2023-08-01, 21:41
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco
Jag tror att lågintensiv motion är det absolut bästa under deff. Min mest lyckade viktnedgång hittills är under föräldraledighet när jag körde ut i skogen och gick raska promenader i kuperad terräng så ofta jag kunde (lillen i bärstol). Kilona rasade.
Idag är start för en -1000 kcal/dag-deff. Jag är i plågsamt dålig form men det ska det bli ändring på!
|
Lycka till!
|
|
|
2023-08-02, 16:59
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
Nu blev deffen avslutad. -4.2 till 4.5kg och -5cm i midjan på fetaste och -6cm ovanför naveln.  Nu blir det att behålla vikten och försöka chilla lite vid denna vikten och sen satsa ner till 80kg tills nästa sommar i lagom takt.
|
|
|
2023-08-03, 21:16
|
|
Imorgon, då jävlar
Reg.datum: Sep 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix
Lycka till!
|
Tack! Det kan behövas. Än så länge går det bra (knappt börjat i och för sig), även om sömnen inte blir den bästa av att kicka igång träning och deff på samma gång.
|
|
|
2023-08-06, 17:41
|
|
Lägg in nått kul
Reg.datum: Nov 2016
|
Tror ni högprotein är ett absolut krav för att inte tappa muskelmassa under deff?
Har gått från 93 till 88 kg på max 120g protein, på grund av att jag velat äta annat än klassisk deffmat. Har inte tappat någon styrka vad det verkar. Kanske är mer kritiskt när man närmar sig lågt kroppsfett? Tänker inte gå under 10%
|
|
|
2023-08-06, 18:47
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av smerk
Tror ni högprotein är ett absolut krav för att inte tappa muskelmassa under deff?
Har gått från 93 till 88 kg på max 120g protein, på grund av att jag velat äta annat än klassisk deffmat. Har inte tappat någon styrka vad det verkar. Kanske är mer kritiskt när man närmar sig lågt kroppsfett? Tänker inte gå under 10%
|
Jag kan inte svara på din fråga men jag kör just nu ca 160 gram protein, 140 gram kolhydrater och 85 gram fett per dag. Lättaste deffen hittills, det går som en dans. Jag är inte ens hungrig.
Frukost: två knäckebröd med 2 kokta ägg, kaviar. 1 port Whey 80.
Lunch: 275 gram kvarg med flytande honung och ca 25 gram krossade valnötter
Mellis: 30 gram whey 80
Middag: höftar sålänge jag följer tallriksmodellen med extra mycket protein.
|
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
|
|
|
2023-08-09, 20:17
|
|
Lägg in nått kul
|
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
Jag kan inte svara på din fråga men jag kör just nu ca 160 gram protein, 140 gram kolhydrater och 85 gram fett per dag. Lättaste deffen hittills, det går som en dans. Jag är inte ens hungrig.
Frukost: två knäckebröd med 2 kokta ägg, kaviar. 1 port Whey 80.
Lunch: 275 gram kvarg med flytande honung och ca 25 gram krossade valnötter
Mellis: 30 gram whey 80
Middag: höftar sålänge jag följer tallriksmodellen med extra mycket protein.
|
Jag hade blivit vrålhungrig innan middagen av det där
Jag kör en något större lunch fast skippar frukosten
Lunch: 150g torsk, 75g ris, 300g broccoli
Mellis: 4 knöckebröd och 4 löskokta ägg + 200g kvarg
Middag: 200g potatis, 300g broccoli, 250g kött
Blir dock hungrig kort efter varje mål. Det är som att kroppen vet att det inte är så mycket kalorier, trots en del fyllnad
Någon som vet en bra kaloriberäknare för styrketräning?
Jag brukar knappa in inaktiv i diverse formler, och sedan lägga till 300kcal * antal gympss och dela på veckans antal dagar.
Fick nu med 4 styrketräningspass 2400 kcal balans. (2250 kcal utan passen)
Rimligt för en 88kgs gymråtta med kontorsjobb?
Senast redigerad av smerk den 2023-08-09 klockan 20:20.
|
|
|
2023-08-15, 15:34
|
|
|
Citat:
Jag hade blivit vrålhungrig innan middagen av det där
Jag kör en något större lunch fast skippar frukosten
Lunch: 150g torsk, 75g ris, 300g broccoli
Mellis: 4 knöckebröd och 4 löskokta ägg + 200g kvarg
Middag: 200g potatis, 300g broccoli, 250g kött
Blir dock hungrig kort efter varje mål. Det är som att kroppen vet att det inte är så mycket kalorier, trots en del fyllnad
Någon som vet en bra kaloriberäknare för styrketräning?
Jag brukar knappa in inaktiv i diverse formler, och sedan lägga till 300kcal * antal gympss och dela på veckans antal dagar.
|
Har inte du deffat / bulkat tillräckligt ofta för att veta din egen kaloriförbrukning? Du är ju i bra form och har deffat innan, borde ju kunna använda tidigare deffar som utgångspunkt så länge du inte ändrat aktivitetsnivå nämnbart?
|
|
|
2023-08-16, 09:16
|
|
Lägg in nått kul
|
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP
Har inte du deffat / bulkat tillräckligt ofta för att veta din egen kaloriförbrukning? Du är ju i bra form och har deffat innan, borde ju kunna använda tidigare deffar som utgångspunkt så länge du inte ändrat aktivitetsnivå nämnbart? 
|
Jag är okunnig på detaljerna kring deff, har legat på balans runt nuvarande form en majoritet av tiden. Har bara nått 10% kroppsfett en gång och då tänkte jag inte på kosten men rörde mig mycket på jobbet.
Har gjort en deff med en aktivitetsnivå likt nuvarande men då räknade jag inte kalorierna så noga, och droppade bara ett fåtal kilo.
Tänkte försöka få klarhet i exakt vad jag behöver kalorimässigt, min aktivitetsnivå verkar ha gått ned markant som kontorsråtta jämfört med som student. Det fungerar inte att köra på känsla längre. Målet är att nå 10% kroppsfett igen så snabbt som möjligt så att jag kan återgå till en långsam viktuppgång.
|
|
|
2023-08-16, 11:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2022
|
Citat:
Jag är okunnig på detaljerna kring deff, har legat på balans runt nuvarande form en majoritet av tiden. Har bara nått 10% kroppsfett en gång och då tänkte jag inte på kosten men rörde mig mycket på jobbet.
Har gjort en deff med en aktivitetsnivå likt nuvarande men då räknade jag inte kalorierna så noga, och droppade bara ett fåtal kilo.
Tänkte försöka få klarhet i exakt vad jag behöver kalorimässigt, min aktivitetsnivå verkar ha gått ned markant som kontorsråtta jämfört med som student. Det fungerar inte att köra på känsla längre. Målet är att nå 10% kroppsfett igen så snabbt som möjligt så att jag kan återgå till en långsam viktuppgång.
|
Estimaten du hittar i räknare är just det - väldigt breda fingervisningar, så finns nog ingen riktig mening att sitta och tråla för att hitta den eventuellt pricksäkraste.
Det tråkiga men tyvärr korrekta svaret är att det bästa du kan göra är att ladda ner typ Macrofactor eller plugga in ditt intag och viktutveckling över tid manuellt i excel för att få ett någorlunda exakt estimat
Pallar du inte göra det skulle jag föreslå att du helt enkelt lägger dig på ditt tilltänkta intag, väger dig regelbundet och utvärderar utefter det.
|
|
|
2023-08-17, 11:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Så extremt viktigt är det absolut inte med att hålla högt protein intag under deff. Jag har kört keto med kanske max 100gram protein, jag förlorade en del muskler men allt kom tillbaka när jag var klar med min diet och låg på balans.
Jag skulle även säga att om du tränat länge så kan du även vattenfasta och sedan få tillbaka dina muskler rätt snabbt igen.
|
|
|
2023-08-17, 17:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2022
|
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas
Så extremt viktigt är det absolut inte med att hålla högt protein intag under deff. Jag har kört keto med kanske max 100gram protein, jag förlorade en del muskler men allt kom tillbaka när jag var klar med min diet och låg på balans.
Jag skulle även säga att om du tränat länge så kan du även vattenfasta och sedan få tillbaka dina muskler rätt snabbt igen.
|
Alltså ja: det är viktigt med högt proteinintag om man vill bevara sin muskelmassa under deff
|
|
|
2023-08-24, 08:38
|
|
|
Citat:
|
Ja okej fel av mig!  Säger som de andra, sätt ett kalori mål och så följer du det i en månad eller så och sedan utvärderar du. 2300 kan vara rimligt. Jag har diffat på det och förlorat 0.5kg per vecka då var jag student dock och gick lite mer än nu.
|
|
|
2023-08-24, 18:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
|
Hur länge har du kört? Jag blir alltid mycket hungrigare i början när man precis ställt om hur mycket man äter typ första 1-2 veckor.
Sen din balans så om du går något under dagen så räkna på det också om du tagit helt stillasittande antar jag. Behöver ju inte överdriva men det är ju säkert 200-300 kalorier till där?
|
|
|
2023-09-01, 17:09
|
|
Imorgon, då jävlar
Reg.datum: Sep 2012
|
Min deff (jag kallar det egentligen bantning...) har nu hållit på i en månad. Flera års långsam viktuppgång eskalerade de sista två åren rejält. Jag siktar på att gå ner totalt 20-25 kg. Träningen funkade bra längre men sista halvåret hade jag slarvat rejält med den också till att i princip inte ha tränat alls på några månader innan den 1 augusti.
Som väl är har jag en vettig träningserfarenhet och inga större skavanker.
Så 1 augusti satte jag igång med några försiktiga helkroppspass varvat med löpning. Sedan typ mitten på augusti har jag kunnat köra löpning varannan dag och ett P/P/L-program rullande i princip utan vilodagar men med rätt låg volym per pass: ca 15 set/pass. Det har funkat bra - i princip linjär progression även om jag tror att det är slut på den nu.
Kostmässigt gäller en allmän kalorirestriktion med strax under 2 g/kilo kroppsvikt protein, 0,5-0,7 g/kilo kv fett och resten kolhydrater. Ett flytande kalorimål på 1600-1800 kcal/dag men jag har haft ett par planerade avsteg av sociala skäl och ett par mindre "återfall", där jag kanske kommit upp i balans eller strax över, under månaden.
Resultaten? Minus 4,1 kg på vågen och minus 5,5 cm i midjemått eller mer korrekt bukomfång. Hade väl hoppats på lite mer viktmässigt men midjemåttet indikerar att det går bra tycker jag.
Nu gäller det att hålla ut en månad till :-)
|
|
|
2023-09-08, 08:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2022
|
Jag kör fasta dagligen mellan 18-24 och snittar någonstans på 20h. Proteinintaget ligger mellan 1.5g - 2g/kg kroppsvikt. Svårt att veta men tycker inte jag förlorar mer muskler än tidigare dieter.
Dessutom är fasta så otroligt enkelt och ger mig framförallt en otrolig mental boost (kanske placebo men mår bra av det!). Morgonvikten ligger 79-80 och målet är att ligga någonstans mellan 70-73.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.
|

|