Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-26, 21:35   #91
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
Okej jag tror att jag förstår vad du menar. Men som jag skrev så tycker jag att åsikter har med ens personlighet att göra. Det är en del av byggnadsmaterialet som din personlighet består av. Iaf spela roll!
Jag tycker inte att det är så helt enkelt.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:35   #92
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
Gör jag, det var isf inte meningen. Fast det är väl klart att åsikter har med ens personlighet att göra.
Bildar man en uppfattning av personen i fråga från åsikter så handlar det ju i princip bara om fördommar man har om folk med just dom åsikterna. Jag tycker det säger mer om personen hur denne framför sin åsikt och hur man diskuterar/debatterar vidare i frågan, även om det inte säger mycket mer än om hur personen är som debattör.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:35   #93
Diana
Källargymdelägare

Dianas avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Det är bra mycket lättare att se hur någon är (och inte är) i en sån här tråd när ett gäng direkt antingen dammar ut en svår/farlig bild eller direkt drar ut brasklappar om vad dom framförallt inte är.
men vilken typ är du själv egentligen? Tror du att din egen bild stämmer överens med den som andra får av dig?

Det var ju själva meningen med tråden att svara på hur man egentligen är(så hur man inte är hänger ju direkt ihop) vs. hur man tror att andra uppfattar en. Om folk säger att dom är farliga kanske dom är det man kan ju inte gå runt och misstro alla.

Genom sejsjälv känner man andra
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:37   #94
Trance

Trances avatar

Jag håller med HelenaB.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:39   #95
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Bildar man en uppfattning av personen i fråga från åsikter så handlar det ju i princip bara om fördommar man har om folk med just dom åsikterna. Jag tycker det säger mer om personen hur denne framför sin åsikt och hur man diskuterar/debatterar vidare i frågan, även om det inte säger mycket mer än om hur personen är som debattör.
Okej nu tror jag att jag förstår och jag antar att det är detta som jwzrd försöker få mig att förstå också? Men ni pratar om hur andra ser en inte hur man själv väljer att visa en speciell sida, eller? Det var det senare jag trodde att jag uttrycket min åsikt om, men det kanske var fel då.
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:39   #96
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Jag håller med HelenaB.
Ska vi tolka det som att din bild av din personlighet är att du är en enda ledande fråga i ett resonemang utan några poänger?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:41   #97
Princy
Squat til you drop!

Princys avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Intressant tanke. Åsikter kommer och går ju faktiskt, och de härstammar nog ofta från andra människor. Det säger ju mycket om människan, men personligheten snarare tar in, bearbetar och uttrycker åsikter.
Princy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:43   #98
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Princy
Intressant tanke. Åsikter kommer och går ju faktiskt, och de härstammar nog ofta från andra människor. Det säger ju mycket om människan, men personligheten snarare tar in, bearbetar och uttrycker åsikter.
Jag får lov att säga att jag förenklat lite. Är man en bra debattör kanske man kan vara kall och styra sina känslor och på så sätt egentligen dölja lite sin egen personlighet (fast då kanske man är rätt lugn och kall som person). Å andra sidan är det svårt säga vad en bra debattör är, finns ju en del som gapar och är väldigt agressiva men ändå lyckas övertyga folk. Så visst kan man få ut något även av rena debatter, speciellt om man får fram lite känslor, men jag tror inte det ger någon komplett bild.

@Twitter
Gammal 2006-03-26, 21:44   #99
Trance

Trances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Ska vi tolka det som att din bild av din personlighet är att du är en enda ledande fråga i ett resonemang utan några poänger?
Anser du med andra ord att jag är snygg?

Hrm, ja jag vet att jag har ett halvjobbigt sätt att resonera. Men det fungerar i många fall. Det är klart ens åsikter är en del av ens personlighet tillsammans med allt annat. Ser ingen som helst anledning att det skulle vara separerat på något sätt.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:50   #100
Diana
Källargymdelägare

Dianas avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ja precis. Men om man nu skulle förespråka personligheten på internet, så kanske kroppsspråk och dålig självkänsla gör att den riktiga personligheten inte uttrycks rättvist i verkligheten.
Iofs.. det stämmer ju svårt att definiera va fan personlighet är isf jag anser att en människas fysiska samspel med andra människor/svagheter/osäkerheter är en del av personligheten.. och inte nåt som håller tillbaka 'det rätta jaget'.. och dessa svagheter och rädslor visar sej ju hos en del mkt tydligare irl.. därför kan det i en del fall vara irl-personligheten som är den mer riktiga imo.
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:51   #101
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
jwzrd: Jag vill inte vara jobbig, jag försöker bara förstå vad du menar.

Originally Posted by Metal_boy_
Tror du har fel jwiener. Jag t.ex är min egen person till nära vänner på msn. Det är endast då jag är mig själv på internet. Annars sitter jag bara och flammsar och säger saker som aldrig skulle komma ur min mun annars. Jag är någorlunda allvarlig ibland, men även då kan jag spralla till det.

Dessutom brister din teori om en del rykten stämmer angående medlemmar som är riktiga fjollor IRL mot hur pratglada dom är på Brädan. Säger inte att det är nått fel isf, men jag tror faktiskt att man lätt kan undvika att avslöja sin personlighet på ett sketet forum.

Originally Posted by Helena B
Jag tror det är svårt att inte låta sin personlighet komma fram. Jag tror att det är mer så att man visar en sida mycket mera än vad man gör irl. Ta dig som exempel du säger att du flamsar mycket här, men det betyder inte att du inte flamsar irl. Det gör du fast inte lika extremt, förstår du vad jag menar? Du väljer att visa den sidan av dig mer extremt här än irl.

Originally Posted by Metal_boy_
Jag har inte sagt att dom tror det heller (även om det verkar finnas en del med den attityden att dom vill förmedla hur dom förtvivlat verkar tro det). men dom vet heller inte hur jag är IRL. Att man speglar en sjuk sida man har för att man finner nöje i det är inte hela personligheten.

Originally Posted by jwzrd:
Kolla, det jag försöker säga är att det du visar/är här är en ärlig bild TROTS att du inte beter dig exakt lika IRL. Det är en del av dig att göra och vara det du är här.Det handlar inte, som Helena B verkar tro, om att hennes åsikter i klass med Usch-barnen-svälter-i-afrika eller ffs-rädda-skogen-i-brasilen. Det är inte personligheten. Det är bra mycket lättare att se hur någon är (och inte är) i en sån här tråd när ett gäng direkt antingen dammar ut en svår/farlig bild eller direkt drar ut brasklappar om vad dom framförallt inte är.

Vad jag inte förstår är hur jag blandar ihop åsikter med personlighet. Vilket inlägg är det du syftar på?
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:53   #102
Princy
Squat til you drop!

Princys avatar

Citat:
Jag får lov att säga att jag förenklat lite. Är man en bra debattör kanske man kan vara kall och styra sina känslor och på så sätt egentligen dölja lite sin egen personlighet (fast då kanske man är rätt lugn och kall som person). Å andra sidan är det svårt säga vad en bra debattör är, finns ju en del som gapar och är väldigt agressiva men ändå lyckas övertyga folk. Så visst kan man få ut något även av rena debatter, speciellt om man får fram lite känslor, men jag tror inte det ger någon komplett bild.
Jo, men förenklingar är bra ibland. Frågan är ifall ens förmåga att debattera eller uttrycka sig verkligen speglar ens personlighet. Det är ju faktiskt också inlärt på sätt och vis. Men ett inlärt beteende kanske inte heller är att förakta?
Gammal 2006-03-26, 22:02   #103
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Jo, men förenklingar är bra ibland. Frågan är ifall ens förmåga att debattera eller uttrycka sig verkligen speglar ens personlighet. Det är ju faktiskt också inlärt på sätt och vis. Men ett inlärt beteende kanske inte heller är att förakta?
Skulle säga att debattförmågan indirekt kan säga något om en person, man kan anta för sakens skull att en konflikträdd person förmodligen inte ger sig in på en debatt, särskilt i en debatt där man kan räkna med att ha en orginell åsikt. Det är klart att det beror på debattnivån, jag är säker på att man skulle kunna föra en steril debatt som inte säger något om någons personlighet, händer väl kanske inte alltför ofta här, folk blir ganska upprörda vilket ämne det än är

@Twitter
Gammal 2006-03-26, 22:20   #104
Princy
Squat til you drop!

Princys avatar

Citat:
Skulle säga att debattförmågan indirekt kan säga något om en person, man kan anta för sakens skull att en konflikträdd person förmodligen inte ger sig in på en debatt, särskilt i en debatt där man kan räkna med att ha en orginell åsikt. Det är klart att det beror på debattnivån, jag är säker på att man skulle kunna föra en steril debatt som inte säger något om någons personlighet, händer väl kanske inte alltför ofta här, folk blir ganska upprörda vilket ämne det än är
Det är lite klurigt det där, det går ju att analysera i all oändlighet. Kanske skiljer sig också beteendet att vara konflikträdd mellan internet och verkligheten. På internet kanske det har att göra med en själv som person, medan det i verkligheten förknippas med specifika personer som man inte vill konfronteras med.

Sedan kan man ju fundera vidare med ifall det att vara konflikträdd är något negativt (rädd = negativ antydan), och ifall man istället borde döpa om det till konfrontations-skicklig. Och tänk om internet egentligen är verkligheten?

Gammal 2006-03-26, 22:41   #105
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Orkar inte läsa tråden, men Jwzrd har rätt i alla fall.

Jag är snygg och har bra fysik. jag behöver inte ha rätt också.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.