Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-01, 09:27   #91
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har ett, antagligen simpelt problem:
Knåpar på mitt träningsprogram i Excel som vanligt. Har en cell med %1RM, en cell med mitt 1RM samt massa celler där jag vill nyttja dessa för att få fram vikterna samt avrunda.

Just gör jag såhär...:
=mround(G14*B1;5) på varje ställe manuellt, kan jag på något sätt avrunda flera celler samtidigt? Då kan jag bara addera cellerna och sedan avrunda.
Vet inte om jag fattat rätt men jag drar detta på basic nivå (vilket du möjlightvis redan behärskar). Du kan ju "dra ut" formlerna med krysset i nedre hörnet. Du bör försöka skriva dina formler så att det funkar på detta sätt genom att låsa rad eller kolumn på rätt sätt med $ eller trycka F4 i windows när cellen i formeln är markerat. Du kan ju även använda dig av lookup i vissa fall. Sedan är det ju bara att skriva avrundningen som en del i formeln och dra ut.

Det går att visa formler istället för värden och göra sök och ersätt för att manipulera flera ställen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa dig här dock.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 11:21   #92
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Vet inte om jag fattat rätt men jag drar detta på basic nivå (vilket du möjlightvis redan behärskar). Du kan ju "dra ut" formlerna med krysset i nedre hörnet. Du bör försöka skriva dina formler så att det funkar på detta sätt genom att låsa rad eller kolumn på rätt sätt med $ eller trycka F4 i windows när cellen i formeln är markerat. Du kan ju även använda dig av lookup i vissa fall. Sedan är det ju bara att skriva avrundningen som en del i formeln och dra ut.

Det går att visa formler istället för värden och göra sök och ersätt för att manipulera flera ställen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa dig här dock.
Jo, att jag kan dra ut formler osv vet jag. Just nu har jag i vilket fall en massa kolumner med vikter uträknade. Kan jag välja flera utav dessa (utspridda) celler och sedan avrunda dessa mot närmaste heltal, eller måste jag in på varje cell och skriva in funktionen?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 11:29   #93
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jo, att jag kan dra ut formler osv vet jag. Just nu har jag i vilket fall en massa kolumner med vikter uträknade. Kan jag välja flera utav dessa (utspridda) celler och sedan avrunda dessa mot närmaste heltal, eller måste jag in på varje cell och skriva in funktionen?
Du måste skriva i varje cell. Sök och ersätt eller dra kan endast underlätta detta.
Gammal 2016-04-01, 11:40   #94
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Du måste skriva i varje cell. Sök och ersätt eller dra kan endast underlätta detta.
Alright, tråkigt att dom inte har en enkel knapp.

1. Markera de celler du vill ha funktionen i
2. Tryck på formelknapp
3. Infoga formeln i alla celler

Tack för hjälp
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 10:17   #95
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Hej, jag behöver hjälp med ett rätt grundläggande problem. Jag knåpar på ett träningsschema där jag vill kunna räkna ut totalvolym för en övning dvs det totala antal kilo jag lyft. Jag har lagt upp det så här:

Vikt 71 71 81 81 99 99

Reps 5 5 3 3 3 3

Det vill säga jag har vikten på tex rad S i kolumn E och repetitionerna till den vikten på rad T i kolumn E

Nu behöver jag en formel som låter mig multiplicera vikten med repetitionerna i varje kolumn och sedan ta summan ur varje kolumn och addera detta till en slutsumma för att få totalvolymen. Det vill säga (71*5)+ (71*5)+(81*3) osv. Helst på ett smidigt sätt så jag inte måste skriva in multipliceringen av varje kolumn för sig.

Någon som har några tips?

Senast redigerad av Mantus den 2016-04-02 klockan 10:19.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 10:25   #96
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Någon som har några tips?
Det låter som att du vill använda =produktsumma()
=sumproduct()
Gammal 2016-04-02, 11:11   #97
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Det låter som att du vill använda =produktsumma()
=sumproduct()
Ja, det stämmer! Nu blev det klarare. Frågan är nu om jag måste räkna ut formeln som nu =PRODUKTSUMMA(E19:E20;F19:F20;G19:G20 osv) för att få ut en summa eller om det går att skriva E19:E20 och slutraderna L19:L20 utan att skriva alla rader emellan dvs något sådant här =PRODUKTSUMMA(E19:E20-L19:L20) och att Excel då använder produktsumma på samtliga rader emellan?
Gammal 2016-04-02, 11:15   #98
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ja, det stämmer! Nu blev det klarare. Frågan är nu om jag måste räkna ut formeln som nu =PRODUKTSUMMA(E19:E20;F19:F20;G19:G20 osv) för att få ut en summa eller om det går att skriva E19:E20 och slutraderna L19:L20 utan att skriva alla rader emellan dvs något sådant här =PRODUKTSUMMA(E19:E20-L19:L20) och att Excel då använder produktsumma på samtliga rader emellan?
Du kan markera alla vikter som ett intervall och alla reps som ett intervall
PRODUKTSUMMA(viktcellerförsta:sista;repscellerförs ta:sista)
Är alla övningar lika många set blir det enkelt. Annars kan du räkna raderna som har inmatning med antal.om och sedan använda förskjutning för att hitta sista.
Edit: eller eventuellt bara ta med en större mängd celler för det spelar ju ingen roll i produktsumman om de är tomma.

Senast redigerad av Xtreme-G den 2016-04-02 klockan 11:16.
Gammal 2016-04-02, 11:58   #99
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Du kan markera alla vikter som ett intervall och alla reps som ett intervall
PRODUKTSUMMA(viktcellerförsta:sista;repscellerförs ta:sista)
Är alla övningar lika många set blir det enkelt. Annars kan du räkna raderna som har inmatning med antal.om och sedan använda förskjutning för att hitta sista.
Edit: eller eventuellt bara ta med en större mängd celler för det spelar ju ingen roll i produktsumman om de är tomma.
Tack, så enkelt var det ja. Nu fick jag allt att fungera som det ska.

Excel är logiskt men programmet tar lite tid att förstå och det tar smärtsamt lång tid att damma av högstadie- och gymnasiematten.
Gammal 2016-04-20, 08:41   #100
Drfg
Registered User

Drfgs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Har lite excel-problem jag med

Har en stor excel-fil där det finns ett id som består av 20 siffror för varje post, men eftersom excel avrundar allt som är över 15 siffror gör det att när jag kör en LETARAD på ett id så får jag med andra liknande id som avrundats till samma. Har formaterat dem som textceller men det hjälper inte. Någon som har något tips?
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-20, 08:46   #101
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg

Har en stor excel-fil där det finns ett id som består av 20 siffror för varje post, men eftersom excel avrundar allt som är över 15 siffror gör det att när jag kör en LETARAD på ett id så får jag med andra liknande id som avrundats till samma. Har formaterat dem som textceller men det hjälper inte. Någon som har något tips?
Använder du sista parametern i LETARAD, dvs "FALSKT", enligt nedan?:

Citat:
ungefärlig (frivilligt)

Ett logiskt värde som anger om LETARAD ska söka efter en exakt eller ungefärlig matchning:

Med SANT antar du att den första kolumnen i tabellen är sorterad antingen numeriskt eller alfabetiskt och söker efter närmaste värde. Det här är den metod som används om du inte gör ett aktivt val av metod.

Med FALSKT söker du efter det exakta värdet i den första kolumnen.
Om du inte anger den parametern så kör Excel på SANT som default, dvs att den inte matchar exakt. Det ställer ofta till problem!

Typ:
Kod:
=LETARAD("Lulz";B2:E7;2;FALSKT)
Gammal 2016-04-20, 09:40   #102
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg

Hur kommer ID:t in i filen? Skrivs det in manuellt? För om det redan är på plats så är det redan avrundat men har du möjlighet att själv lägga in det så lägg detta tecken först: '
Detta gör att du behåller alla siffror. Är siffrorna redan borta är de borta.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-20, 10:28   #103
Drfg
Registered User

Drfgs avatar

Satt inte vid datorn innan så kom ihåg lite fel men har tillverkat ett exempel nu

Tror att det är inläst som text och därför finns alla siffror med, jag kan ju se dem iaf, men om jag trycker enter i cellen avrundas alla dessa till samma dvs 373202491014016000.

Jag har en =SUMMA.OMF(S4:S11;R4:R11;V4)
respektive =SUMMA.OMF(S4:S11;R4:R11;V5)

och får som synes ut den totala tiden istället för tiden för respektive ID.

Hjälper inte att sätta ett ' framför.
Gammal 2016-04-20, 10:45   #104
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Ah okej.
För mig hjälper '-tecknet, precis som MS sa. Typ:
Gammal 2016-04-20, 10:49   #105
Drfg
Registered User

Drfgs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Ah okej.
För mig hjälper '-tecknet, precis som MS sa. Typ:
Kan du summera tiderna för respektive id utan att den blandar ihop dem?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:20.