Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Ok med drogtester på jobbet?
Det är ALDRIG ok, utan undantag 10 5.29%
Generellt nej, med undantag tex. polisen, piloter och liknande. 45 23.81%
Nej, inte ok att systematiskt göra det, enbart ok vid misstanke 32 16.93%
ja, det är helt ok. Upp till chefen! 85 44.97%
Det borde göras på alla dagligen! 14 7.41%
Vet ej 3 1.59%
Antal röster: 189. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-28, 20:46   #91
wessmen
It's on now!

wessmens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Anser inte att det är OK med slumpmässiga drogtester, en arbetsgivare ska inte ha större makt än vad poliserna har som omöjligt kan plocka slumpmässigt.

Tycker dock man kan testa mer när uppträder förvirrat eller ställer till med olyckor.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 20:57   #92
wessmen
It's on now!

wessmens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Låt säga att denna person med mustasch haft en vän som börjat likt er, rökt ner sig på helgerna som sedan övergått till tyngre droger och sen tagit en överdos. Är det då fel att säga till tidigt innan det kanske skulle kunna hända er?
De som hamnar i drogberoende har nog ganska ofta börjat med nått lättare typ, röka på lite.
Så kan man inte resonera, då kan man dra det hur långt som helst.

95% går inte vidare till tyngre droger.
wessmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 21:01   #93
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Helt ok.

Värre hade det varit om företag systematiskt börjar ställa högre moraliska anspråk på sina anställda än vad lagen kräver.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 21:21   #94
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Reg.datum: Dec 2011
Jag som arbetar inom säkerhetsbranschen testas innan anställning och under anställningens gång slumpmässigt, detta ser jag inga problem med. Förstår inte varför man inte ska få drogtesta sina anställda slumpmässigt om man önskar ha det så för att säkerhetsställa att man inte har anställda som använder droger (inklusive alkoholberusning också självklart om det inte räknades med).

Företagets moraliska, arbetsplatsens säkerhet, företagets rykte o.s.v.

Jag kan bara se det såhär. Folk som ser det negativt har något att dölja, svårare än så är det inte i min bok.

MVH

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 21:44   #95
skippy
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Tänkte du innan du skrev nu?

Skickat ifrån böjracket
Ja det gjorde jag, vad syftar du på?

du får gärna förklara annars hur du klassificerar doping som en drog och inte som prestationshöjande.

All central stimula = nej tack.

och ja, jag har fortfarande en dopad kirurg än än kirurg med lågt testo som vaknar och är helvetes grinig en morgon.

En sak har ingenting med det andra att göra.
skippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 21:45   #96
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Är det även ok att chefen skall få ta reda på hur du röstar, eller få titta på när du har sex? Är det också helt upp till chefen att avgöra?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 22:00   #97
skippy
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Så amfetamin går inte att använda som prestationshöjare?
Har du några källor på att den är klassad som prestationshöjande?

jag är ledsen men svaret är fortfarande nej, jag vill inte att min hjärnkirurg får en psykos med hallucinationer, paranoia av skiten m.m

Doping är fortfarande prestationshöjande och droger är droger.

Annars får du gärna argumentera för att användning av exempelvis benzo vid en tävling är prestationshöjande
Gammal 2014-02-28, 22:05   #98
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av skippy Visa inlägg
Har du några källor på att den är klassad som prestationshöjande?

jag är ledsen men svaret är fortfarande nej, jag vill inte att min hjärnkirurg får en psykos med hallucinationer, paranoia av skiten m.m

Doping är fortfarande prestationshöjande och droger är droger.

Annars får du gärna argumentera för att användning av exempelvis benzo vid en tävling är prestationshöjande

Du bör inte uttala dig tvärsäkert om saker du uppenbarligen har noll koll på.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 22:10   #99
skippy
Registered User

Citat:
Du bör inte uttala dig tvärsäkert om saker du uppenbarligen har noll koll på.
Var så god att berätta för mig

om inte så förutsätter jag att du har noll koll och ingenting att tillägga :-)
Gammal 2014-02-28, 22:13   #100
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av skippy Visa inlägg
Var så god att berätta för mig

om inte så förutsätter jag att du har noll koll och ingenting att tillägga :-)
Är du inte kabapel till att leta upp denna information själv har jag inte mycket till övers för dig.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 22:14   #101
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Är det även ok att chefen skall få ta reda på hur du röstar, eller få titta på när du har sex? Är det också helt upp till chefen att avgöra?
Det är inte helt upp till chefen. Arbetsgivare och arbetstagare ingår ett avtal där det gäller specifika villkor. Passar inte avtalet för någondera av parterna ska man inte ingå det.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 22:17   #102
skippy
Registered User

Citat:
Är du inte kabapel till att leta upp denna information själv har jag inte mycket till övers för dig.
Tyvärr så är jag mycket kapabel att leta information, men tyvärr så kan jag inte leta efter något som jag inte vet vad jag ska leta efter tyvärr eftersom jag inte heller vad vad du pratar om eller syftar på.

Eftersom du inte tillför någonting alls så förutsätter jag att du har noll koll men ändå gillar att skriva nånting

Senast redigerad av skippy den 2014-02-28 klockan 22:18.
Gammal 2014-02-28, 22:22   #103
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Röda Björnen Visa inlägg
Jag som arbetar inom säkerhetsbranschen testas innan anställning och under anställningens gång slumpmässigt, detta ser jag inga problem med. Förstår inte varför man inte ska få drogtesta sina anställda slumpmässigt om man önskar ha det så för att säkerhetsställa att man inte har anställda som använder droger (inklusive alkoholberusning också självklart om det inte räknades med).

Företagets moraliska, arbetsplatsens säkerhet, företagets rykte o.s.v.

Jag kan bara se det såhär. Folk som ser det negativt har något att dölja, svårare än så är det inte i min bok.

MVH
Om det finns en rimlig anledning till att det kan påverka jobbet, så visst. Folk har problem med det för att det känns lite moralistiskt och baserat på myter, för att inte säga inskränkande på privatlivet. Det är också lite godtyckligt, för procentuellt sett är det nog ganska många fler som har problem med alkohol än droger, t.ex.
Ska man kolla om den anställda är homosexuell och har en massa analsex med främlingar också? Jag menar, då är denne ju i en ganska stor riskgrupp för att få aids, vilket är en hälsorisk för andra anställda.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2014-02-28 klockan 22:29.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 22:35   #104
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jupp, som Röda Björnens chef så vill man ju inte ha folk som röstar vänster för de är lite åt anarkisthållet, och sådana vakter kan man ju inte ha...

Chefen får bestämma vad jag gör på arbetstid, vad jag gör utanför den är ganska skitsamma för chefen, så länge det inte går emot deras allmäna policy. T.ex. jobba för Friends samtidigt som man går i nazisttåg är kanske inte helt OK.

Om jag jobbar på ICA, ska chefen då få kolla att jag inte tankar ner filmer hemma också eftersom ICA säljer filmer och de då skadar deras försäljning och vad de står för? Nej, men chefen får gärna ha koll på sitt Wifi så man inte sitter där på rasterna med Paddan och tankar ner lite filmer, bara chefen säger "jag monitorerar Wifi:et".

Jag är för drogkontroller som kontrollerar om man är drog/alkohålpåverkad på jobbet, men om de kollar efter substanser senaste månaderna så är det fel i de flesta yrkena.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 00:40   #105
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg

Jag är för drogkontroller som kontrollerar om man är drog/alkohålpåverkad på jobbet, men om de kollar efter substanser senaste månaderna så är det fel i de flesta yrkena.
Röker du på en gång varannan helg ger det precis samma utslag som om du röker på 24/7 på ett typiskt urinprov. Medicinerar du med metamina för din adhd är du positiv på amfetamin. Har du hosta och tagit Mollipect åker du dit på metamfetamin, har du istället använt coccilana ger du samma utslag som en heroinist, käkar du sertralin kan du bli positiv på benzo. Har du ätit voltaren blir du också positiv på benzo. Har du halsbränna eller magkatarr och tar Zantac åker du dit på metamfetamin.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.