Tekniken är jag hyggligt nöjd med, men frågan är om det är någon poäng att ställa sig på en platå för att få längre ROM? På videon stannar jag precis ovanför marken medan på tyngre vikter händer det att jag "faller igen" och touchar marken.
Kanske inte är några bra vinklar på filmen, men kritik mottages.
Hjälp och hjälp, det ser du kanske själv, men djupet är inte där på flera av repetitionerna. Du kör ju ett väldigt volym tungt program så det är kanske oundvikligt att tappa lite djup i ett par repetitioner, men kanske något du kan tänka extra på. Du kommer också framåt på tårna i ett par repetioner även fast det ser ut som att du har lyftarskor med klack (?). Kanske också det oundvikligt med ett så volym tungt program.
Vidare ser det ut som att du har väldigt utåt roterade fötter. Särskilt på bortre foten. Kan vara kamera vinkeln, men jag uppfattar det som suboptimalt att böja med för utåt roterade fötter. (Någon med mer kunskap kan nog fylla i, om det nu är ett problem och inte bara en synvilla pga kameravinkeln).
Jag är ingen expert, men det var några observationer som jag delar med välvilja
Du tappar bröstryggen helt i alla repetitioner vilket får armbågarna att peka nedåt. Minska vikten så att du kan hålla armbågarna i startposition genom hela övningen.
Det torde vara bröstrygg och bål som är för svag för utförande alltså kan du ta in komplementövningar för att stärka dessa.
Kör du med lägre vikter kanske du också kan skippa bältet för att få bättre kontakt i bål?
Ur vinkeln du visar ser det i övrigt bra ut. Bra djup.
Som sagt ovan så är jag ingen expert och det som kommenteras är för att hjälpa
Du tappar bröstryggen helt i alla repetitioner vilket får armbågarna att peka nedåt. Minska vikten så att du kan hålla armbågarna i startposition genom hela övningen.
Det torde vara bröstrygg och bål som är för svag för utförande alltså kan du ta in komplementövningar för att stärka dessa.
Kör du med lägre vikter kanske du också kan skippa bältet för att få bättre kontakt i bål?
Ur vinkeln du visar ser det i övrigt bra ut. Bra djup.
Som sagt ovan så är jag ingen expert och det som kommenteras är för att hjälpa
Kör vanligtvis utan bälte i frontböjen, är oftast bara vid maxningar och som i lördags då jag behövde få lite motivation i form av kilon på stången.
Tror du är rätt inne med bålen då jag alltid tyckt att magträning är ett jävla mög, men har på senare tid fått lite disciplin och börjat köra åtminstone hjulet och plankan.
Jag vill ju tro att roddar borde vara en bra övning för just bröstryggen, men det verkar inte ha varit tillräckligt för min del. Eller är jag fel ute?
Försökte googla lite bröstryggsövningar men antagligen har jag för dåliga google-skills för jag hittade inget intressant, så har du några bra övningar tar jag gärna emot dom.
Hjälp och hjälp, det ser du kanske själv, men djupet är inte där på flera av repetitionerna. Du kör ju ett väldigt volym tungt program så det är kanske oundvikligt att tappa lite djup i ett par repetitioner, men kanske något du kan tänka extra på. Jo, det är jag medveten om. Har inte kört böj så mycket/länge så är fortfarande lite feg.
Du kommer också framåt på tårna i ett par repetioner även fast det ser ut som att du har lyftarskor med klack (?). Kanske också det oundvikligt med ett så volym tungt program.
Vad menar du?
Vidare ser det ut som att du har väldigt utåt roterade fötter. Särskilt på bortre foten. Kan vara kamera vinkeln, men jag uppfattar det som suboptimalt att böja med för utåt roterade fötter. (Någon med mer kunskap kan nog fylla i, om det nu är ett problem och inte bara en synvilla pga kameravinkeln).
Jag har börjat ha fötterna lite ''normalare''. Tror det känns bättre.
Jag är ingen expert, men det var några observationer som jag delar med välvilja
Ja, rodd är en bra övning för bröstryggem så det är nog bara att nöta på med olika variationer. Finns en tråd här på forumet som nyligen tog upp övrningar specifikt för bröstryggen.
Vad jag menar med att du kommer fram på tårna är att det ser ut som att du i vissa repetitioner kommer ur balans och pressar från tårna. Nu är det nog knappast möjligt att ha perfekt form på alla repetioner, men det innebär att formen kanske kan förbättras i det avseendet. Jag uppfattar det som att man kan lyfta tyngre om man lyfter mer med benets bakre del än med dess främre, alltså om man använder mer gluteus och hamstring. Det är svårt att använda gluteus och hamstring om man pressar från tån.
Du får stången lite lång ifrån dig i marken vilket gör att du tappar ryggen (för stor hävarm) och flyttar säkert vikten framåt på fötterna. Ha vikten på hälen, stången nära benen, sänk röven lite mer och tryck upp bröstet. Ha riktigt mycket luft i lungorna och spänn bålen rejält innan du lyfter.
Böjen tycker jag du ska vinkla in fötterna lite. Ingen fin belastning att ha fötterna i duckstands och sen när det blir tungt så åker knäna in. Stå lite smalare och ha fötterna pekade rakt fram och försök att trycka ut knäna lite när du går ner. Men böjen ser helt klart bättre ut än marken. Sen när du får upp styrka och rörlighet så tycker jag att du kan gå lite djupare (ser inte ut som du har den rörligheten än?).
Det kanske går att få bra feedback härifrån, så här kommer mitt första inlägg. PB från häromdagen:
För att va ett maxlyft på den vikten ser det ruskigt kontrollerat ut. Du har förmodligen några kilo till i dig! Annars ser det bra ut, du håller tekniken rätt bra trots maxtungt.
Du får stången lite lång ifrån dig i marken vilket gör att du tappar ryggen (för stor hävarm) och flyttar säkert vikten framåt på fötterna. Ha vikten på hälen, stången nära benen, sänk röven lite mer och tryck upp bröstet. Ha riktigt mycket luft i lungorna och spänn bålen rejält innan du lyfter.
Böjen tycker jag du ska vinkla in fötterna lite. Ingen fin belastning att ha fötterna i duckstands och sen när det blir tungt så åker knäna in. Stå lite smalare och ha fötterna pekade rakt fram och försök att trycka ut knäna lite när du går ner. Men böjen ser helt klart bättre ut än marken. Sen när du får upp styrka och rörlighet så tycker jag att du kan gå lite djupare (ser inte ut som du har den rörligheten än?).
Känns ju jätte onaturligt att böja med fötterna rakt fram :O