Det är väl inte mer än att, när det är dags, prova och se hur det går förstås. Jag tyckte det lät så optimistiskt bara. Men det är väl jag som är neggo som vanligt.
Tiden lär utvisa om det är jag som har hybris eller du som är neggo! Jag vill vara lite optimistisk i alla fall eftersom jag kört mer basövningar sedan jag började med 5x5 än jag gjort in the history of ever. Men jag har väl inga He-Man krafter att dra på direkt, så då ökningarna från teknik tar slut så kommer de nog gå seeeegt
__________________ Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Joråsatteeeeee. Hade mitt första misslyckade set sedan jag drog igång detta program. Började värma marklyften medan jag fortfarande körde militärpress. Kan ha varit en dålig idé, för krafterna sinade rätt snabbt där sista setet
Böj
90x5x5
Militärpress
42,5x5
42,5x5
42,5x5
42,5x5
42,5x4
Marklyft
95x5
Spånar på ett nytt schema jag ska dra igång med nästa vecka. Tanken är att jag gärna kör oftare på alla övningar, men att jag inte behöver köra speciellt tungt alla pass. Det ska bara vara ett riktigt tungt pass per vecka per övning är min tanke. Det andra blir lättare vikter, mer volym och mer tänk på teknik. Så passet efter fokus varit på böjen tänker jag inte lasta på nästan något alls på stången, utan mer bara fortsätta jobba på tekniken.
Så det blir alltså fokus på en övning per dag. Något i stil med detta:
Måndag
Böj
Bänk (Fokus)
Mark
Eftersom jag kör tungt på bröst på måndagen kommer jag inte köra militärpress tungt på tisdag, utan:
Tisdag
Böj
Stångrodd (Fokus)
Militärpress
Onsdag
Böj (Fokus)
Bänk
Mark
Torsdag
Böj
Militärpress (Fokus)
Stångrodd
Fredag
Böj
Bänk
Mark (Fokus)
Om någon har synpunkter på det är det bara att hojta till, men just eftersom jag kommer köra väldigt lätt vissa pass tror jag inte att det är något större problem med att köra så pass många tunga övningar så ofta.
Sådärja! Jag blev så jävla träningssugen att jag körde idag istället för imorgon. Det är inte helt jättelätt att köra ben två dagar i rad, men jag kallas ju inte senor thunderthighs för inget. Eller hur det nu var. Nästa vecka ska tyngre saker börja lyftas! Måndag blir det stor Bengt!
Böj
92,5x5x5
Stångrodd
65x5x5
Bengt
65x5x5
Du smaskar upp tyngre vikter nu än senast vi språkade.
Yarp. Det steg gradvis, men nu har jag lekt klart med 5x5!
Idag blev det mitt nya schema som förhoppningsvis ska passa en rastlös själ som mig bättre. Idag var det måndag och alltså fokus på bänken och lite lätt och lagomt på övriga.
*Jag har bara lyft 90 en gång tidigare, och då var det riktigt jefla tungt för mig. Nu testade jag 90 första passet och gick direkt för en tvåa. Jag blev förvånad över hur lätt första gick upp, och andra var inte långt bort. Nästa pass satsar jag på någonstans kring 92,5-95. Det blir alltså nästa måndag, även om jag har 2 bänkpass till denna vecka.
Och sista passet för första veckan med nya schemat då. Jag tycker om upplägget, och jag känner mig inte förstörd i någon muskelgrupp eftersom jag växlar vad jag kör tungt i. Samtidigt får jag välbehövlig träning i utförande.
140 kändes jävligt stabilt. Greppet höll med händerna vända likadant till och med 120, och det var inget som helst problem med växlande grepp på 140. Första lyftet var bra mycket tyngre än andra, men jag tappade inte formen (bad någon titta), kände inte av ryggen och tror inte att det ska vara några problem att höja! Bra pass!
Jag tycker att det är ett fint upplägg, men du kanske inte måste vara fullt så rädd för varken volym eller komplement. Tjugo reps lätt (nu kikar jag på böjen idag) tror jag kan vara lite i minsta laget, till och med om man kör det fem dagar i veckan i och med att en så stor del blir jättelätt. Och något litet komplement ibland, också för att få lite högre volym, tror jag inte heller gör någonting. Då kan man lägga lite extra krut på det som är svagast och uslast. Eller eventuellt på någonting som faktiskt är trasigt eller fel.
Jo, jag håller med. Böjen tar slut på två minuter. Lite mer ser förtjänar den, men jag har haft ont och har varit slut i mina knän mer eller mindre konstant nu i 2-3 veckor. Nu först känner jag att de börjar vänja sig vid belastningen, så nästa vecka blir det nog lite tyngre på alla dagar. Idag kändes det rätt bra, och jag har dessutom en helg att vila upp dem. Och lite mer volym är nog ingen dum idé heller. Speciellt på tisdag och torsdag tänker jag.