Hej huff! Jag vill börja med att säga att jag blir orolig för hur du mår.
Jag vill också påtala att jag tycker att det är bra gjort av dig att berätta om det.
Precis som Tolkia skriver så är en absolut nödvändig åtgärd att sluta supa, helst igår.
Nästa steg, som är minst lika behövligt, är att ta hjälp - dels av din omgivning genom att uppmärksamma dessa på att du mår dåligt, och dels av sjukvården. Du har rätt till det, du har behov av det och du ska göra det.
Tiden för att rekommendera självhjälpsböcker och leka internetterapeut är förbi när man rotar efter patroner, oavsett om det är i fyllan eller ej.
OBS!
Om du själv känner att din problematik är akut eller att personer i din omgivning påtalat eller på annat sätt indikerat att din problematik är akut - ta kontakt med psykiatrin där du befinner dig NU. Det bör finnas någon typ av jourverksamhet kopplad till den psykiatriska öppenvården eller ett mobilt team i ditt område.
Detta gäller om du återigen får tankar om meningslöshet, dödslängtan, självmordstankar.
Om det inte är akut så ska du kontakta primärvården, det vill säga din vårdcentral. Där bör det även finnas tillgång till psykolog eller samtalskontakt. De kan även hänvisa alternativt remittera dig vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
Förr skrattade jag åt folk som sade att mobbare hade dåligt självförtroende men idag vet jag att det stämmer.Jag har,särskilt som yngre, sett ner på folk som jag antingen varit svundsjuk på eller så har andra värderingar än jag själv.Efter att ha funderat på varför jag gör så kom jag fram till att det helt enkelt beror på att jag inte är nöjd med mig själv och det visade sig genom att jag blir arg på andra som jag tror att har det bättre än jag.Igår kastade ja ner en kompis på golvet på krogen utan nån anledning.Det konstiga är att man söker fel hos andra och är allmämt arg fastän man borde fundera vad man själv kan göra för att förbättra sin egen situation.
|
För mig låter det som att du finner ett stort värde i den här insikten i ditt eget sätt att vara och reagera. Jag tycker mig också se hur du nu är villrådig med hur du ska gå vidare med denna insikt. Vad du kan göra med den.
Stämmer det?
Detta är ett nog så gott skäl att söka en samtalskontakt. Precis som Tolkia skrev så klokt tidigare - "En neutral blick utifrån kan ofta vara en bra hjälp för att hitta konstruktiva lösningar".
Ta hand om dig.