Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-20, 09:28   #11011
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Mm sjukt att vara så stark på låg kv. För min del är det svårt att öka utan att samtidigt öka kv.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 12:06   #11012
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
fasiken, det är nu jag inser hur mkt styrkade jag verkligen tappade i vintras.. och hur mkt styrka jag faktiskt fått tillbaka på 3-4 veckor nu.

Var precis och lastade paket med golv i bilen o körde hem + bar in. Jag minns att jag tyckte paketen var tunga i våras när jag köpte samma golv o bar in. Nu tittade jag på paketen som om de var utbytta mot frigolit. Sjukt vilken skillnad.

Dagens duell för övrigt:

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 14:41   #11013
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Ser inte riktigt logiken i din diet kompis.

Lättkvarg och toffee-sås? Varför väljer du bort fettet i kvargen som innehåller mkt energi per gram, och byter det mot tramskalorier i en sockersås?

Om du nu har problem med att gå upp i vikt, en känsla som jag delade i mina yngre dagar när jag växte mycket och tränade enorma mängder konditionsträning, så är kanske inte den bästa lösningen att äta massa mättande livsmedel. Om jag vore du skulle jag satsa på mycket flytande protein, ta 2st shakes om dagen t ex, med 3dl vassle i varje. Det är 120g protein, och kanske 500kcal, på en höft. Därefter kan du gladeligen fylla på med pasta, mackor, ris och så vidare, och kommer på köpet få en ganska lagom mängd protein.

Dessutom tycker jag att det är en dålig idé att väga 90kg på din längd, så snart. Du säger själv att du tycker att du är smalfet nu på 76kg. 14kg till kommer göra dig fetfet. Om du vill klättra i vikt, gör det lite smartare, dvs långsammare. Satsa på 80-82kg till jul istället, det är ändå ungefär 1kg i månaden. Jag ställer mig även frågande till huruvida en snabbare viktuppgång än så verkligen gör nytta.
Gammal 2011-07-20, 14:46   #11014
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
+1 på Milkman

Dessutom vill jag anmäla mitt intresse om att äta kött och lyfta vikter hos herr Skuggan
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 14:52   #11015
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
+1 på Milkman

Dessutom vill jag anmäla mitt intresse om att äta kött och lyfta vikter hos herr Skuggan
+1 på Mjölkmannen och Fräsen!
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 15:21   #11016
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Ser inte riktigt logiken i din diet kompis.

Lättkvarg och toffee-sås? Varför väljer du bort fettet i kvargen som innehåller mkt energi per gram, och byter det mot tramskalorier i en sockersås?

Om du nu har problem med att gå upp i vikt, en känsla som jag delade i mina yngre dagar när jag växte mycket och tränade enorma mängder konditionsträning, så är kanske inte den bästa lösningen att äta massa mättande livsmedel. Om jag vore du skulle jag satsa på mycket flytande protein, ta 2st shakes om dagen t ex, med 3dl vassle i varje. Det är 120g protein, och kanske 500kcal, på en höft. Därefter kan du gladeligen fylla på med pasta, mackor, ris och så vidare, och kommer på köpet få en ganska lagom mängd protein.

Dessutom tycker jag att det är en dålig idé att väga 90kg på din längd, så snart. Du säger själv att du tycker att du är smalfet nu på 76kg. 14kg till kommer göra dig fetfet. Om du vill klättra i vikt, gör det lite smartare, dvs långsammare. Satsa på 80-82kg till jul istället, det är ändå ungefär 1kg i månaden. Jag ställer mig även frågande till huruvida en snabbare viktuppgång än så verkligen gör nytta.
nejnej, jag köper vanliga kvargen och framför allt milbonan i vanliga fall, men nu var det ju rea på ica då bästföredatumet var idag =) ... så det fanns inget o tveka på där inte.

Sockersåsen för övrigt är inte många kalorier med tanke på att en tub räcker till äckligt många kvarburgar. Däremot är det nästan ända sättet för mig att få ner kvarg i huvudtaget. Jag är inget speciellt fan för kesella eller milbonas kvarg annars. Det fungerar med sådan här sås eller med lågkalorisylt, men med fun light är det en pina.

Jag dricker för övrigt 3 proteindrinkar/dagen nu utöver vanliga maten och nu adderar jag även mjölk till dem. Nackdelen är som sagt att jag blir proppmätt, så då orkar jag inte äta något annat. Jag fixar inte att äta vanligt PLUS att dra i mig en proteindrink i samma måltid, utan de måste jag försöka pressa i mig på andra tillfällen. Som inatt, då jag klev upp 02:30 för att dricka den sista drinken och därmed gå över på kcalplus vilket jag annars misslyckats med även igår

Journalen
Gammal 2011-07-20, 15:23   #11017
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Frukost kl 8, proteinshake kl 10, lunch kl 12, proteinshake kl. 15, middag kl 18, proteinshake kl 20, kvällsmat kl 22.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 15:27   #11018
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Vad gäller vikten så har jag satt ribban vid 90 kg. Hur långt upp jag går eller når får jag se. Jag vill inte låta vågen styra för mycket, utan se vad riktigt äckligt hård träning kan göra ihop med en optimerad kost.

Jag har dock aldrig varit stor, i hela mitt liv. Jag har aldrig kunnat bli stor, i flera år kämpade jag för att ta mig över 60-65 kg på mina då 180 cm. Jag drack grädde och åt rent smör bland annat och försökte pressa mig upp till 70 kg, men det gick knappt. Minns att jag firade som fan den dagen jag kom upp dit.

Idag är jag smal o tunn. Smalfet är begreppet med bukfetma. Jag är smal/tunn över hela kroppen utom över midjan där en rejäl ansamling fett föreligger (givetvis är det också fett insprängt mellan muskler osv, men det "fyller" inte ut mig speciellt mkt). Jag räknar kallt med att nå 80 kg innan jag ens hinner blinka bara genom att ladda på rejält med kreatin, vätska och överätning. Sedan får vi se hur snabbt eller långsamt viktuppgången går. Jag skulle dock vilja känna på känslan att få känna mig "stor". Är ohyggligt trött på att armar osv aldrig varit större än 36cm.

Jag har dock inget behov av att hetsäta och som sagt, eftersom jag får kämpa för att ta mig över 2500 kcal/dag i huvudtaget så blir det svårt att överäta. Det i sig kommer att bli en utmaning för min del.

Men som sagt, skit i vågen, det enda jag har är en övre gräns. Passerar jag den så är något fel. Annars kommer måttband + spegelbilden att styra och vågen mest vara en kul grej.

Journalen
Gammal 2011-07-20, 15:30   #11019
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Frukost kl 8, proteinshake kl 10, lunch kl 12, proteinshake kl. 15, middag kl 18, proteinshake kl 20, kvällsmat kl 22.
När jag är ledig fungerar det, men inte på jobbet. Har varken raster eller kan sitta på möten med proteinshake. Frukost klarar jag inte av att äta då aptiten är absolut 0 då. Så på jobbdagar blir det mer:

Proteinshake (frukost) 07
Lunch 11
Proteinshake före träning 19
Träning 19.30
Proteinshake efter träning 20.15
Middag 21
I bästa fall kanske jag kan pressa ner en proteinshake innan läggdags, om jag äter mindre till middag.

Journalen
Gammal 2011-07-20, 15:34   #11020
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Idag har jag ätit hittills:

Frukost: 3 muggar kaffe med mjölk, Proteindrink på vatten +1dl lättmjölk samt 2 ägg
Lunch: 2 burkar Ica Lättkvarg med varsin sås
Eftermiddagsfika: 3 muggar kaffe med mjölk, 2 små chokladbollar.
Utöver det en halvliter vatten.

Närmar mig 800 kcal nu iaf. Försökte äta mer till lunch men det gick inte, kvargen slog stopp i kistan helt. Tokmätt just nu och måste få i mig ca 2000 kcal till idag för att gå på plus med tanke på att jag renoverar samt har ett tungt pass i gymet ikväll. Ska grilla o försöka trycka i mig massa bearnaise till det + ytterligare 2 proteindrinkar.

Journalen
Gammal 2011-07-20, 15:47   #11021
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Varför inte byta ut all dricka mot vanlig mjölk?
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 15:54   #11022
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Varför lättkvarg när det finns fullfet kvarg? 10x2,5g fett = 245 kcal extra per ICA-burk.
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 16:01   #11023
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
nejnej, jag köper vanliga kvargen och framför allt milbonan i vanliga fall, men nu var det ju rea på ica då bästföredatumet var idag =) ... så det fanns inget o tveka på där inte.

Sockersåsen för övrigt är inte många kalorier med tanke på att en tub räcker till äckligt många kvarburgar. Däremot är det nästan ända sättet för mig att få ner kvarg i huvudtaget. Jag är inget speciellt fan för kesella eller milbonas kvarg annars. Det fungerar med sådan här sås eller med lågkalorisylt, men med fun light är det en pina.

Jag dricker för övrigt 3 proteindrinkar/dagen nu utöver vanliga maten och nu adderar jag även mjölk till dem. Nackdelen är som sagt att jag blir proppmätt, så då orkar jag inte äta något annat. Jag fixar inte att äta vanligt PLUS att dra i mig en proteindrink i samma måltid, utan de måste jag försöka pressa i mig på andra tillfällen. Som inatt, då jag klev upp 02:30 för att dricka den sista drinken och därmed gå över på kcalplus vilket jag annars misslyckats med även igår
Om du ska upp i vikt - ät inte kvarg. Utmärkt livsmedel när man skall ligga på balans eller på minus, men vid bulk är det ju klart ovärt. Samma sak med lättmjölk i min mening.

Blanda mer protein per drink så den blir mer trögflytande, ett par deciliter kan man alltid trycka i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vad gäller vikten så har jag satt ribban vid 90 kg. Hur långt upp jag går eller når får jag se. Jag vill inte låta vågen styra för mycket, utan se vad riktigt äckligt hård träning kan göra ihop med en optimerad kost.

Jag har dock aldrig varit stor, i hela mitt liv. Jag har aldrig kunnat bli stor, i flera år kämpade jag för att ta mig över 60-65 kg på mina då 180 cm. Jag drack grädde och åt rent smör bland annat och försökte pressa mig upp till 70 kg, men det gick knappt. Minns att jag firade som fan den dagen jag kom upp dit.

Idag är jag smal o tunn. Smalfet är begreppet med bukfetma. Jag är smal/tunn över hela kroppen utom över midjan där en rejäl ansamling fett föreligger (givetvis är det också fett insprängt mellan muskler osv, men det "fyller" inte ut mig speciellt mkt). Jag räknar kallt med att nå 80 kg innan jag ens hinner blinka bara genom att ladda på rejält med kreatin, vätska och överätning. Sedan får vi se hur snabbt eller långsamt viktuppgången går. Jag skulle dock vilja känna på känslan att få känna mig "stor". Är ohyggligt trött på att armar osv aldrig varit större än 36cm.

Jag har dock inget behov av att hetsäta och som sagt, eftersom jag får kämpa för att ta mig över 2500 kcal/dag i huvudtaget så blir det svårt att överäta. Det i sig kommer att bli en utmaning för min del.

Men som sagt, skit i vågen, det enda jag har är en övre gräns. Passerar jag den så är något fel. Annars kommer måttband + spegelbilden att styra och vågen mest vara en kul grej.
Stor kommer du säkert vara, men jag tror att du kommer öka minst lika bra med en mer moderat överätning. Sedan är väl också frågan vad långtidsmålet är. Vältränad eller bara förbannat stark? Skall du bara vara stark så bör du istället satsa på över 110kg Då jäklar!

Hur har du löst viktuppgångsproblematiken tidigare?
Gammal 2011-07-20, 16:12   #11024
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Fett kommer bli din bästa vän!!

Det finns ju mängder med billigt kött som är mer fettrikt än kycklingen som du ofta grillar. Fläsk-karré och burgare ger dig ju lika mycket protein men med mer fett.
Du säger att du äter mycket ägg men där tror jag oxå du kan öka lite utan att det kommer kännas jobbigt.

Vet inte hur mycket kcal det är i kolasåsen men nougatsåsen måste väl ändå innehålla bra mycket mer?? Icas innehåller 550Kcal/100g.

Jag tror ju inte du kommer gå upp ända till 90kg utan kommer inse tidigare än så att det inte är så roligt att vara "stor". Jag vet vad du menar med känslan av att inte behöva känna sig liten men jag som har varit där uppe vet att det inte är speciellt användbart till något.

Jag kommer dock försöka ordna med en hink bea till dig igen så du inte behöver känna dig desperat där ute i skogen på din kcal-jakt.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 16:22   #11025
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Varför inte byta ut all dricka mot vanlig mjölk?
Mättnadskänsla, 4dl mjölk mättar mig direkt medan 4dl vatten inte påverkar min aptit eller hunger alls (åtminstone inget jag märker av). Försöker dock smyga i mer mjölk i proteindrinkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Varför lättkvarg när det finns fullfet kvarg? 10x2,5g fett = 245 kcal extra per ICA-burk.
Postat via en mobil enhet
För att det var extrapris pga bästföredatum idag. Läs ovan post.

Citat:
Om du ska upp i vikt - ät inte kvarg. Utmärkt livsmedel när man skall ligga på balans eller på minus, men vid bulk är det ju klart ovärt. Samma sak med lättmjölk i min mening.
aa det är ett alternativ, bara det att jag har inget kök ... så kvarg är min räddning för att inte enbart behöva grilla hela tiden (grillar >10 ggr/v just nu). Men ska se om jag kan börja göra lite sallader. De mättar oftast inte ett skit på mig, är bara tråkigt o äta för man äter o äter men inget händer.

Citat:
Blanda mer protein per drink så den blir mer trögflytande, ett par deciliter kan man alltid trycka i sig.
Jo jag kan nog "krydda till" dem lite.

Citat:
Stor kommer du säkert vara, men jag tror att du kommer öka minst lika bra med en mer moderat överätning. Sedan är väl också frågan vad långtidsmålet är. Vältränad eller bara förbannat stark? Skall du bara vara stark så bör du istället satsa på över 110kg Då jäklar!

Hur har du löst viktuppgångsproblematiken tidigare?
Jag vill få känna mig tung och äckligt stark (i förhållande till mina gamla stats) nu först. Det är inte mitt långsiktiga mål, men har inget problem med att lägga på mig lite fett under denna period. Snarare har jag fått dåliga träningsresultat genom åren för att jag varit katabol för ofta. Har säkert legat på kcalplus 4 dgr/vecka, medan jag legat på kcalminus 3dgr.

Över 100 kg vill jag inte gå då jag tror att jag kommer känna mig enorm, men jag vet inte. Jag har satt första ribban vid 90 så får vi se hur det ser ut och känns där. Längre fram när jag ska tävla så behöver jag åter väga runt 75 och det är där jag skulle vilja ligga längre fram, men då med mkt mindre kroppsfett.

Jag har deffat 3 ggr hittills. Första deffen blev mer jojobantning o inte speciellt lyckad. Andra deffen drog jag bort 10 kg utan att tappa speciellt mkt massa eller styrka, lätt som en plätt (just med tanke på att jag blir mätt o nöjd på 1600 kcal/dag typ). Samma sak nu så drog jag bort 8 kg precis, utan problem och utan styrkeförluster. Så jag är inte rädd för deffen i sig, även om jag vet att det är betydligt lättare att plocka 10 kg än 20.

I övrigt så ska jag prova en högproteinkost nu bara för att se vad som händer. Har testat lite olika varianter genom åren o nu vill jag se hur kroppen responderar på "överdosering" av just protein. Ska försöka lägga mig högt på kollisar också och förbättra vattenintaget då jag alltför ofta har vätskebrist.

Jag kommer att posta progressen här när jag väl drar igång med journalen igen. Mer info följer, både mått, styrkestats o bilder.

Journalen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.