Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-10, 17:37   #106
Mark_Lyft
Registered User

Mark_Lyfts avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Angående maglyftregeln så tycker jag att den absolut skall vara kvar. Det är ju den som skiljer våra bänkar från PRO-bänkarna. Kan man transportera stången till magen på rätt sätt så får man jävligt mycket mer av materialet. Då man är tvungen att bänka till bröstet ger det en tydligare bild av hur stark man är raw.

Däreemot så tycker jag att både Hirvis och Svensson var inom regelboken dvs "bröstbenets nedre del"
Det påminner om knäböj där många klagar på hur domarna bedömer djupet. Det är var och ens ansvar att ha marginal på djupet i knäböj och att med god marginal inte placera stången på magen i ingångslyftet. Sedan kommer det alltid att finnas variationer i hur domarna dömer, men oftast är det samma bedömning inom samma tävling. Djupt beklagligt att Hirvis och Svensson inte blev korrekt dömda på en stor internationell tävling.
Mark_Lyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 18:23   #107
KniveN
Registered Abuser

KniveNs avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft Visa inlägg
Det påminner om knäböj där många klagar på hur domarna bedömer djupet. Det är var och ens ansvar att ha marginal på djupet i knäböj och att med god marginal inte placera stången på magen i ingångslyftet. Sedan kommer det alltid att finnas variationer i hur domarna dömer, men oftast är det samma bedömning inom samma tävling. Djupt beklagligt att Hirvis och Svensson inte blev korrekt dömda på en stor internationell tävling.
Igen...
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 19:04   #108
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Som sagt kolla in proffsförbundens bänkar och kom sen och säg att det är en dålig regel. Godkänner man maglyft så är det inte bänkpress längre.
Sen AG så kan vi gärna ta bort tröjorna.

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 19:19   #109
KniveN
Registered Abuser

KniveNs avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Som sagt kolla in proffsförbundens bänkar och kom sen och säg att det är en dålig regel. Godkänner man maglyft så är det inte bänkpress längre.
Men då måste dom väl komma på något nytt sätt att döma den regeln? För som det är nu så verkar det inte funka. Videogranskning kanske?
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 19:22   #110
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
bänkpress är full av regler som tolkas godtyckligt. Tycker inte magbänkandet sticker ut. Annat än att det drabbat svenska elitlyftare hårt.
Videogranskning vore kanske ett alternativ men då skulle tävlingarna dra ut på tiden ännu mer.

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 20:32   #111
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Tanken med regeln är väl bra i sig men allt förstörs ju av att det blir så godtyckligt och svårbedömt samt att domarna får en väldigt stor makt. Är ju som ett lotteri oftast. Konstiga är att regeln är den samma utan ändringar sedan 2004 men helt plötsligt senaste tävlingarna är bedömningen helt annorlunda....
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 22:08   #112
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Jag håller med om att det är långt från vad bänkpress en gång varit. Utan tröjor behövs ingen mag-regel. Men tillåter man tröjor så får man nog låta utvecklingen ha sin gång och acceptera att tekniken kommer att anpassas till tröjorna. Regler som inte går att döma eller kan utnyttjas av domare med egna intressen är en ännu sämre väg. Om lyftet ska regleras i minsta detalj dröjer det inte länge förrän det står en smithmaskin på podiet. Som sagt, utan bänktröjor skulle denna diskussion aldrig äga rum.

Grattis till guldet förresten! Mycket välförtjänt.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 22:20   #113
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft Visa inlägg
Det är var och ens ansvar att ha marginal på djupet i knäböj
Fast där tycker jag att du har fel. Det fins egentligen ingen godtycklighet i när en böj är godkänd eller ej. Det finns en absolut punkt där böjen är godkänd. Däremot kan det vara lättare eller svårare att se, men är en domare tveksam ska domaren trycka vitt. Man ska som lyftare få godkänt på godkända lyft. Inte svårare än så.
Gammal 2009-08-11, 06:53   #114
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Fast där tycker jag att du har fel. Det fins egentligen ingen godtycklighet i när en böj är godkänd eller ej. Det finns en absolut punkt där böjen är godkänd. Däremot kan det vara lättare eller svårare att se, men är en domare tveksam ska domaren trycka vitt. Man ska som lyftare få godkänt på godkända lyft. Inte svårare än så.
Det du berör här är nog den största och viktigaste skillnaden mellan bedömning av bänkpress och knäböj. Djupet i knäböj är exakt definierat och enkelt att se. Ändå dömmer domarna fel i bland, och dom felen kan vi förhoppningsvis nästan alltid tillskriva den mänskliga faktorn.

Var bröstkorgen slutar är också exakt definierat (processus xiphoideus), men det är faktiskt helt omöjligt att se processus xiphoideus på majoriteten av alla människor, i synnerhet styrkelyftare i dom tyngre klasserna. Med kläder på (bänkpresströja) blir det helt omöjligt att se den delen av bröstbenet även på lyftare i klass 100kg. Att använda så pass luddiga bedömningsgrunder skapar problem, och nu ser vi resultatet regelbundet på internationella tävlingar.

Eftersom regelverket klart och tydligt säger att man hellre ska fria än fälla om man är osäker så borde det krävas ett synnerligen tydligt maglyft innan någon domare håller rött...
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 09:20   #115
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Det du berör här är nog den största och viktigaste skillnaden mellan bedömning av bänkpress och knäböj. Djupet i knäböj är exakt definierat och enkelt att se. Ändå dömmer domarna fel i bland, och dom felen kan vi förhoppningsvis nästan alltid tillskriva den mänskliga faktorn.

Var bröstkorgen slutar är också exakt definierat (processus xiphoideus), men det är faktiskt helt omöjligt att se processus xiphoideus på majoriteten av alla människor, i synnerhet styrkelyftare i dom tyngre klasserna. Med kläder på (bänkpresströja) blir det helt omöjligt att se den delen av bröstbenet även på lyftare i klass 100kg. Att använda så pass luddiga bedömningsgrunder skapar problem, och nu ser vi resultatet regelbundet på internationella tävlingar.

Eftersom regelverket klart och tydligt säger att man hellre ska fria än fälla om man är osäker så borde det krävas ett synnerligen tydligt maglyft innan någon domare håller rött...
Håller med. Svenska domaren Georg Boström sa att han sätter bara rött om det är ett tydligt maglyft annars vitt. Är ganska enkelt att se om det är ett tydligt maglyft men alla lyft som inte är det borde vara vitt. Att sitta och gissa på m.m lyft är vansinne. Bröstbenet sitter ju olika på alla människor. Tråkigt med en sån regel som blir så luddig. Blir så orättvisst när det blir sånt lotteri. Hirvis fick 3 röda på sitt guld lyft såg flera lyft som var längre ner som blev vitt......
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 09:14   #116
FinnPower
Världsmästare

FinnPowers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Det var många lyftare som fick problem med den korta (???) Eleikobänken på EM, bl.a. jag själv, eftersom huvudet stack ut utanför bänken och man fick inte startsignal.
Jag ringde upp Eleiko och berättade om saken. De skulle genast förlänga bänken med 12 cm i huvudändan på alla nytillverkade hädanefter. Dessutom skulle de göra ställningshöjdshålen tätare.

Sen kan det ju bli så att samma ställning används på flera stora tävlingar i framtiden, det får vi se. Kanske EPF har köpt in eller blivit sponsrade med just den ställningen från Eleiko och den används tills den rostar ihop men man kan ju alltid hoppas att en nyare version införskaffas.

De sade att Arnulf Wahlström hade klagat på den vid WG, och Anton Kraft hade klagat nu efter EM. Just av samma orsaker som jag nämnt.
Gammal 2009-08-14, 09:17   #117
O.W.
OLW ?

O.W.s avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av FinnPower Visa inlägg
Det var många lyftare som fick problem med den korta (???) Eleikobänken på EM, bl.a. jag själv, eftersom huvudet stack ut utanför bänken och man fick inte startsignal.
Jag ringde upp Eleiko och berättade om saken. De skulle genast förlänga bänken med 12 cm i huvudändan på alla nytillverkade hädanefter. Dessutom skulle de göra ställningshöjdshålen tätare.

Sen kan det ju bli så att samma ställning används på flera stora tävlingar i framtiden, det får vi se. Kanske EPF har köpt in eller blivit sponsrade med just den ställningen från Eleiko och den används tills den rostar ihop men man kan ju alltid hoppas att en nyare version införskaffas.

De sade att Arnulf Wahlström hade klagat på den vid WG, och Anton Kraft hade klagat nu efter EM. Just av samma orsaker som jag nämnt.
Det låter bra. ER kunde gott och väl förlänga sin lite också.
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 10:54   #118
O.W.
OLW ?

O.W.s avatar

Reg.datum: Aug 2003
http://www.europowerlifting.org/pressreleases.htm
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 12:31   #119
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Vad bra.

Då har de snart fixat till de grejer jag inte gillade med Eleikoställningen.

Först tog de och kopierade en bra ställning men gjorde en del förändringar till det sämre. Nu fixar de till dem så att ställningarna blir väldigt lika.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 19:05   #120
Trapper Buzz
Banned User

Reg.datum: Aug 2009
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.