Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-01, 13:19   #10141
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Äntligen ligger man lite plus på Episurf! Gått som tåget senaste tiden!
Gammal 2016-12-01, 14:26   #10142
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Reg.datum: Dec 2012
Orkade inte vänta ner Oncology venture längre, köpte 2000st GAV 48.84 Hyfsad timing ligger 5.8% plus efter 2h men finns ingen att sälja till än. Avvaktar och väntar in uppgång mot 60 eller höga 50 åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 15:44   #10143
Vattenflaska
Registered User

Reg.datum: May 2012
Kan någon förklara vad som hände med nordic mines? Igår upp drygt 20 % (var nog och nosade på 30 % ett tag). Idag ner som en pannkaka. Ligger fortfarande plus, men hur kan den vara så volatil? Jag ser inte att det framkommit någon ny information som bör ha dragit ner kursen? Eller blev den bara omotiverat haussad igår? =)

Någon som har tankar kring Follicum och Brighter?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 16:21   #10144
Scoffan
Registered User

Scoffans avatar

Reg.datum: May 2009
Köpt rätt mycket Hexagon idag, har velat köpa ett tag då det verkar vara ett väldigt välskött bolag men tyckt det gått upp lite för högt så känns som ett bra köpläge nu..

Tror det är rätt liten chans att Rollen åkar fast, känns som det är ganska sällan något blir straffad för insider brott. Även om han skulle åka dit så tror jag bolaget klarar sig fint utan honom också.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 19:54   #10145
KlopFer
Mr.KlopFis

KlopFers avatar

Reg.datum: Jan 2007

KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 21:30   #10146
mistermr
Oh la la

mistermrs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Var kan man hitta tips vad gäller day trading?
Gammal 2016-12-02, 23:29   #10147
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mistermr Visa inlägg
Något sånt här: http://www.investopedia.com/articles...dingretail.asp ?

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 11:24   #10148
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mistermr Visa inlägg
Beror på vilken strategi du har?

Fick bara hundra st smart eyes, såg att den var övertecknad åtta gånger, eller femton om man bortser garanten, så får vara glad för det lilla.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 11:37   #10149
Vattenflaska
Registered User

Reg.datum: May 2012
En fråga lite inne på samma spår.

Investerar ni efter några speciella regler? Typ, har aktien fallit med X % säljer jag eller snittar ner GAV. Eller säljer om kursen ökat X %.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 13:27   #10150
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg

Investerar ni efter några speciella regler? Typ, har aktien fallit med X % säljer jag eller snittar ner GAV. Eller säljer om kursen ökat X %.
Ligger sällan inne länge i mina innehav, 1 timme till 10 dagar beroende på hur läget ser ut. Följer trender. Spanar mycket varje dag, har extra koll på kanske 15-20 bolag, studerar trenderna i dessa typ omsättning, nettoköpare, nyhetsflöde, teknisk analys osv. Går inte efter en indikator utan har alltid fler. Tar god tid på mig att hitta bra "case".

Oftast försöker jag köpa när en nedåtgående trend har vänt under hög omsättning. Brukar vara en bra indikator på vidare uppgång. Eller en uppåtgående trend som stiger under hög omsättning. Omsättningen är viktig att den är hög för det är ett tecken på att många handlar på högre GAV vilket får kursen att stiga ytterligare.

Exempel från förra veckan, en affär jag gjorde i WNT Research:

Aktien steg 35% på nyhet. En sättning kom dagen efter vilket är normalt. Dagarna efter var fortfarande handel på hög omsättning och aktien handlades runt 34-37. Nu hade det gått någon dag och som sagt omsättningen var hög, många papper bytte ägare till högre GAV, då var det köpläge. Köpte på 38,1, aktien drog till 49, jag hoppade ur på ~45. Nedåttrenden veckovis bröts och köpläge infann sig, köpte och red med uppgången, sålde innan toppen och sen kom nästa sättning.

Nu ligger jag inne i Oncology Venture, köpet där är lite längre sikt, kanske några dagar. Köpet där är pga nedåtgående trend vänt.

Årsgraf:

Månadsgraf, pilen är där jag köpte:

Köper när trenden vänt, inte innan. Istället för att exempelvis chansa på 50kr när trenden visar ner, vänta tills den sjunkit till typ 48 och sen studsat upp under 1-2 dagar och nått 52. Även om 52 är dyrare än 50 har du tagit mindre risk att bli "klämd" och följt med ner till 48 eller lägre osv. Jag vill sälja så fort som möjligt.

Köpte till GAV 48,84kr och nu står den ju i 52 så pricka ganska bra. Utifrån min erfarenhet hade det varit ett klockrent köp i fredags att hoppa på Oncology venture, när den gick upp 9,7%.

Självklart är best-case scenario att köpa på botten och sälja på toppen, men det är sällan man lyckas med sådana affärer. Bättre att istället köpa när pilen pekar uppåt, när aktien har "bottnat" och vänt, och sälja innan toppen, för att minimera risk. När vet man vart toppen är? You never know, det är lite avvägning.

Citat:

Senast redigerad av Tobbey den 2016-12-03 klockan 13:32.
Gammal 2016-12-03, 13:43   #10151
Scoffan
Registered User

Scoffans avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:

Beror helt på vilken tidshorisont samt risknivå det är.

Rent generellt så utgår jag för det mesta från lätt TA för köp/sälj nivåer. Ex Köp vid viktiga stödnivåer och sälj vid viktiga motståndsnivåer, går det under stödnivån man köper så säljs det av med förlust men det bör bli en ganska liten förlust. Försöker också alltid se till att köpa i uppåtgående trend vilket såklart är helt beroende på vilken tidshorisont man har om trenden är upp eller ner.

Själva aktien/tillgången väljs ut genom en samlad bedömning av vinsttillväxt värdering, försäljning osv samt vad jag tror om branschen/ideen etc..

Försöker alltid redan innan köp tänka ut vilken nivå jag tro att det skall nå dvs vinstpotentialen samt vart jag drar mig ur om jag har valt "fel" dvs risken.

Händer såklart att jag frångår detta men försöker hålla mig till det.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 16:24   #10152
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:

handlar bara i tydliga trendkanaler ifall jag kör stockpicking

Annars sysslar jag med cyklisk swingtrading på hobbynivå och just nu försöker jag utvärdera att handla svenska index och fonder efter konjukturbarometern.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/0...junkturen.html

Det är fegt, men jag har verkligen inte tiden på min sida nu för tiden för att hålla på med det här på en nivå med högre risktagande.

Tanken är att majoriteten av mitt kapital får gå i tex Didner, Avanza Zero, och liknande, men jag kliver i och ur efter principen som Lars Wilderäng beskriver i bloggen i länken ovanför.

Har provat utgå från investeringsklockan, råvarucykler, boom bust medelcykeln globalt och några till lite mer flummiga varianter.

Men det är svårt att få något resultat att vara nöjd över ifall man simmar med strömmen hela tiden.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 20:47   #10153
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:

Det finns inga säkra strategier. Jag brukar alltid ligga kvar tills jag går plus. Det har kostat skjortan vid några tillfällen. På senare tid har jag lyssnat på dem som säger att man hellre ska gå ur än förlora allt. 2016 var det en dålig strategi, jag hade tjänat mer än mitt 9 till 5 jobb om jag bara suttit kvar.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 23:55   #10154
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Text + bilder
Varför sätter du inte på transaktionerna i grafen bara (Händelser - Mina transaktioner)?

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-04, 00:13   #10155
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Varför sätter du inte på transaktionerna i grafen bara (Händelser - Mina transaktioner)?
Handlar via SWB, använder Avanza för enklare navigering bara.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.