2009-12-28, 12:34
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Träning är hungerdämpande för mig, så det är mitt främsta argument vad gäller IF. :-)
Sedan har en del studier visat att det ger bättre effekt att dels a) träna fastanda (+ EAA), samt b) bättre muskelutveckling med färre mål än fler på isokalorisk kost, trots att gruppen med fler måltider maxade MPS varje måltid.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-12-28, 12:48
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Vi har väl antagligen olika när det gäller tidpunkter som är svårare att fasta på. Jag tycker att det är svårare att fasta sent på kvällen men kan i princip fasta så länge på morgon/förmiddagen/eftermiddan att jag "glömmer bort" att jag tänkt äta vid runt 14 och drar ut på fastan längre. .
|
Gjorde såhär förra helgen, "glömde" äta samt hade fullt upp med annat, Käkade först vid 18. 21H fasta.
Som du sa om Kaffe sniggel. Jag är uppvuxen med att man dricker mkt kaffe, både föräldrarna från Norrland där det är heligare än jul,påsk,nationaldagen tillsammans..
|
|
|
2009-12-28, 12:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Sedan har en del studier visat att det ger bättre effekt att dels a) träna fastanda (+ EAA),
|
En studie. Och vilka resultat det skulle innebära i mer praktiska termer är helt öppet för spekulation, vilket jag också underströk i bloggposten ang studien. Man mätte endast akut respons på olika myogena faktorer för muskeltillväxt och fann att den fastande gruppen överkompenserade i respons till målet efter träningen. Men visst var det intressanta och lite oväntade resultat.
|
|
|
2009-12-28, 13:00
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster
En studie. Och vilka resultat det skulle innebära i mer praktiska termer är helt öppet för spekulation, vilket jag också underströk i bloggposten ang studien. Man mätte endast akut respons på olika myogena faktorer för muskeltillväxt och fann att den fastande gruppen överkompenserade i respons till målet efter träningen. Men visst var det intressanta och lite oväntade resultat.
|
Den studien jag tänkte på har jag för mig att gruppen som åt få mål också gick upp något mer i kroppsvikt (förutom mer LBM). Vilket kan bero på att de kanske fick i sig något fler kalorier (det går ju oftast inte att ha full koll på om man inte låser in folket på en anläggning o matar dem), vilket skulle kunna förklara skillnaden. Man kan kanske hastigt dra slutsatsen eller iaf hypotetisera om att det inte föreligger någon skillnad alls i måltidsfrekvens, så lägne kaloriintaget är densamma och man tillämpar näringstiming och proteinintag som är vettiga för muskeluppbyggnad.
Men det här låter som en annan studie du pratar om?
|
C4L
|
|
|
2009-12-28, 13:03
|
|
Vrickad & älskvard
|
Jag syftade på den norska studien.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-12-28, 13:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
|
|
|
2009-12-28, 13:25
|
|
Registered User
|
Citerar 2 klockrena stycken från dig Martin:
"The big question is if there would be a net difference in muscle growth at the end of the day. Training on an empty stomach will cause greater catabolism in the short run, but will it yield greater gains in the long run? Do we make a small sacrifice in order to receive a greater reward?"
"Another way to think of it is that by providing nutrients to the body, exercise is experienced by the body as less of a stressor compared to fasted-state training. No need to adapt or compensate when all is provided for you. A similar phenomenon can be seen with antioxidant intake, where recent studies show that ingesting antioxidants from supplements weakens the body's own response to deal with free radicals created by training. We are making it easy for the body and that may be a suboptimal way to train."
Har själv också tänkt i dessa banorna. Kul att vi har människor som dig som ifrågasätter gamla "sanningar".
Ska ta o kolla närmare på studien.
|
C4L
|
|
|
2009-12-28, 15:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2002
|
Los: tack för din referens, vi ligger ungefär på samma nivå vad gäller konditionsträning (jag styrketränar i princip inte alls) och jag har också samma erfarenhet som dig, äter jag mig mätt så går jag upp i vikt. Om jag sedan tränar 5, 10 eller 15 timmar i veckan verkar inte spela någon roll tyvärr... ska testa PF nu efter julledigheten.
- John Collins, Founder of Ironman
|
|
|
2009-12-29, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Tanman: Håll oss underättade hur det går och lycka till med kampen mot hungern!
|
|
|
2009-12-29, 17:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Med risk att verka tjatig men bryts fastan av att jag dricker EAA innan träning?
|
|
|
2009-12-29, 17:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Benzza
Med risk att verka tjatig men bryts fastan av att jag dricker EAA innan träning?
|
Ja det har besvarats lite här och var redan. Rent definitionsmässigt så ja, det gör den. Men de teoretiska fördelarna med IF-upplägget är inte antingen svart eller vitt, av eller på. 10g EAA är en väldigt låg mängd kalorier och inget som på något markant sätt stänger av någon IF-switch (hmm det där lät som något i en logisk elektroisk krets) i kroppen.
|
C4L
|
|
|
2010-01-01, 22:38
|
|
Worgen priest
Reg.datum: Jan 2005
|
Jag börjar min fasta imorgon (om 2,5h) Detta är hur jag kommer lägga upp det.
Kommer äta tre mål under timmarna 15.00-23.00
3 mål uppdelade på följande sätt:
500ckal innan träning
800ckal efter träning
700ckal 1-2h innan jag somnar
Med detta så blir det alltså 2000ckal/dagen motsvarande mitt nuvarande 2750ckal/dagen. Det svåraste för mig kommer väl att inte äta frukost. Men det är bara ätt göra att!
|
|
|
2010-01-02, 18:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag undrar om det spelar någon större roll hur man lägger fastan efter hur man sover, dvs om man ska lägga om fastan efter när man går upp eller om det är viktigare (för att behålla muskelmassa under deff och för byggning under, ptja, uppbyggningsperioden) hålla sig till samma tider varje dag.
Jag undrar övet detta då jag går upp runt 05.30, de dagar jag arbetar, och går och lägger mig runt 22.00. De dagar jag är ledig så brukar jag lägga mig runt 03.00 och gå upp runt 13.00.
Tränar nästan bara på de dagar jag är ledig, runt 18.00. Ska jag då köra på intag av mat mellan 14-22 de dagar jag arbetar och kanske köra ett 17.00-01.00 de dagar jag är ledig och tränar? Detta för att inte äta den lilla måltiden för långt före passet?
|
2010-01-02, 18:52
|
|
Vrickad & älskvard
|
Det bästa du kan göra är att äta vid fasta tider.
|
|
|
2010-01-02, 21:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Det bästa du kan göra är att äta vid fasta tider.
|
Har hört flera gånger att det är bra att äta vid fasta tider utan att sett någon närmare motivering än att "kroppen har en inbyggd dygnsklocka" och "det är bra för dig". Vore tacksam för en liten förklaring.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.
|

|