Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är det etiskt korrekt att beskatta somliga hårdare än andra?
Ja - motivera! 51 29.65%
Nej - motivera! 113 65.70%
Vet ej / Fortfarande lite korkad 8 4.65%
Antal röster: 172. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-13, 19:12   #91
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av petersson
Handlar det verkligen bara om avundsjuka? Inte om att bedriva en fungerande politik?
Tankesättet "de rika klarar sig ändå" gör det i stor utsträckning. Inte enbart såklart men avundsjukan är det jag stör mig på.

Jag kan inte heller se hur det skulle vara en fungerande politik att bestraffa de mest strävsamma och duktiga i samhället. Det är ett mycket kortsiktigt och dåligt tankesätt. Se till att ha fler rika som kan betala skatt istället. Folk som har mycket spenderar också mycket, det är bra för sverige.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:13   #92
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av SWETiger
Nu förstår jag inte riktigt varför Ohlsson ints skulle kunna jobba när karriären är slut..
Betvivlar inte en sekund att Ohlsson kommer göra något vettigt efter karriären. Som någon skrev tidigare i tråden, det är väldigt få människor som verkligen vill ligga på sofflocket alla sina dar.

men allvarligt så bör en idrottsman som verkligen nått toppen få belöning för det (ära mättar inga munnar). Tycker det är synd att elitidrottsmännen i många sporter inte krediteras tillräckligt, medans vissa sporter blir totalt överrösta med pengar. I ärlighetens namn så tycker ajg underhållningen är lika stor i många andra sporter (än t.ex. fotboll som egentligen är rätt segt) men produktionen etc drar ofta ner värdet på underhållningen. Dessutom får de mindre sporterna mycket mindre plats. Men klart efterfrågan (och tradition) styr.
Det är iaf alltid lika kul att hejja på en svensk, oavsett sport. Ju mer man är som hejjar tillsammans ju roligare (också en orsak till att det är så roligt hejja på sverige i fotboll, många att hejja med ).

Det är också som alltid i vänster/kommunist tänkandet. Det finns en anledning till man strävar uppåt, och där är pengarna en stor del i det hela. Det är människans natur.
Jag tror det är väldigt få som vill gå tillbaka till amatörsport, där idrottsmännen inte får tjäna ett rött öre.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:15   #93
Rockhard
treehugger

Rockhards avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tano
Så om Ohlsson vill bo utomlands för att slippa skatt, då gör han det.

Därutöver kan jag säga att en direktör tjänar väldigt bra, många tjänar alldeles för bra. Det du måste förstå är att en idrottskarriär sträcker sig över en viss bestämd tidsperiod, i toppen kanske man är högst 10 år.
Penagarna ska de ha resten av livet. Topp direktörerna tjänar super bra, gör de fel och blir avskedade får de inte sällan enorma fallskärmar. Trots det kan de bli erbjudna jobb som direktörer för nya företag.
Håller med om att han gärna kan bo utomlands om han vill. Det som verkligen är patetiskt är att man vill instifta kryphål för idrottsmän så dom ska slippa betala så mycket skatt och att dom på så sätt ska kunna bo kvar i landet. Om dom inte vill betala skatt här så ska dom inte heller bo här.
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:33   #94
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard
Håller med om att han gärna kan bo utomlands om han vill. Det som verkligen är patetiskt är att man vill instifta kryphål för idrottsmän så dom ska slippa betala så mycket skatt och att dom på så sätt ska kunna bo kvar i landet. Om dom inte vill betala skatt här så ska dom inte heller bo här.
Nej, men det är ju absurt att t.ex. Linus Thörnblad som nyss vann World Athletics Final (där bara de 8 bästa under året får tävla), bara ska få en tredjedel av prissumman. Det är en av topp två i bäst betalda tävlingarna och han vann 250 000 kr. Tycker någon då att han ska betala 2/3 i skatt? Friidrottare har inte många tillfällen att vinna pengar, formen är högst tillfällig under säsongen, det är små marginaler och hård konkurens. Ska man då kräva 60% i skatt när de verkligen lyckas komma högst upp på pallen i en tävling?
Vad får han över, knappt 100 000. Om detta var den enda tävling han lyckades få några riktiga pengar, då blir hans årslön inte rolig.

Så jag kan förstå vad du menar, men det kanske krävs nya skattebestämmelser för att vissa av världstjärnorna verkligen ska ha en möjlighet att välja.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:38   #95
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tano
Nej, men det är ju absurt att t.ex. Linus Thörnblad som nyss vann World Athletics Final (där bara de 8 bästa under året får tävla), bara ska få en tredjedel av prissumman. Det är en av topp två i bäst betalda tävlingarna och han vann 250 000 kr. Tycker någon då att han ska betala 2/3 i skatt? Friidrottare har inte många tillfällen att vinna pengar, formen är högst tillfällig under säsongen, det är små marginaler och hård konkurens. Ska man då kräva 60% i skatt när de verkligen lyckas komma högst upp på pallen i en tävling?
Vad får han över, knappt 100 000. Om detta var den enda tävling han lyckades få några riktiga pengar, då blir hans årslön inte rolig.

Så jag kan förstå vad du menar, men det kanske krävs nya skattebestämmelser för att vissa av världstjärnorna verkligen ska ha en möjlighet att välja.
Varför är det värre än att en direktör som jobbat 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan i tjugo år skall betala 2/3 i skatt? Idrottare har en gyllene chans att trygga sin inkomst efter idrottskarriären genom att ta ett jobb.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:40   #96
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus
Varför är det värre än att en direktör som jobbat 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan i tjugo år skall betala 2/3 i skatt? Idrottare har en gyllene chans att trygga sin inkomst efter idrottskarriären genom att ta ett jobb.
12h sex dagar i veckan? Nigga plz. Vi bor i Sverige.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:40   #97
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Tankesättet "de rika klarar sig ändå" gör det i stor utsträckning. Inte enbart såklart men avundsjukan är det jag stör mig på.

Jag kan inte heller se hur det skulle vara en fungerande politik att bestraffa de mest strävsamma och duktiga i samhället. Det är ett mycket kortsiktigt och dåligt tankesätt. Se till att ha fler rika som kan betala skatt istället. Folk som har mycket spenderar också mycket, det är bra för sverige.
Jo, det du säger låter bra. Men det är enligt mig totalt omöjligt att veta på förhand om det kommer att fungera sådär. Jag är åtminstone inte nationalekonom eller liknande :/
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:51   #98
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
har jag jobbat utan att vara direktör fast iofs med inlöst övertid.
Det är nog inte så ovanligt som du tror att det är
Gammal 2006-09-13, 19:51   #99
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Men det kan ju också hända att ett lite mer kvalificerat (och välavlönat) jobb är mer tillfredsställande en ett enformigt jobb såsom städare?

Och många personer vill också ha ansvar.
Absolut, men tvivlar på att folk skulle ta chefsjobb/mer ansvar om det inte gav privilegier så som högre lön, friare arbetstider, bättre arbetsmijlö eller dyl. För varför ska man ta ansvar för någon annans "skit" och dra en större del av arbetet om man får samma lön.

Sedan om det är rättvist eller inte är i min mening en tolkningsfråga, alla klarar inte av att leda folk/arbeta under hög stress. Dock tycker jag att det ungefär lika "orättvist" som när en 250 kg tung kvinna inte kan få jobba som brandman.
Gammal 2006-09-13, 19:51   #100
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Heh, känner en som har eget företag han jobbar mer än tolv timmar om dagen måndag till fredag och sedan fyra timmar om dagen på lördag, söndag med en veckas semester per år det har han för övrigt gjort i närmare 15 år. Han kan väl inte kallas direktör men han har det skapligt, tycker han är värd varenda krona han tjänar. Och skulle gärna sett att han fått ut mer för allt slit han lägger ner
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 19:54   #101
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Absolut inget ovanligt när det gäller "finare" jobb. Detta är även en av de saker som ibland irriterar mig kring sådana här frågor, folk glömmer ofta hur mycket mer en VD/projektledare får offra för sin karriär än en sjuksköterska.
Gammal 2006-09-13, 19:59   #102
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
har jag jobbat utan att vara direktör fast iofs med inlöst övertid.
Det är nog inte så ovanligt som du tror att det är
det har jag med gjort, och? kollade lite statistik nyligen om hur mycket vi jobbar i snitt i Sverige och det är ganska "lugnt" sas.

sen att det finns människor på alla nivåer som jobbar mycket, är en annan sak.

@Twitter
Gammal 2006-09-13, 20:00   #103
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus
Heh, känner en som har eget företag han jobbar mer än tolv timmar om dagen måndag till fredag och sedan fyra timmar om dagen på lördag, söndag med en veckas semester per år det har han för övrigt gjort i närmare 15 år. Han kan väl inte kallas direktör men han har det skapligt, tycker han är värd varenda krona han tjänar. Och skulle gärna sett att han fått ut mer för allt slit han lägger ner
Som jag sa till cilia det finns fall av människor som jobbar mycket, särskilt i mindre företag där mer jobb direkt ger mer pengar i fickan. Även projektjobb kan säkert innebära mycket övertid. Jag syftade mer på ganska stora stabila företags direktörer och att dom skulle jobba mer än andra, det tror jag inte på.

@Twitter
Gammal 2006-09-13, 20:01   #104
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
det har jag med gjort, och? kollade lite statistik nyligen om hur mycket vi jobbar i snitt i Sverige och det är ganska "lugnt" sas.

sen att det finns människor på alla nivåer som jobbar mycket, är en annan sak.
då förstår jag inte ditt tidigare inlägg där du ifrågasätter att ngn jobbar så
Gammal 2006-09-13, 20:03   #105
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av coxie
Absolut inget ovanligt när det gäller "finare" jobb. Detta är även en av de saker som ibland irriterar mig kring sådana här frågor, folk glömmer ofta hur mycket mer en VD/projektledare får offra för sin karriär än en sjuksköterska.
Generalisera på. Det finns det du kallar "finare" jobb, jag antar att du pratar om högskolekompetensjobb där man får arbeta mycket övertid, personligen tycker jag det är en ganska kass deal. En bra deal är där man tjänar mycket och ändå inte jobbar ihjäl sig

Sen har du alltid val som civing om du vill söka någon karriär och göra allt för att komma så långt som möjligt, byta företag och whatnot, elelr så kan du ta det mer lugnt, hitta ett säkert jobb och jobba sina 8h per dag. Samma sak gäller andra jobb, vissa i industrin jobbar över som fan, vissa jobbar lite..

@Twitter

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.