2014-02-18, 21:32
|
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av sigill
Jag blir onekligen intresserad av att springa något ultralopp av att läsa en sån här blogg. Kanske 100 km eller någon mil kortare. Sprang 58 km idag och det gick oförskämt bra (aldrig sprungit mycket längre än marathon förut). Långt ifrån ett vrak när jag gick i mål. Är väl så pass mängdtränad att kroppen pallar med det på något sätt.
Känns som att jag har relativt bra löpekonomi på längre distanser (springer ganska mycket på hälen och rullar med fotbladet lite).
|
Stockholm ultra är relativt flack och lättlöpt, du skulle kunna testa det? Du har ju distansen i kroppen helt klart, om du redan är uppe och nosar på 6 mil på träning.
|
|
|
2014-02-19, 09:26
|
|
|
Fudoshin
|
Jag är glad idag, för jag har ingen mördande träningsvärk så något rätt gjorde jag i avvägningen igår! Lite öm, lite seg men inte handikappad av smärta. Perfekt 
Då vet jag på ett ungefär vart jag ska börja och hur tungt jag kan och bör köra! Ja, jag har tappat massor sen jag styrketränade regelbundet sist. Å andra sidan har jag blivit en mycket snabbare löpare sedan dess, så jag har inte legat på latsidan!
Idag står det lugn distans på schemat, 10km. Det betyder att jag inte ska gasa på utan springa lugnt och fint, helst med pulsen under 80% men eftersom jag går på känslan ska det vara så lätt att jag kan prata med folk medan jag springer, utan att behöva dra efter andan lite extra mellan meningarna.
Pulsklockan har jag mest för att kunna kolla siffrorna i efterhand, jämföra med andra pass och fundera på hur det går och vad jag ska göra här näst. Under passets gång är det kroppen som styr.
Imorgon blir det 15km med 5km i marathonfart på mitten. Det är klurigt att hitta rätt fart, min maratonfart är 6:20 (lite långsammare än det jag snittade igår på 12km mao) och lätt distans ska vara runt 6:30 om man ska tro schemat. Men det tar jag lätt på, huvudsaken är att känslan är rätt.
Det kan ju vara så mycket som gör att anvisad fart inte är lämplig för dagen, så jag låter kroppen styra. Känns det lätt är det lätt, helt enkelt.
|
|
|
2014-02-19, 16:59
|
|
|
Fudoshin
|
10,25 1:04:15
Jag hade verkligen vårkänslor när jag gav mig ut på dagens 10km. Solen lyste och jag tyckte faktiskt jag höll igen och sprang förnuftigt. På vägen träffade jag en annan löpare som jag småspråkade lite med, han skulle köra hårt så våra vägar skildes åt ganska snart. Men det var roligt ändå.
Träningsvärken i benen gjorde att jag inte höll ett högt tempo, tyckte jag och pulsen höll sig kring 82% vilket får anses som godkänt då en så liten variation skulle kunna bero på vätskebrist eller något annat. Känslan var att det inte var så jobbigt, så då blev det ungefär rätt i alla fall.
Det var på det hela taget ett skönt pass, mycket bättre än motsvarande pass förra veckan då jag hade sån träningsvärk att jag knappt kunde gå!
|
|
|
2014-02-20, 16:59
|
|
|
Fudoshin
|
15km 1:36:16
Citat:
Idag är det dags för ett litet tuffare pass än tidigare. Efter 5km så ökar du farten till din tänkta marathonfart och håller den i 5km. Därefter går du tillbaka till din lätta distansfart resten av passet.
Marathonfart för dig som siktar på 12 timmar är 5.40 min/km och för dig som siktar på 13,5 timmar är 6.20 min/km.
|
(från passbeskrivningen)
Förenklade dagens pass till 5km lätt + 5km jobbigt + 5km lätt. Jag kan ändå inte hålla en viss fart, så varför bry sig? Det visade sig när jag kom hem att det går alldeles utmärkt att köra på känn också.
5km@6:36 + 5km@6:08 + 5km@6:27 är inte så illa faktiskt
Egentligen skulle det vara 5km@6:30 + 5km@6:20 + 5km@6:30 så jag är mer än nöjd. Trots träningsvärk, tros snö och trots halkan!
|
|
|
2014-02-21, 20:29
|
|
|
Fudoshin
|
Styrketräning ~60min
Idag satsade jag på överkropp, det där passet jag inte orkade med igår. Fortfarande väldigt försiktig med vikterna, men jag provade att öka lite i alla fall. Vi får se hur mycket träningsvärk jag får av det här. Om det är måttligt kanske jag kan öka lite till nästa vecka. Sakta sakta kommer man långt!
Allt efter latsdraget kändes som överkrus idag, jag blev verkligen trött och då upptäckte jag (när jag kom hem) att jag råkat sänka vikterna i latsdraget ändå! Förra gången började jag på 30 och körde upp till 35! Det hade jag aldrig orkat idag kan jag säga!
Bänk
3x8 15kg
3x8 20kg
3x8 22,5kg
3x1 30kg (måste ju testa, känna hur det känns!)
Latsdrag
3x8 27,5kg
3x8 30kg
3x8 32,5kg
Stångrodd
3x8 25kg
3x8 30kg
Kettlebell press
3x8 5kg
Plankan i TRX
1 minut
|
|
|
2014-02-23, 22:19
|
|
|
Fudoshin
|
22,42km 2:28:33
Vilken tur att jag läste på fel vecka! Det skulle inte alls vara 23 km idag, utan 21km. Så jag fick några bonuskilometrar, och det var tur det för den rundan som jag trodde var 23 visade sig vara kortare sen de dragit om gång- och cykelbanan. Inte mycket, bara 700m men tillräckligt för att störa vän av ordning.
Men nu spelar det ingen roll, det blev hyfsat rätt i alla fall och tempot blev helt okej trots magknipet som inträdde på slutet. Det tog hela vägen tills jag kom hem innan jag listade ut vad det kom från:
VÄTSKEBÄLTET
Jag är ovan att springa med vätskebältet helt enkelt, det var första passet med det på mycket länge. Antagligen har jag sprungit och spänt magen onödigt mycket på något vis, tills magen började göra ont helt enkelt.
Eller så var det en sån dag bara.
Oavsett vilket är jag kanonnöjd, både med min vecka som helhet och passet idag. Nästan 6mil löpning (det fattades 190m), ett benpass och ett styrkepass för överkroppen var precis vad jag hoppades kunna hinna med den här veckan.
Nästa vecka ska bli tuff: över 85km löpning och förhoppningsvis mina två styrkepass också. Fixar jag det kan jag se fram emot en lugn, kort vecka veckan därpå så jag kan återhämta mig.
Det här ska bli bra det!
|
|
|
2014-02-24, 10:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Bra träningsvecka.
|
|
|
2014-02-25, 16:33
|
|
|
Fudoshin
|
6x1000@5:26/km
Jag måste lära mig att läsa på rätt vecka när jag kollar schemat, denna vecka ska vara ~62km fördelat på 4 pass. Det är först nästa vecka jag behöver tagga till för 85km. Det upptäckte jag idag när jag skulle kolla in vilket pass jag skulle köra egentligen (gud så skönt att slippa tänka själv ibland! Bara att köra, inte tänka. Bara göra!)
Hade lite svårt att hitta rätt nivå, det kändes väldigt lätt idag. Det var inte helt enkelt att hålla sig till milfarten när man bara skulle springa 1km åt gången. Odisciplinerat kanske, men benen kändes pigga och busiga idag. Dessutom höll jag på att frysa ändalykten av mig idag, det var mycket kallare än jag trodde så jag klädde mig alldeles för kallt! Så de två km jag joggade bort till Spånga IP gick på tok för fort egentligen, 5:57/km. Normalt ska jag hålla runt 6:45-6:50/km fast då hade jag frusit ihjäl!
|
|
|
2014-02-25, 22:30
|
|
|
Fudoshin
|
Styrketräning ~60min
Mörkt och kallt, men jag kom iväg till gymmet till sist. Omelett mellan löpningen och styrkan, en kopp kaffe och lite kontorsråtteliv mellan lunchlöpning och kvällsstyrka verkar fungera rätt bra. Tog till mig rådet i löpningstråden och snacksade på lite nötter också 
Jag är fortfarande extremt konservativ med ökningarna och försiktig med hur hårt jag går fram. Jag vill kunna springa imorgon
Böj
3x8 15kg
3x8 20kg
3x8 25kg
Mark
3x8 31kg
3x8 36kg
3x8 41kg (Hoppsan, nytt personbästa)
Utfall 4x8 på vardera benet med 3kg medicinboll
Rygglyft 3x8 med 5kg viktskiva i famnen
Russian twist 3x8 med 3kg medicinboll
|
|
|
2014-02-26, 18:21
|
|
|
Fudoshin
|
15km 1:36:56
Med träningsvärkstunga ben trodde jag det skulle gå saktare. Ibland blir man överraskad. Provade att gasa på plattaste delen av rundan, 8:e kilometern, då gick 1km på 5:46 och det är jag rejält nöjd med! Sen kändes resten av rundan lugn och trevlig i jämförelse
Imorgon blir det överkropp, nästa pass löpning blir inte förrän på fredag. Långpasset på söndag, 21km, kvalar nätt och jämt in som långpass sett till distans men den här gången ska det vara medelhård fart så då kan det bli jobbigt ändå.
|
|
|
2014-02-26, 19:32
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Det är lite kaxigt att 21km knappt platsar som långpass!
|
|
|
2014-02-26, 19:50
|
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Det är lite kaxigt att 21km knappt platsar som långpass!
|
Jag kör distanspass som är 15-20km
Fast nånstans ska väl gränsen dras antar jag, det kan lika gärna vara vid 20km.
|
|
|
2014-02-27, 19:04
|
|
|
Fudoshin
|
Styrketräning ~60min
Trött och omotiverad idag, passet kändes högst pliktskyldigt. Fast det är säkert vädret, det har varit gråmulet precis hela dagen. Pissväder.
Bänk
3x8 15kg
3x8 20kg
3x8 25kg
Latsdrag
3x8 27,5kg
3x8 30kg
3x8 32,5kg
Hammercurl
3x8 4kg
3x8 5kg
3x8 6kg
Hantelrodd
3x8 12kg (trött rygg började klaga på positionen så antingen gör jag fel eller så var jag för trött. Oavsett vilket så struntade jag i resten av övningen)
Hantelpress
3x8 3kg
3x8 4kg
3x8 5kg
|
|
|
2014-02-28, 19:19
|
|
|
Fudoshin
|
15km 1:34:15
Gråmulet, kylslaget och allmänt trist väder. Jag var övertygad om att det skulle bli lika jobbigt att träna idag som det var igår. Gårdagens pass gick verkligen inte till historien direkt. När jag gav mig ut lät jag benen bestämma helt själva, lyssnade enbart till känslan i kroppen.
Känns det lätt så är det lätt.
Tassade fram, lätta fötter och korta steg. Tänkte att det här nog går jättesakta, träningsvärken från marklyften i tisdags har inte släppt helt och den nya jag skaffade mig igår i bröstmusklerna håller på att blomma upp som bäst.
Så vad händer? Jo kroppen svarar med att överraska mig totalt. 15km på 1h 34 är åtminstone 4 minuter fortare än vanligt och nästan tio minuter snabbare än jag trodde!
Jag är genomförvånad.
Känns det lätt så är det lätt, bekräftade klockan när jag kom hem. Snittpulsen låg nämligen på 79% av max och det är perfekt.
Medan jag sprang hann jag tänka massor, ett typiskt tecken på att jag springer lagom fort för lätt distans. Om jag bara tänker på löpningen (fart, tid, backar, underlag etc) går det för fort. Om jag däremot hinner sväva iväg lite i tankarna, dagdrömmer lite, då brukar det visa sig att pulsen ligger nästintill perfekt.
Hinner jag å andra sidan tänka på annat än löpningen när jag springer intervaller så springer jag för sakta, har jag lärt mig den här veckan
|
|
|
2014-03-01, 14:15
|
|
|
Fudoshin
|
Vilodag idag, då hinner man titta igenom sin statistik och fundera en massa. När jag tittar på hur långt jag hann springa i februari ler jag. Det är bra statistik. Än så länge har jag sprungit längre varje månad i år än jag gjorde förra året. Det har i och för sig bara passerat två månader, men det har varit bra månader. Bra löpning. Kvalitativ löpning.
Jag kom längre i år på februaris 28 dagar än jag hann på årets två första månader förra året.
Eller, på mer begriplig svenska:
Nu i februari sprang jag 263,9km.
I januari -13 kom jag 110km och i februari -13 blev det 151km = 261km.
Totalt hittills i år 503km, som jämförelse.
Mars 2013 var en bra månad, då kom jag 319,8km och det kan allt bli en nöt att knäcka. För schemat har planerat in 281km i mars -14. Det fattas alltså 38km men kanske kan jag smyga in några kilometer här och där, och toppa mars -13? Det vore kul att lyckas
Den enda månad som var bättre är juni med 334km. Det vore ju lite roligt att lyckas. Givetvis inte på bekostnad av hälsan eller resten av träningen, jag skulle aldrig äventyra löpningen eller tävlingen jag satsar på. Men om orken finns att inte ta genaste vägen hem kan månadsstatistiken vara den lilla extra motivationen som behövs för att det inte ska stanna vid en tanke.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.
|

|