2007-01-10, 14:22
|
|
|
Formidabel
Reg.datum: Nov 2003
|
Segt med gymet och kommunikationerna, hoppas att du hittar en bra lösning!
|
|
2007-01-10, 22:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Onsdag 10/1, dips, bröst och axlar
Oj, här har det varit respons, vad kul! Tack för kommentarer, medkännande mm
Gymfrågan skulle kunna lösa sig eftersom en kollega påminde om att chefen pröjsar terminskort på Friskis o Svettis åt oss, men att man kan få det betalt även på annat gym som passar bättre. Beror säkert på hur dyrt det är också, men jag kan ju prata med honom. I så fall kanske jag kan ha råd med dubbla gymkort. Först vill jag prata med dem på gymmet här och kolla hur det ligger till, idag fanns dock ingen att fråga.
Det har varit en bättre dag idag förutom att vi fick åka ersättningsbuss istället för tåg till jobbet, den kunde ha varit i tid om inte en dam råkat glömma att säga var hon skulle av så att bussen fick vända tillbaka till en station. Då var Cam arg  När jag skulle åka hem såg jag fram emot att sova på vanliga bussen (astrött) men den var proppfull pga ytterligare tågstrul, så sovandet kunde jag glömma. Härligt att pendla ibland...
Så till dagens träning:
Dips
12 otroligt sega och trötta med knakande axlar, 10, 7
Det känns redan som en dålig idé att köra fria dips 2 ggr/vecka, hade ingen ork idag och känns som om jag kommer att mörda axlarna med det upplägget. Funderar på att köra fria 1 gång/vecka och i assistmaskin vid ett annat tillfälle samma vecka för att nöta in teknik mm, ska nog testa det istället.
Lutande bänkpress i Smith
35 kg: 6, 6, 6, 5
Cablecross
2x23 kg: 6, 6
2x18 kg: 8, 8, 7
Stående militärpress Premiär!
Ofattbart nog har jag aldrig kört denna, är nog för att jag fått för mig att den inte är bra för mig för att den tar så mycket på framsidan. Anyway, det var kul och jag kommer nog att alternera med press bakom nacken. Skönt att köra med fri stång istället för Smith också.
15 kg: 12
17,5 kg: 8, 8, 7, 7
Prova-på-vikter så här första gången
Hantellyft åt sidan
2x6 kg: 7, 7, 6
Enarms
6 kg: 7, 6, 6, 5/sida
Drag till hakan med V-handtag
36 kg: 9, 7, 7
Puh, trötta axlar
Stående utåtrotation med hantlar
2x4 kg: 10, 10, 10
Plankan
3x1 min
varvat med
Armhävningar
17, 11, 10
Bäckenlyft med boll
2x1 min, 2x30 sek
Lite stretch.
Lite missnöjd med passet styrkemässigt dock.
Jag försöker ligga på ett kcal-överskott just nu och att för ovanlighetens skull äta mycket kolhydrater. Men det måste vara något fel på mig för jag tycker det är svårt att få i mig allt, får nästan pressa i mig. Dessutom tycker jag det går sämre på gymmet med all denna mat, känner mig bara slö och tung. I somras när jag låg lågt med kolisarna, då gick det hur bra som helst. Någon mer med denna erfarenhet?
|
|
|
2007-01-10, 22:20
|
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Oj oj oj vilket monsterpass. Jag tycker ju då att plankan är det brutalaste som finns och att du gör den så länge är läskigt nästan!
Hur tyckte du militärpressen kändes för axlarna? Jag älskar militärpress, med fri stång så att det blir riktigt vingligt
|
|
|
2007-01-10, 22:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Oj oj oj vilket monsterpass. Jag tycker ju då att plankan är det brutalaste som finns och att du gör den så länge är läskigt nästan!
Hur tyckte du militärpressen kändes för axlarna? Jag älskar militärpress, med fri stång så att det blir riktigt vingligt 
|
Ja, du skulle se hur jag skakar och grimaserar i slutet av en minut planka  Idag var axlarna rätt slut också, det var riktigt tufft.
Militärpressen kändes skitbra  Fattar inte att jag inte tänkt på att testa den tidigare! Hur kul som helst! Dock har jag rätt framåtroterade axlar redan, så jag kanske bör köra bakom nacken vartannat pass eller nåt?
|
|
|
2007-01-10, 22:32
|
|
|
Squat til you drop!
Reg.datum: Mar 2006
|
Åh, jag testade också militärpressar för första gången i dag! Visst är det kul?
Det låter bra att du kör fria dips en gång i veckan istället, två verkar lite mycket.
|
|
|
2007-01-10, 23:32
|
|
|
Fudoshin
|
Jag är inte expert, men jag parar militärpress med någon roddövning för att "dra bak" axlarna men jag vet inte om det i verkligheten har någon effekt. Jag vet bara att jag blir trött av det och jag har inte fått några problem med axlarna
|
|
|
2007-01-11, 07:28
|
|
|
Starkast i Lomma.
Reg.datum: Oct 2004
|
Roligt med lite variation i träningen, jag tycker själv att fri press för axlarna är rolig, men jag är lite osäker över att köra den ensam när jag börjar öka i vikterna.
Bra tänkt med dipsen, du ska ju inte slita ut dig i onödan. Framförallt ska det inte knaka och braka i axlarna!
|
|
|
2007-01-11, 09:22
|
|
|
Insaneinthemembrane
Reg.datum: Aug 2004
|
militärpressar rockar! Älskar dem både i smithen (för att jag kan köra dubbelt så tungt då  ) o fria!
|
|
|
2007-01-11, 12:36
|
|
|
Registered User
|
Japp, det blir definitivt militärpress samt press bakom nacken ett tag framöver, får testa militärpressen i Smith någon gång också och se vad jag orkar
Ska absolut dra ned på fria dips till en gång i veckan. Har tränat snart en vecka på nya upplägget och redan upptäckt det  Bättre för tidigt än för sent iaf...
Ryggpass i kväll, skulle varit på spinning också men dras fortfarande med en diffus förkylningskänsla  Mycket irriterande.
|
|
|
2007-01-11, 13:23
|
|
|
Triatleten
|
Militärpress är en av mina favoritövningar! Hur kul som helst juh. Jag är dock försiktig med viktökningarna pga mina problemaxlar, så jag kör som mest på 20 kg just nu. Känns rätt illa när andra saftar på med 70 kg
Såg att du körde smalbänk med EZ-stång, någon speciell anledning till det? Det känns spontant som att vinkeln borde bli lite fel, men det kanske funkar skitbra
Finfina dips och chins för övrigt, jag är riktigt avundsjuk ska du veta
|
|
2007-01-11, 13:46
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Militärpress är en av mina favoritövningar! Hur kul som helst juh. Jag är dock försiktig med viktökningarna pga mina problemaxlar, så jag kör som mest på 20 kg just nu. Känns rätt illa när andra saftar på med 70 kg
Såg att du körde smalbänk med EZ-stång, någon speciell anledning till det? Det känns spontant som att vinkeln borde bli lite fel, men det kanske funkar skitbra
Finfina dips och chins för övrigt, jag är riktigt avundsjuk ska du veta 
|
Jag kommer nog inte heller kötta i militärpress direkt, särskilt som jag är kass på pressövningar
Smalbänk med EZ-stång var enbart för att jag ändå hade den, var för lat för att byta  , plus att det mesta i gymet var upptaget...
Tackar för övrigt!
|
|
|
2007-01-11, 14:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av cam
O
Stående militärpress Premiär!
Ofattbart nog har jag aldrig kört denna, är nog för att jag fått för mig att den inte är bra för mig för att den tar så mycket på framsidan. Anyway, det var kul och jag kommer nog att alternera med press bakom nacken. Skönt att köra med fri stång istället för Smith också.
15 kg: 12
17,5 kg: 8, 8, 7, 7
Prova-på-vikter så här första gången
|
Militärpress är en av de roligare axelövningarna, ju friare och ju mer bas övningen är, desto roligare tycker jag det är. Kul att du upptäckt den!
|
|
|
2007-01-11, 17:24
|
|
|
Triatleten
|
Angående militärpress så fick jag tips av en kille på gymmet sist att stå med ena foten ett steg bakåt för att på så sätt stå stadigare och undvika att börja svanka som en banan och ta i med ryggen när det börjar bli tungt. Speciellt om man har ryggproblem tror jag det kan vara bra att undvika.
|
|
2007-01-11, 21:09
|
|
|
Registered User
|
Torsdag 11/1, rygg
AFanatic: Ja, jag måste ju bli lite hardcore nu, duger inte att vara disco längre
machine gun: Tack för tipset, jag får testa det sen när jag kommer upp på lite vikter. Banansvank är ju ingen höjdare för oss, som sagt.
Idag glömde jag anteckningsblocket, men minns passet hyfsat iaf. Några av siffrorna ska tas med en nypa salt (dock inte chinsen, de har jag stenkoll på  )
Uppvärmning sittande rodd 10 reps på 40 kg.
Chins
4+1 nästan (sååå nära 5), 2+1 nästan, 3+1 nästan, 2
Får väl duga med tanke på att jag körde chins för 2 dagar sen...
Stångrodd
50 kg: 9, 8, 8, 7
Med underhandsgrepp
30 kg: 30
35 kg: 10, 9, 9
Länge sen jag körde underhandsfattning så det blev lätta vikter.
Hantelrodd
18,5 kg: 10, 9, 9/sida plus 2 set för vänster sida
Latsdrag
50 kg: 5
45 kg: 8, 7
Enarms sittande rodd
15 kg: 9, 8/sida plus 2 extra set för vänster sida
Ryggresningar
+5 kg-vikt: 3 set
Sidolyft för vänster sida
3 set
Plankan
2x1 min
Sidoplanka
2x1 min
Och så lite stretch.
Jag körde med lättare vikter idag. Ryggen är just nu under konstruktion  Bland annat så tar jag i med hårdhandskarna gällande den inaktiva vänstersidan. Det blev ett jätteroligt pass med kanonkontakt, jag ville aldrig gå därifrån
|
|
|
2007-01-12, 20:10
|
|
|
Registered User
|
Fredag 12/1, axlar och dito baksidor, dipsteknik
Lite extra axlar bland annat idag
Liggande CC för baksida axlar
2x10 kg: 11, 9, 9, 8, 7
Enarms kabeldrag för utsida axlar
5 kg: 8, 8, 7/sida plus 2 set till för vänster sida (även deltoideus är något underutvecklad på vänster sida för mig)
Stående skivstångspress bakom nacken
15 kg: 12, 9, 8
Mycket jobbigare än militärpress
Enarms omvänd pecdec
15 kg: 9, 7, 7/sida
Dips i assistmaskin Långsam teknikträning
Hjälpvikt 15 kg: 17, 13, 11, 10
Plankan
3x1 min
Har ej löst gymkortsfrågan än, dock skrivit över mitt CMS-medlemsskap till Borlänge från nästa månad. Chefen betalar bara en liten del eftersom mitt gym är så mycket dyrare än Friskis. Vi får se, jag orkar inte bekymra mig just nu. Det är fredag och slappakväll
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.
|

|