor så får vi se hur det känns.
|
Låter som ett klokt beslut  Får hoppas att kroppen blir lite gladare av att ta det lugnt ett tag. Jag tänkte nog göra nått liknande efter serieomgång 4, men det är ju så himla lätt o bli för envis.
|
|
|
2008-03-15, 16:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ivar_Lo-J
Låter som ett klokt beslut  Får hoppas att kroppen blir lite gladare av att ta det lugnt ett tag. Jag tänkte nog göra nått liknande efter serieomgång 4, men det är ju så himla lätt o bli för envis.
|
Jag tror det. Det är egentligen en allmän sanning för mig, att ta det lite lugnare ibland alltså. Jag har lätt för att emellanåt ta i/ta på mig för mycket. Oftast får jag ju också mindre gjort stressar för mycket...
|
Journalen
|
|
|
2008-03-15, 16:24
|
|
Registered User
|
Lördag 15/3
Nån sorts halvkroppspass idag. Inga egentliga lyftarövningar men jag kommer att fortsätta med en del stretching framför allt för stötfattningen vid bröstet/nyckelbenen samt axelrotationer (pinne, ryckfattning, runt huvudet).
Dagens sjukgymnastik
Knäböj
40/8
70/2*6
100/3*5
Bänk
50/2*6
70/3*5
Militärpress
40/3*5
Siderise
11 (p.hantel)/3*8
Baksida axlar i maskin
20,4/3*8
Enarms tricepsextension
11 (hantel)/3*6
|
Journalen
|
|
|
2008-03-18, 18:13
|
|
Registered User
|
Tisdag 18/3
Lek med vikter
Raka mark
60/3*5
90/2*5
Hantelrodd
30/8
35/2*8
Latsdrag mot bröst
50/3*8
Alt. hantelcurl
11/6 (p. arm då..)
15/2*6 (dito)
Stående underarmscurl bakom kroppen
30/3*8 (Den har jag nog inte kört på 10 år. Lätt vikt förstås men jag ger mig f-n på att den kommer att kännas i morgon.)
Till sist lite lajjande med skivstång och ett gäng axelrotationer. Känns rätt bra i kroppen vilket är skönt.
|
Journalen
|
|
|
2008-03-22, 12:39
|
|
Registered User
|
Fredag 21/3
Ishockey
I går spelades det hockey minsann, runt 20 glada amatörer tog på sig en massa skydd och lekte Bambi med klubba och puck. Fantastiskt roligt! Själv är jag väl möjligtvis snäppet över usel på skridskor men det är riktigt skoj. Nästa vinter ska jag nog faktiskt försöka åka lite mer regelbundet och kanske lära mig att bromsa åt vänster samt åka lite baklänges...
För övrigt förstår jag precis hur Håkan Loob kände sig härom kvällen. P.g.a missförstånd om tider bröts vår match några minuter tidigt, precis när vår taktik att lura in motståndarna i en falsk känsla av förhoppningar och trötthet skulle börja betala sig.
|
Journalen
|
|
|
2008-03-22, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Tar hockeyn över efter hockey-bockeyn? Kul med lite vinteraktiviteter. Nu när det är lite vinterväder blir man ju inspirerad också.
|
|
|
2008-03-23, 12:24
|
|
Registered User
|
*S* Nä, det här var en engångsgrej. De har nåt som de kallar företagshockey i ishallen här. Man hyr utrustning, målvakter, domare och sekretariat för en slant och sen är det bara att köra. Vi har gjort det ett par gånger förut och förhoppningsvis gör vi det igen.
Angående kroppens status. Det känns att lite vila inte är så dumt, när jag väl slappnat av lite nu så är jag riktigt trött och seg. Tung och trög i kroppen. Nu gäller det ju att inte stanna av helt och hållet så jag ska köra några lätta fina pass i veckan som kommer så får vi se hur det känns framåt nästa helg.
|
Journalen
|
|
|
2008-03-24, 09:02
|
|
Registered User
|
Några bilder från i Fredags. Förtjänstfullt knäppta av en frysande sweetkarolina.

Vänta nu.. Borde inte några av oss vara därute?

Vadå "åk mer skridskor!"?

Helene är glad för att hon vann, jag är glad för hon var den enda jag kunde tackla omkull.
|
Journalen
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.
|

|