Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-16, 12:40   #91
Droog
Registered User

Droogs avatar

Reg.datum: Feb 2002
Civilingenjör, civilekonom och snart doktor. Borde kunna bli högstatus, annars får jag väl avsluta mina läkarstudier, då blir det definitivt högstatus.

Hög status är ofta = bra betalt och det tycker jag är viktigt. Det ger mer tid till annat som man hellre vill göra. Men att folk säger ooooh, är du läkare? Det har jag inte mycket till övers för.
Gammal 2007-05-16, 12:50   #92
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Kommer arbeta som parkarbetare efter studenten, ingen status alls.

Ska ta juridikexamen senare, vilket ju borde ses som hög status.

Viktigt? Vet faktiskt inte, jag bryr mig inte nu åtminstone, men är jag parkarbetare vid 40 så är det kanske inte lika coolt.
Ska ta? "Hoppas på" är det väl iaf till man börjat utbildningen, då aspirerar man på att ta.
Gammal 2007-05-16, 12:52   #93
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jobbar som timanställd på bank. Sattsar på att jobba inom finansvärlden även i framtiden.

En bra lön är viktigt för mig. Sent är det nice att jobba i schysta lokaler och ha bra förmåner, vilket ofta kommer med högstatusjobb, förrutom det bryr jag mig inte.
Gammal 2007-05-16, 12:56   #94
jenny
Registered User

jennys avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Det har väl alla doktorander?

Jag minns en doktorand jag hade som föreläsare på FEKen som var helt lyrisk när han berättade om sin avhandling om "Sågverk i Västerbotten under 1800-talet". Hans entusiasm smittade inte av sig.

(alla respekt till doktorander dock!)
Finns det en sådan avhandling? Min pappa är jätteintresserad av sånt. Hans pappa var förman på ett sågverk i västerbotten.
jenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 12:58   #95
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ska ta? "Hoppas på" är det väl iaf till man börjat utbildningen, då aspirerar man på att ta.
Pfft. Jag kommer in, och jag kommer genomföra utbildningen när jag väl börjar den. Alltså ska jag ta den.

There is no try!
Gammal 2007-05-16, 13:01   #96
TCOG
.

TCOGs avatar

Reg.datum: Nov 2003
vad är jobb?
TCOG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 13:19   #97
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Pfft. Jag kommer in, och jag kommer genomföra utbildningen när jag väl börjar den. Alltså ska jag ta den.

There is no try!
Då ser jag dig i Uppsala snart då. Varför nöja sig med den näst bästa juristutbildnigen när du kan få den bästa (Uppsalas)
Gammal 2007-05-16, 13:21   #98
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Civilingenjör, civilekonom och snart doktor. Borde kunna bli högstatus, annars får jag väl avsluta mina läkarstudier, då blir det definitivt högstatus.

Hög status är ofta = bra betalt och det tycker jag är viktigt. Det ger mer tid till annat som man hellre vill göra. Men att folk säger ooooh, är du läkare? Det har jag inte mycket till övers för.
Är du en sån där...vad kallas det nu igen...övervintrare?
Gammal 2007-05-16, 13:45   #99
Speedy
Registered User

Speedys avatar

Reg.datum: Jan 2004
nackdelen med ett status jobb är väl ofta att det kräver mycket arbete och visst man kan få mer ´pengar men ofta mindre tid för hobby och familj..vilket inte alltid är så kul...jag själv ser med skräck på framtiden då jag ska starta eget och jobba 5d/v sen ska jag troligen jobba helgnatt på en industri för att gå runt..inte mycket fritid där..
Gammal 2007-05-16, 13:52   #100
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jobbar som timanställd på bank. Sattsar på att jobba inom finansvärlden även i framtiden.

En bra lön är viktigt för mig. Sent är det nice att jobba i schysta lokaler och ha bra förmåner, vilket ofta kommer med högstatusjobb, förrutom det bryr jag mig inte.

Brr, bank, bank är så jävla lodigt.
De bankanställda som sitter i kassan har alltid kostym eller dräkt typ, beter sig ofta ganska överlägset men är egentligen inte mer speciella än vilka handelsanställda som jobbar i butik som helst.

Vad tjänar de egentligen, 2000kr mer i månaden än de som jobbar på klädaffären vägg i vägg?
Men oj, de kan ju stiga i graderna och bli chef för hela bankkontoret! Tänk vilket ansvar. Vilken status.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 13:53   #101
Action
Registered User

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg

Civ ing, civ ek. är utbildningar, inget jobb. Alltså noll i status som yrke. Bra utbildningar dock.

Managmentkonsult... är status inom vissa kretsar, men de flesta bryr sig inte speciellt mycket.
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 14:01   #102
NiXPhoenix
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Action Visa inlägg
Civ ing, civ ek. är utbildningar, inget jobb. Alltså noll i status som yrke. Bra utbildningar dock.

Managmentkonsult... är status inom vissa kretsar, men de flesta bryr sig inte speciellt mycket.

Såg att du var managmentkonsult.. . Är det inte rätt jobbigt att ständigt hoppa mellan arbetsplatser, man är jämt en outsider liksom. Kanske funkar bra för de som är riktigt sociala, men om man inte är det känns det inte som någon hit direkt. Jobbar du med kollegor från ditt moderföretag ibland eller är det ständigt bara en konsult ute?
Gammal 2007-05-16, 14:02   #103
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
De bankanställda som sitter i kassan har alltid kostym eller dräkt typ, beter sig ofta ganska överlägset men är egentligen inte mer speciella än vilka handelsanställda som jobbar i butik som helst.

Vad tjänar de egentligen, 2000kr mer i månaden än de som jobbar på klädaffären vägg i vägg?
Men oj, de kan ju stiga i graderna och bli chef för hela bankkontoret! Tänk vilket ansvar. Vilken status.
Med tanke på uppgifterna i din profil inställer sig frågan: Men det är inte lodigt att vara utan jobb och hånskratta åt folk som har jobb för att de har lodiga jobb?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 14:05   #104
NiXPhoenix
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Med tanke på uppgifterna i din profil inställer sig frågan: Men det är inte lodigt att vara utan jobb och hånskratta åt folk som har jobb för att de har lodiga jobb?

Det är gammalt men stämde då, stämmer egentligen idag med då jag hellre skulle jobba än studera.
Jag går på HHS, en mycket överskattat tramsskola som för många leder till just bank- eller konsultjobb.
Gammal 2007-05-16, 14:16   #105
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg

Det finns andra jobb än att sitta i kassan. Jobbar på Trading & Capital Markets.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.