Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska
En fråga lite inne på samma spår.
Investerar ni efter några speciella regler? Typ, har aktien fallit med X % säljer jag eller snittar ner GAV. Eller säljer om kursen ökat X %.
|
Ligger sällan inne länge i mina innehav, 1 timme till 10 dagar beroende på hur läget ser ut. Följer trender. Spanar mycket varje dag, har extra koll på kanske 15-20 bolag, studerar trenderna i dessa typ omsättning, nettoköpare, nyhetsflöde, teknisk analys osv. Går inte efter en indikator utan har alltid fler. Tar god tid på mig att hitta bra "case".
Oftast försöker jag köpa när en nedåtgående trend har vänt under hög omsättning. Brukar vara en bra indikator på vidare uppgång. Eller en uppåtgående trend som stiger under hög omsättning. Omsättningen är viktig att den är hög för det är ett tecken på att många handlar på högre GAV vilket får kursen att stiga ytterligare.
Exempel från förra veckan, en affär jag gjorde i WNT Research:
Aktien steg 35% på nyhet. En sättning kom dagen efter vilket är normalt. Dagarna efter var fortfarande handel på hög omsättning och aktien handlades runt 34-37. Nu hade det gått någon dag och som sagt omsättningen var hög, många papper bytte ägare till högre GAV, då var det köpläge. Köpte på 38,1, aktien drog till 49, jag hoppade ur på ~45. Nedåttrenden veckovis bröts och köpläge infann sig, köpte och red med uppgången, sålde innan toppen och sen kom nästa sättning.
Nu ligger jag inne i Oncology Venture, köpet där är lite längre sikt, kanske några dagar. Köpet där är pga nedåtgående trend vänt.
Årsgraf:
Månadsgraf, pilen är där jag köpte:
Köper när trenden vänt, inte innan. Istället för att exempelvis chansa på 50kr när trenden visar ner, vänta tills den sjunkit till typ 48 och sen studsat upp under 1-2 dagar och nått 52. Även om 52 är dyrare än 50 har du tagit mindre risk att bli "klämd" och följt med ner till 48 eller lägre osv. Jag vill sälja så fort som möjligt.
Köpte till GAV 48,84kr och nu står den ju i 52 så pricka ganska bra. Utifrån min erfarenhet hade det varit ett klockrent köp i fredags att hoppa på Oncology venture, när den gick upp 9,7%.
Självklart är best-case scenario att köpa på botten och sälja på toppen, men det är sällan man lyckas med sådana affärer. Bättre att istället köpa när pilen pekar uppåt, när aktien har "bottnat" och vänt, och sälja innan toppen, för att minimera risk. När vet man vart toppen är? You never know, det är lite avvägning.