2008-11-10, 20:47
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
ÄNTLIGEN har jag lyckats få ner filmen och kunnat se den
Tycker absolut att den speglar Freddie både som interaktiv och verklig människa.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2008-11-10, 20:52
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Trevlig film Freddi, du framstår som mycket sympatisk.
|
|
|
2008-11-10, 20:55
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Trevlig film Freddi, du framstår som mycket sympatisk.
|
Tack! Sympatisk trots min rysskräck?
Tack till ekarn och börje oxå! Börje har träffat mej så han visste redan vilken pajas det fanns i byrån.
|
|
|
2008-11-10, 20:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Oj satan jag skrev mycket bord menar förstås "mytje mat".
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
|
|
|
|
2008-11-10, 22:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Trevlig dokumentär, det var roligt att få en liten inblick i vem du är
Hade dock lite svårt att förstå dialekten ibland
|
|
|
2008-11-11, 10:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Jag har skrivit ett längre inlägg till Sisu i PM. Innan någon får för sig något annat så kan jag väl bara förklara mig. Med krigsromantiker menar jag såklart inte att någon skulle förespråka krig i någon mening, även om det var denna något provokativa fråga som ställdes i dokumentären. Krigsromantiker är något annat.
Innan världskrigens masslakter hade man ännu ofta en romantisk syn på kriget. Soldaten förknippades med fosterlandskänsla. Det talades om den sköna döden på slagfältet. Vi kan ta Finland som exempel. Finländarna hade många gånger i Sveriges historia fått ta den första stöten när ryssarna anföll det svenska riket (som bestod av Sverige och Finland). Johan Ludvig Runebergs Fänrik Ståls sägner är ett antal lovsånger till det finska folkets offervilja för nationen. Vi hittar här dikter om Löjtnant Zidén, om Torpflickan och den välkända om Sven Duva. Finnarna var ett fattigt folk som dött för Sverige och Finland. - http://www.sub.su.se/national/tglob35.htm
Det är alltså som Freddi var inne på. Hans respekt för krigsveteraner, intresset för Mannerheim (från goda talaretråden exempelvis), etc var det som föranledde mitt påstående. Det är kanske långt ifrån att vara en krigsromantiker i egentlig mening, men jag hoppas ni förstår hur jag menade. Jag har såklart redan bett Freddie om ursäkt.
|
Inte speciellt bra sida du länkade till. Krigs-, vålds- och revolutionsromantik hittar du så det räcker bland efterkrigstidens vänsterradikaler.
På Runebergs tid florerade sägner och berättelser från Napoleonkrigen överallt i Europa. Julirevolutionen hade dessutom medfört att underhållningslitteratur med politiska undertoner blivit populär. Addera trenden att skriva romaner med historiskt innehåll (W. Scott) och den nya patriotiska (vänster-)ideologin och så ser du att Fänrik Ståls sägner är ett ganska naturligt verk för sin tid. All kamp man identifierar sig med blir med tiden heroisk och förskönad, men Runeberg är trots det så realistisk att även nutida läsare kan läsa FNS med behållning. I Runebergs eget samhälle levde ju ännu många ärrade veteraner med sina krigshistorier. Runebergs idealiserar dock inte krig som politisk handlingsform. Han skriver i FNS om att det är människornas kärlek till fosterlandet som skall leda det till ljus, fröjd och hopp - från det (ryska) tvånget. Det är revolt, men inte med blod och kulor.
|
2008-11-11, 12:24
|
|
Jag kan en rolig historia.....
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Inte speciellt bra sida du länkade till. Krigs-, vålds- och revolutionsromantik hittar du så det räcker bland efterkrigstidens vänsterradikaler.
På Runebergs tid florerade sägner och berättelser från Napoleonkrigen överallt i Europa. Julirevolutionen hade dessutom medfört att underhållningslitteratur med politiska undertoner blivit populär. Addera trenden att skriva romaner med historiskt innehåll (W. Scott) och den nya patriotiska (vänster-)ideologin och så ser du att Fänrik Ståls sägner är ett ganska naturligt verk för sin tid. All kamp man identifierar sig med blir med tiden heroisk och förskönad, men Runeberg är trots det så realistisk att även nutida läsare kan läsa FNS med behållning. I Runebergs eget samhälle levde ju ännu många ärrade veteraner med sina krigshistorier. Runebergs idealiserar dock inte krig som politisk handlingsform. Han skriver i FNS om att det är människornas kärlek till fosterlandet som skall leda det till ljus, fröjd och hopp - från det (ryska) tvånget. Det är revolt, men inte med blod och kulor.
|
Nähä!!?
|
|
|
|
2008-11-11, 14:15
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
Du sjunger faktist bra  Du har en go personlighet, forsätt kämpa nu tiger!
|
|
|
2008-11-11, 14:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Dokumentären framkom nu som väldigt användbar när jag kunde ta fram den när jag arbetar på en portfolio och kom in på identitet och kom att tänka på storskiftena men kom inte på något årtal
|
|
|
2008-11-11, 16:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Satana vittu, fvad fan menar dy med efter Sverige? Nog skäms vi för dig i jyvää när du säger så, Sisu säger du?
|
|
|
2008-11-11, 18:23
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Satana vittu, fvad fan menar dy med efter Sverige? Nog skäms vi för dig i jyvää när du säger så, Sisu säger du? 
|
Jo det var mer ett mes streck av mej för att blidka eventuella mothugg från Allan,Baan m.fl
|
|
|
2008-11-11, 18:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Bra dokumentär Sisu.
|
|
|
2008-11-11, 19:04
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Mycket trevlig film. Märks att du är dig själv.
|
|
|
2008-11-11, 20:31
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Får lov att tacka alla som tycker att dokumentären är bra!
|
|
|
2008-11-11, 23:41
|
|
I'd hit it
Reg.datum: Aug 2007
|
Kvalitets-TV
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.
|

|