Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-29, 10:58   #9946
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Jo, det beror ju helt på ens placeringshorisont. Jag investerar brett med lång horisont, så jag förväntar mig att ligga på rött ett år eller två. På lång sikt borde det ge en vettig årlig avkastning.

Det är ju skillnad på investering och spekulation. Jag har också i min ungdom köpt Nokiaaktier, och dom pengarna ser jag aldrig mera.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-29, 12:32   #9947
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Börjar närma mig 100% avkastning på Nvidia sedan i maj. Dessvärre bara på ca 5kkr satsade. När brukar ni erfarna sälja av? Funderar på att sälja halva innehavet när/om den slår i 100%, så har man inte förlorat något hur det än går sen.
Alltså du börjar i fel ände. "Erfarna" säljer inte av efter en aktie gått upp en viss procent. Varför satsade du pengar på Nvidia från första början? Har det som du trodde då skett som du förväntat dig? Är det fortfarande sant? Finns orealiserad potential kvar eller har den stigit mer än man kunde förvänta sig? Slutligen ska du ju komma fram till samma sak som du kom fram till när du köpte; Är värderingen hög, lagom eller låg?

Kommer du fram till att värderingen är hög så ska du sälja.

Kommer du fram till att värderingen är låg så kanske du ska köpa mer beroende på din placeringshorisont och din allokering.

Kommer du fram till att värderingen är lagom så kanske du ska titta dig om efter andra bolag och om du hittar något som du tror är värderat för lågt så ska du köpa det istället kanske, beroende på allt annat.

Jag antar att du köpte Nvidia på grund av att du gjorde något av en analys av fundamenta och det fungerade ju bra. Varför ska du gå över till teknisk analys för att sälja?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-29, 15:11   #9948
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Så är det
Och jag känner att jag börjar bli lite mer bekväm med att ligga på rött än jag var i början, så det kan finnas hopp för mig med
Däremot ligger jag ju plus på helåret totalt såklart
Om du inte day/swing tradar ser jag inte riktigt poängen med att hålla sån koll på kursen där man beklagar sig över att man inte prickade botten? Om din sparhorisont är åtminstone flera månader är det ju bara att gilla läget att det kanske inte blir helt rätt dag 2.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-29, 16:35   #9949
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Om du inte day/swing tradar ser jag inte riktigt poängen med att hålla sån koll på kursen där man beklagar sig över att man inte prickade botten? Om din sparhorisont är åtminstone flera månader är det ju bara att gilla läget att det kanske inte blir helt rätt dag 2.
Jag håller på att lära mig det där med att tolerera rött, så ha lite överseende med mig
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-29, 22:36   #9950
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Tycker du kommit långt med dig själv svagis på kort tid.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 09:12   #9951
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Tycker du kommit långt med dig själv svagis på kort tid.
Jupp, t.ex. har jag ju 7+% aktier nu!
Gammal 2016-10-30, 09:59   #9952
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag tänker såhär, förluster som jag kan ta igen på att spara in ordentligt på en månadslön känns inte särskilt mycket, förlorar man mer än så börjar det göra rätt ont.
Gammal 2016-10-30, 18:25   #9953
Vattenflaska
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Rockzo Visa inlägg
Flyttade själv från svettbank till avanza, vill minnas att de (avanza) bjöd på flyttavgiften.

Ap7 är helt OK. Det roliga med PPM är att avgifterna är lägre än om du skulle köpa motsvarande fonder någon annanstans. Därför har jag valt lite mer exotiska samt några globalfonder såsom danske t.ex. Men om man inte ha intresse eller vet man man gör så är Ap7 inte alls dumt.
Vilket typ av konto bör man öppna hos Avanza för pensionssparande? IPS eller privat pensionsförsäkring? Eller kan jag/bör jag öppna upp ett till ISK (för pensionssparandet)? Hur har ni gjort?
Har ju ett individuellt pensionssparar konto på Swedbank som jag ska flytta till Avanza. Det är väl detsamma att fortsätta ha IPS, eller?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 19:17   #9954
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Jag hade kört på ett ISK. Gillar inte tanken att låsa mina pengar tills jag är 55 år.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 09:36   #9955
Kallsone
100%

Kallsones avatar

Reg.datum: Jan 2011
Hexagons VD häktad. Vad tror ni? Ska man sälja eller avakta?

https://www.avanza.se/placera/redakt...-haktning.html

En annan fråga. Kommer behöva ungefär 40% av mitt investerade kapital om 6 månader för bostadsköp. Hålla kvar det på börsen eller sälja av?
Kallsone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 09:46   #9956
Slartibartfast

Slartibartfasts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kallsone Visa inlägg
En annan fråga. Kommer behöva ungefär 40% av mitt investerade kapital om 6 månader för bostadsköp. Hålla kvar det på börsen eller sälja av?
Jag skulle inte ha pengar jag ska använda för bostadsköp på börsen. Krashen kan komma imårgon!

Citat:
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Gammal 2016-10-31, 10:07   #9957
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag skulle inte ha pengar jag ska använda för bostadsköp på börsen. Krashen kan komma imårgon!
Om inte annat så imorgon
Gammal 2016-11-01, 10:53   #9958
svag74
Registered User

svag74s avatar

Sitter med 8,3% blodröda aktier nu
Eller ja, i rättvisans namn ligger mitt näst minsta innehav 4kr plus, som motvikt till de summerade tusenlapparna back på resten

Tur man hann komma in i ett fjuttlitet innehav björnar innan börsen bar utför med, kan säkert bli flera tior där som kompenserar lite när hela årsavkastningen ryker snart pga aktierna.

Bitter dag idag
Gammal 2016-11-01, 14:00   #9959
Slartibartfast

Slartibartfasts avatar

Hur mycket tror ni börsen dyker om Trump blir president? Och hur länge?

Citat:
Gammal 2016-11-01, 14:15   #9960
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Tur man hann komma in i ett fjuttlitet innehav björnar innan börsen bar utför med, kan säkert bli flera tior där som kompenserar lite när hela årsavkastningen ryker snart pga aktierna.
Du och några andra i den här tråden låter som att börsen har gått som en lavin det senaste året. Det har den inte. Den gick ned efter brexit men sen hämtade den sig igen. Börsen har rört sig sidledes i år. För nån vecka sedan var den två procent upp på året och nu är den kring nollan. Så vad är det för börsnedgång du talar om?

Har du sömnsvårigheter så ska du kanske inte äga aktier av den anledningen. I Oktober 2008 så gick börsen ned såsom öppningsdagen efter Brexit fast fem dagar i rad. Det är utför. Du kommer få problem med språket om du ska beskriva ett tillfälle då börsen faktiskt går ned.

Börsen tar sats nu. Stora institutionella investerare såsom pensionsfonder och liknande är rejält likvida för att de tror att värderingarna är höga. Men alla orosmoln blåser bort, ett efter ett, Kina kraschar inte, USAs oljebolag konkade ej, Ceta gick igenom, snart kommer TTIP, Trump förlorar, relationen mellan Ryssland och USA tinar. Vi kommer få börshistoriens första dubbeltopp.

Duterte kanske till och med lyckats hitta en ny modern metod att få lag och ordning. Det är goda tider. Och det kan bara bli bättre.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.