2024-11-01, 15:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2024
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Hur tänker du här? Skulle du gå ned långsammare för att du bygger muskler?
Vikt är vikt. Vid ett visst kaloriunderskott bör du gå ned en viss vikt, oavsett om du bygger muskler, fett eller det växer ut nya armar ur ryggen på dig.
Musklernas massa tas inte från tomma luften, de är helt beroende av din kropps totala kaloriinnehåll, precis som allt annat som har en massa i din kropp… förutom det rena vatteninnehållet då.
|
Som jag skriver så "tvivlar jag på det". Med störst sannolikhet behöver jag minska kalorierna vilket jag inte orkar då jag redan nu ligger på 1800 kcal i snitt. Känns inte hållbart att ligga på 1500 då man har ett liv att leva också.
Så jag kommer från och med nästa vecka börja trappa upp kcal för att lägga mig på balans ett tag. Sen börja om deffen längre fram. / månader och 30kg får räcka för tillfället.
|
|
|
2024-11-10, 12:18
|
|
|
Registered User
|
Plötsligt händer det! Efter veckor och veckor av att pendla mellan 83-84kg väger jag in på 82.2kg. Detta efter vilodag samt 2 dagar med "fritt ätande", dvs. Höll mig till kaloriunderskott, men inte så högt samt att jag sket i macros. Blev mer fett än protein t ex. Men ändå släppte det.
Vet inte om det bara är en slump eller om min kropp reagerar bättre på mer "normal kost", men funderar starkt på att köpa en triss hahahaha
|
|
|
2024-11-10, 15:02
|
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av BabaYaga
Plötsligt händer det! Efter veckor och veckor av att pendla mellan 83-84kg väger jag in på 82.2kg. Detta efter vilodag samt 2 dagar med "fritt ätande", dvs. Höll mig till kaloriunderskott, men inte så högt samt att jag sket i macros. Blev mer fett än protein t ex. Men ändå släppte det.
Vet inte om det bara är en slump eller om min kropp reagerar bättre på mer "normal kost", men funderar starkt på att köpa en triss hahahaha
|
När det gäller så små förändringar som 1 kg så handlar det oftast om hur mycket vätska man håller och hur mycket bajs man har i magen.
Att man inte går ned i vikt varje vecka betyder inte att man inte går framåt i deffandet, av ovanstående anledningar.
Din kropp svarar på kalorier, inte på ”normal kost”. Dock kan hastiga ändringar i kosten innebära förändringar i hur mycket vatten man håller eller hur snabbt tarmarna töms.
Har du legat på samma vikt i många veckor beror det på att du äter för mycket för att gå ned i den takt du önskar, inte på vad du äter.
Vill man gå ned i en jämn takt varje vecka så kan man göra så här: väg dig på morgonen på t.ex söndag. Väger man mer än vad man hoppats på så tar man en timmes promenad, pissar och bajsar så gott man kan och sen väger man sig igen, väger man fortfarande mer än önskat så repeterar man rutinen. Låter helt hjärndött men det funkar faktiskt. Det förutsätter förstås att man följer en diet och ”borde” gå ned en viss vikt varje vecka.
|
|
|
2024-11-16, 11:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
När det gäller så små förändringar som 1 kg så handlar det oftast om hur mycket vätska man håller och hur mycket bajs man har i magen.
Att man inte går ned i vikt varje vecka betyder inte att man inte går framåt i deffandet, av ovanstående anledningar.
Din kropp svarar på kalorier, inte på ”normal kost”. Dock kan hastiga ändringar i kosten innebära förändringar i hur mycket vatten man håller eller hur snabbt tarmarna töms.
Har du legat på samma vikt i många veckor beror det på att du äter för mycket för att gå ned i den takt du önskar, inte på vad du äter.
Vill man gå ned i en jämn takt varje vecka så kan man göra så här: väg dig på morgonen på t.ex söndag. Väger man mer än vad man hoppats på så tar man en timmes promenad, pissar och bajsar så gott man kan och sen väger man sig igen, väger man fortfarande mer än önskat så repeterar man rutinen. Låter helt hjärndött men det funkar faktiskt. Det förutsätter förstås att man följer en diet och ”borde” gå ned en viss vikt varje vecka.
|
Jag vet inte, men jag är nere på 81.4kg så nästan 2 kg på 2 veckor nu så det står inte stilla längre i alla fall vilket är skönt mentalt i alla fall.
|
|
|
2024-11-17, 10:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2024
|
Tänkte försöka gå ner några kg med en fasta på 20/4. Troligen mer vissa dagar, ex när man jobbar.
Ligger i dagsläget på 85 kg. Brukar se bra ut (med kläder på) runt 80 kg. Det är ett första delmål.
|
|
|
2024-11-17, 11:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Perla
Tänkte försöka gå ner några kg med en fasta på 20/4. Troligen mer vissa dagar, ex när man jobbar.
Ligger i dagsläget på 85 kg. Brukar se bra ut (med kläder på) runt 80 kg. Det är ett första delmål.
|
Lycka till och kör hårt!
|
|
|
2024-11-28, 09:02
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Verkar ha stannat på 84 kg. Mitt mål är 83. Men jag är nog nöjd ändå, tänker bara hålla mig i skinnet i fortsättningen med snask och så.
|
|
2024-11-28, 12:36
|
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
Sjukt vad vattenvikt gör mycket, vägde 90.5 i söndags efter att ha ätit mycket skit som jag inte brukar äta t.ex. chips, godis, snabbmat osv hela helgen
Nu vägde jag in på 85.5kg, go deff 5kg på mindre än en vecka
Senast redigerad av CalleP den 2024-11-28 klockan 12:38.
|
|
|
2024-12-11, 19:52
|
|
|
Registered User
|
Har pausat min deff nu efter 7 månader. Blev totalt 30kg. Får se om jag hoppar på det igen i januari eller om jag ligger på balans till mars.
Råkade dock Fu*ka upp rejält idag. Vi hade fika och jag unnande mig själv en mazarin...trodde jag, men fick typ bulemi och trycke i mig 4 mazariner och ett gäng pepparkakor. Men, men, man måste leva lite ibland också hahahaha. Lär ju inte bli bättre nästa vecka när vi har julfest hahaha.
|
|
|
2024-12-12, 09:34
|
|
|
Ninja
|
Citat:
Har pausat min deff nu efter 7 månader. Blev totalt 30kg. Får se om jag hoppar på det igen i januari eller om jag ligger på balans till mars.
Råkade dock Fu*ka upp rejält idag. Vi hade fika och jag unnande mig själv en mazarin...trodde jag, men fick typ bulemi och trycke i mig 4 mazariner och ett gäng pepparkakor. Men, men, man måste leva lite ibland också hahahaha. Lär ju inte bli bättre nästa vecka när vi har julfest hahaha.
|
Tyvärr är det oftast så det slutar när man går ned sådär 30 kg på ett halvår.
Hetsätning är ett faktum som kräver enorm viljestyrka att motstå, när man givit sig själv en ”paus”. Efter någon månad tycker man ändå att man fortfarande är i rätt bra form, ”fan jag kan ju äta rätt mycket utan att bli fet ju”, sen går det ett antal månader med samma tankesätt och plötsligt är man fetare och tyngre än innan deffen började. Och de där 7 månaderna är de facto helt och hållet bortkastade - helt jävla onödiga.
Att gå ned i vikt är superenkelt, men att vara vardagsåterhållsam som en normal människa är näst intill omöjligt svårt när man en gång tränat in kroppen på att det är helt OK att äta så att man lägger på sig 30 kg mer än vad man vill väga.
|
|
|
2024-12-12, 10:08
|
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Hetsätning är ett faktum som kräver enorm viljestyrka att motstå, när man givit sig själv en ”paus”. Efter någon månad tycker man ändå att man fortfarande är i rätt bra form, ”fan jag kan ju äta rätt mycket utan att bli fet ju”, sen går det ett antal månader med samma tankesätt och plötsligt är man fetare och tyngre än innan deffen började. Och de där 7 månaderna är de facto helt och hållet bortkastade - helt jävla onödiga.
Att gå ned i vikt är superenkelt, men att vara vardagsåterhållsam som en normal människa är näst intill omöjligt svårt när man en gång tränat in kroppen på att det är helt OK att äta så att man lägger på sig 30 kg mer än vad man vill väga.
|
Ja det är otroligt svårt.
Gick själv ner 35kg och så fort jag släppte tyglarna lite så gick jag upp 10kg på 3 månader och fick sedemera börja dieta igen.
Det är bara acceptera att man får dieta resten av livet och så är det bra med det.
|
|
|
2024-12-12, 11:53
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Håller med, dock var det första gången på 7 månader så ibland behöver man låta sig själv njuta lite. Jag har idag t ex noll sug på varken socker eller skräpmat, men är samtidigt medveten om att Jul och Nyår innebär god mat och kommer unna mig.
Sen är planen att köra en vit månad i januari utan skräp och socker, men inte deffa utan ligga på balans. Sen får vi se om jag hoppar på deffen i februari, mars eller april igen. Beror på hur det känns.
Det viktigaste för mig är att äta hälsosamt, "clean" och balanserat, men jag vill fortfarande leva utan att ha massa restriktioner konstant. Vill heller inte utveckla ätstörningar där jag får panik över att unna mig en gång.
|
|
|
2024-12-12, 12:50
|
|
|
Ninja
|
Citat:
Håller med, dock var det första gången på 7 månader så ibland behöver man låta sig själv njuta lite. Jag har idag t ex noll sug på varken socker eller skräpmat, men är samtidigt medveten om att Jul och Nyår innebär god mat och kommer unna mig.
Sen är planen att köra en vit månad i januari utan skräp och socker, men inte deffa utan ligga på balans. Sen får vi se om jag hoppar på deffen i februari, mars eller april igen. Beror på hur det känns.
Det viktigaste för mig är att äta hälsosamt, "clean" och balanserat, men jag vill fortfarande leva utan att ha massa restriktioner konstant. Vill heller inte utveckla ätstörningar där jag får panik över att unna mig en gång.
|
Ja, det var ju just det jag skrev, att äta enligt diet utan att fuska i 7 månader är plättlätt. Det är att gå tillbaka till ”det normala” utan restriktioner som är svårt. Utan restriktioner för dig innebär att du väger 30 kg mer än nu. Dvs vill du hålla vikten ungefär där du är nu så kommer det innebära restriktioner - så länge du vill hålla vikten. Och då menar jag inte att hålla sig undan från socker eller så, utan den totala kalorimängden. Du kommer att behöva hålla dig på bara strax över kalorimängden du fick i dig under slutet av deffen. Det är inte lätt att hålla sig på 2200 kalorier när ens ”normala” är 3500 - och det ger inget längre, man ser inga framsteg med viktnedgång osv - sånt som håller humöret uppe i en deff - det är bara en oändlig förtvivlan.
Toppen för dig om du inte känner någon ökad hunger, sötsug eller aptit nu. Men du har redan ”råkat” hetsäta en gång nu. Du kan se fram emot många sådana tillfällen i din närmsta framtid, om du inte tänker till och faktiskt fortsätter att hålla restriktioner.
|
|
|
2024-12-12, 13:07
|
|
|
Registered User
|
Varför skulle jag behöva ligga på 2200 kcal om man gör av med mer?
Men som sagt, jag tycker inte det är särskilt jobbigt att äta hälsosamt eller vettiga portioner så är inte särskilt orolig.
|
|
|
2024-12-12, 15:29
|
|
|
Ninja
|
Citat:
Varför skulle jag behöva ligga på 2200 kcal om man gör av med mer?
Men som sagt, jag tycker inte det är särskilt jobbigt att äta hälsosamt eller vettiga portioner så är inte särskilt orolig.
|
Varför vägde du 30 kg mer för 7 månader sen? För att du inte tyckte det var jobbigt att äta hälsosamt eller vettiga portioner?
Så här skrev du tidigare i tråden:
”Med störst sannolikhet behöver jag minska kalorierna vilket jag inte orkar då jag redan nu ligger på 1800 kcal i snitt. Känns inte hållbart att ligga på 1500 då man har ett liv att leva också.”
Då gick du alltså ned i vikt rätt långsamt, vad får dig att tro att du gör av med mer än 2200 kcal per dag?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.
|

|